Marit Nilsdatter Schjelderup fra Tolga.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj04042
Sted: ROGNAN

Marit Nilsdatter Schjelderup fra Tolga.

Legg inn av gj04042 » 21. mars 2007 kl. 7.32

Nils Olsen Skanke f 31 August 1816 på Røros, foreldre Ole Ellesen Spell og Marit Nilsdtr Schjeldrup. Er denne Marit f ca 1779 i Tolga av Schjeldrup slekt ?. Hun dør 2 feb. 1865 på Røros. Har ikke greid å finne ut hvem hennes foreldre var. Er det noen som kjenner til hennes opphav ?. Mvh Guri S. Clark

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Marit Nilsdatter Schjelderup fra Tolga.

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 21. mars 2007 kl. 11.00

Hei Guri :)

Har sendt deg en Privat Melding (PM) her, med en e-mail adr som kan være til hjelp vedr Tolga.

Prøv også en etterlysning under Slekter og Schjelderup her på Slektsforum.

Lykke til !
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 27. mars 2007 kl. 17.07

Hei Guri.

Jeg har henne ikke i min database over slekten Schjelderup.

I følge Hogne Holst sine avskrifter av kirkebøkene for Røros så gifter hun seg med Ole 26. desember 1806 og da skrives navnet hennes som Marith Nilsd. Røraas.

Anbefaler deg å se i kirkebøkene for Røros dersom du har anledning til det på denne vilesen, kanskje det kan komme fram mer informasjon der.

I Roger de Robelin, Skanke ätten, side 271 står hun også oppført som Schjelderup uten at der står noe mer om hvem som er hennes foreldre.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj04042
Sted: ROGNAN

Legg inn av gj04042 » 29. mars 2007 kl. 4.46

Hei.
Takk for svar. Det er noen år siden jeg jobbet med å finne ut noe om denne dama. Jeg greide ikke å finne henne i Tolga. Tror jeg fulgte 4 eller 5 Marit Nilsdatter fra de ble født til de døde eller giftet seg. Jeg har mistanke om at Schjelderup er en skrivefeil, presten hadde ment å skrive Schanke men i stedet ble det Schjelderup. Marit oppholdt seg nok i Røros da hun giftet seg, men jeg tror ikke hun kom fra Røros. Har ikke funnet henne i kirkeboka der heller. Mvh Guri

Svar

Gå tilbake til «Røros»