Gjøåsen, Orkdal Vest
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: Hitra
Re: Gjøåsen, Orkdal Vest
Hei !
Ole Andersen var bruker i 1801. Ca 1810 kom han med familien til Vedøya, Hitra.
Hans foreldre var Marit Knudsdtr. og Anders Olsen, f. ca 1729 og 1731 ( kilde: FT 1801 ) Ifølge manntallet 1701 var Lars Ingebretsen, f. ca 1649, og hans sønn ( ? ) Ole Larsen, f. ca 1689, bosatte på Gjøåsen. Ifølge matrikkelen av 1722 hadde Ole Larsen denne gården.
Han var da muligens far til Anders Olsen ?
Ifølge matrikkel av 1647 var det imidlertid en John som var bruker på Gjøåsen.
- Noen som har mer kjennskap til Gjøåsen ?
- Noen som kan bekrefte slektskap mellom disse personene ?
- Noen som vet mer om hvem de var gift med ?
- Noen som kan hjelpe meg nærmere vedrørende hvor Gjøåsen ligger i Orkdal ? Har bodd i Orkdal i 4 år, men kjenner ikke til gården.
Folket på Gjøåsen er jo ei av mine slektsgreiner, så jeg er veldig interessert i alle slags tilbakespill.
Vennlig hisen
Knut Ansnes
Ole Andersen var bruker i 1801. Ca 1810 kom han med familien til Vedøya, Hitra.
Hans foreldre var Marit Knudsdtr. og Anders Olsen, f. ca 1729 og 1731 ( kilde: FT 1801 ) Ifølge manntallet 1701 var Lars Ingebretsen, f. ca 1649, og hans sønn ( ? ) Ole Larsen, f. ca 1689, bosatte på Gjøåsen. Ifølge matrikkelen av 1722 hadde Ole Larsen denne gården.
Han var da muligens far til Anders Olsen ?
Ifølge matrikkel av 1647 var det imidlertid en John som var bruker på Gjøåsen.
- Noen som har mer kjennskap til Gjøåsen ?
- Noen som kan bekrefte slektskap mellom disse personene ?
- Noen som vet mer om hvem de var gift med ?
- Noen som kan hjelpe meg nærmere vedrørende hvor Gjøåsen ligger i Orkdal ? Har bodd i Orkdal i 4 år, men kjenner ikke til gården.
Folket på Gjøåsen er jo ei av mine slektsgreiner, så jeg er veldig interessert i alle slags tilbakespill.
Vennlig hisen
Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Sidevei (til venstre) på veien til Søvassli, etter å ha passert veien til Hostonvannet, gårdsvei som antakelig ikke har skilt, så du trenger et (Nato-)kart i størrelsen 1:50.000, der står Gjøåasen inntegnet. Norges bebyggelse, vestre del s. 617 har bilder av gården og husmannsplassen, bygningene delvis forsvunnet siden utgivelsen for over 50 år siden. Husmannsplassen et stykke ute på jordene var det lite igjen av for 20 år siden. Anbefaler en sommerdag med tørt føre, for det er delvis bratt og glatt/sølete vei.
Gjøåsen ligger i Svorkbygda ca. 1 mil fra Fannrem på veien til Hemne
-
Takk til begge for tilbakemelding vedrørende beliggenheten. Hadde egentlig ikke tenkt å dra dit, men siden jeg for lenge siden bodde i Orkdal, var jeg nysgjerrig på hvor vest for Orkla dette stedet lå. Ligger det i Svorkbygda, tilhørte det vel Orkland kommune den gang jeg bodde i området. Etter å ha lest innleggene, fikk jeg kanskje lyst til å ta en tur likevel en gang ...
Så spørs det da om noen har vært opptatt av Gjøåsenfolket og vet noe mer om dem - eventuelt om noen har tilgang til andre kilder. Kanskje står det noe i slektsboka for Orkland ?
M v h Knut
Så spørs det da om noen har vært opptatt av Gjøåsenfolket og vet noe mer om dem - eventuelt om noen har tilgang til andre kilder. Kanskje står det noe i slektsboka for Orkland ?
M v h Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Svorkbygda har alltid vært Orkdal kommune, du tenker kanskje på Svorkmo det låg i Orkland før sammen slåingen, (Jeg har vært i Gjøåsen for mange år siden) Riksvei 39 går gjennom Svorkbygda på vei til Hemne.
"Gardtales i Orkdal" er 2 slektsbøker for Orkdal det er bilde av Gjøåsen der, men du finner ingen ting om de du etterlyser.
"Gardtales i Orkdal" er 2 slektsbøker for Orkdal det er bilde av Gjøåsen der, men du finner ingen ting om de du etterlyser.
-
Margit,
takk for innlegget, og du har rett, jeg tenkte Svorkbygda måtte ligge ved Svorkmo. Nå slipper jeg altså å dra til Statsarkivet og bla gjennom den gamle Orklandsboka, og det er heller ingen vits i å ta for seg Gardtales i Orkdal, bortsett fra bildet da.
Satser fortsatt på at noen vet noe om det gamle folket på Gjøåsen ?
Nevner at Ole Andersen etter en stund fikk kjøpt en gård på Vedøya, i 1812. Han var gift med Annika Knudsdatter Berge, fra Berge i Orkdal. de levde til 1830 ( Ole ) og ca 1815. Barna deres var født i Orkdal, og de har svært mange etterkommere - ikke bare på Hitra, men derfra utover, både i Norge, Sverige, Danmark og sikkert også i USA.
Hadde tenkt i ta opp Annika Knudsdatter og hennes slekt på Berge som et eget emne, men nevner det her nå, kanskje det er mer å hente vedrørende Berge enn det er på Gjøåsen.
Dessverre vet jeg heller ikke hvor Berge ligger i Orkdal
Mvh Knut
takk for innlegget, og du har rett, jeg tenkte Svorkbygda måtte ligge ved Svorkmo. Nå slipper jeg altså å dra til Statsarkivet og bla gjennom den gamle Orklandsboka, og det er heller ingen vits i å ta for seg Gardtales i Orkdal, bortsett fra bildet da.
Satser fortsatt på at noen vet noe om det gamle folket på Gjøåsen ?
Nevner at Ole Andersen etter en stund fikk kjøpt en gård på Vedøya, i 1812. Han var gift med Annika Knudsdatter Berge, fra Berge i Orkdal. de levde til 1830 ( Ole ) og ca 1815. Barna deres var født i Orkdal, og de har svært mange etterkommere - ikke bare på Hitra, men derfra utover, både i Norge, Sverige, Danmark og sikkert også i USA.
Hadde tenkt i ta opp Annika Knudsdatter og hennes slekt på Berge som et eget emne, men nevner det her nå, kanskje det er mer å hente vedrørende Berge enn det er på Gjøåsen.
Dessverre vet jeg heller ikke hvor Berge ligger i Orkdal

Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Jeg har mye om Anikka Knudsdatter Berg, det er for mye å skrive her, har du en adresse så kan jeg sende det til deg.
Mvh Margit
Mvh Margit
-
Hei Margit, dette var spennende nytt !
Du kaller henne Berg, og det samsvarer med ditt etternavn - kom til å tenke på det etter mitt forrige innlegg at det kunne være noe der.
Min e-post er [email protected]
Er det noe jeg har, og som du mangler, vedrørende hennes etterslekt e.l., sender jeg det naturligvis gjerne.
Mvh Knut Ansnes
Du kaller henne Berg, og det samsvarer med ditt etternavn - kom til å tenke på det etter mitt forrige innlegg at det kunne være noe der.
Min e-post er [email protected]
Er det noe jeg har, og som du mangler, vedrørende hennes etterslekt e.l., sender jeg det naturligvis gjerne.
Mvh Knut Ansnes
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Hei
Anders Olsen Gjøaas død 28/2 1807-74 år. Marit Knutsdt Gjøaas død 5/7 1806-78 år
I Ole E. Schylanders avskrift av kirkebøker i Orkdal finner jeg:
Ole Gjøaas søn Anders f. 1733, det er dessverre ikke noe farsnavn på Ole.
Knut Eggens datter Marit f. 1730 ( finner ingen andre Marit Knutsdt født i dette tidsrommet)
Marit og Anders giftet seg i 1764.
Ole Larsen Gjøaas og Marit Olsdt Fagerholte gift i 1706.
E-post er sendt.
Mvh Margit
Anders Olsen Gjøaas død 28/2 1807-74 år. Marit Knutsdt Gjøaas død 5/7 1806-78 år
I Ole E. Schylanders avskrift av kirkebøker i Orkdal finner jeg:
Ole Gjøaas søn Anders f. 1733, det er dessverre ikke noe farsnavn på Ole.
Knut Eggens datter Marit f. 1730 ( finner ingen andre Marit Knutsdt født i dette tidsrommet)
Marit og Anders giftet seg i 1764.
Ole Larsen Gjøaas og Marit Olsdt Fagerholte gift i 1706.
E-post er sendt.
Mvh Margit
Dette er sikkert foreldrene til Anders: Gift i 1730, Ole Andersen Gjøaas og Marit Larsdt.
Død 1749 Ole Gjøaas - 52 år
Margit
Død 1749 Ole Gjøaas - 52 år
Margit
Det var også Gjøåsfolk i Trondheim, muligens samme slekta. Bl.a en restauratør på et dampskip, som sent en kveld druknet i Kanalen. Jeg er en av mange interesserte dersom noen lager en slektshistorie over Ole Gjøås, forfedre og etterkommere.
-
Jeg har fått vite ( av Margit ) at Berge i hvert fall ligger i gamle Orkland.
Holder faktisk på å lage en oversikt over en del av Ole Andersens forfedre, og hadde tenkt å ta med hans og Annika Knudsdatters etterkommere, altså Hitra-greina. Det er mulig de du nevner Lars, kan være etter Oles søsken eller farens søsken. Jeg noterer å sende deg det jeg klarer å få til - har du oppgitt noen e-post adresse noe sted her ?
Når det gjelder Annika Knudsdatter Berges forfedre, har jeg fått en glimrende oversikt fra Margit.
Mvh Knut
Holder faktisk på å lage en oversikt over en del av Ole Andersens forfedre, og hadde tenkt å ta med hans og Annika Knudsdatters etterkommere, altså Hitra-greina. Det er mulig de du nevner Lars, kan være etter Oles søsken eller farens søsken. Jeg noterer å sende deg det jeg klarer å få til - har du oppgitt noen e-post adresse noe sted her ?
Når det gjelder Annika Knudsdatter Berges forfedre, har jeg fått en glimrende oversikt fra Margit.
Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Ble vel nokså overbefolket på Gjøåsen, og gjentatte misvekstperioder gjorde ikke saken bedre. Vedøya også etter hvert et ganske stort samfunn, et av mange tettfolkede øysamfunn rundt om på Hitra. En underlig, nesten patriarkalsk atmosfære over disse gamle hitterkallene, nesten alle øyene med antydning til aristokratisk forbindelse til borgerleienes familier. En god del skippere på Vedøya.
Vi har et gammelt fotografi fra Vedøya. Min farfar Lars Vedø valgte livet på fastlandet, havnet i gruvene på Løkken, hans far Knut giftet seg på nytt og ligger begravet ved Orkland kirke, ikke så langt fra den gamle slektsgården Gjøåsen. Har ikke e-mail, men adresse Pb 3050 Lade, 7441 Tr.heim.
Vi har et gammelt fotografi fra Vedøya. Min farfar Lars Vedø valgte livet på fastlandet, havnet i gruvene på Løkken, hans far Knut giftet seg på nytt og ligger begravet ved Orkland kirke, ikke så langt fra den gamle slektsgården Gjøåsen. Har ikke e-mail, men adresse Pb 3050 Lade, 7441 Tr.heim.
-
Hei !
En postadresse er mer enn godt nok. Det jeg prøver å sette opp, kan ikke bli komplett på noen måte, men en god begynnelse kanskje ? Skal prøve å få med alt det som står i Sandstadboka i hvert fall - og alt det jeg vet ellers naturligvis. Dette tar litt tid, har begynt med et nytt slektsprogram.
Jeg har jo sett før at du slekter fra Vedøya, Lars. Men glemte det i farten da jeg skrev mitt forrige innlegg.
Antar at din farfar het Lars Ulrik, som iflg. Sandstadboka var født 1880 og havnet i Meldal ?
Mvh Knut
En postadresse er mer enn godt nok. Det jeg prøver å sette opp, kan ikke bli komplett på noen måte, men en god begynnelse kanskje ? Skal prøve å få med alt det som står i Sandstadboka i hvert fall - og alt det jeg vet ellers naturligvis. Dette tar litt tid, har begynt med et nytt slektsprogram.
Jeg har jo sett før at du slekter fra Vedøya, Lars. Men glemte det i farten da jeg skrev mitt forrige innlegg.
Antar at din farfar het Lars Ulrik, som iflg. Sandstadboka var født 1880 og havnet i Meldal ?
Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Hei !
Ole E. Schylanders avskrift av kirkebøker for Orkdal:
Marit Larsdt Gjøaas død i 1746
Ole Gjøaas sine barn:
1.Dordi f. 1731 tvilling med
2.Siri (Sigri) f. 1731 Faddere: Iver ØvreKvaale, ? Eggen, Amund Vasli, Kield Gjølme,Gisløv Solbu og Ildri Svorkaas.
3.Lars f. 1735, d. 1749 – 13 år Faddere: Kiel Solbu, Knut Kvaale, Anders Iversen LilleRøe, Beret Seter og Dordi Johansdt. Svorkaas.
4.Hermo f. 1738, d. 1740 Faddere: Ole Fuglaas, Knut Røklef, Lars Dørdal sold, Brønel LilleRøe og Kari Skolholt.
5.Hermo f. 1741 Faddere: Johan Eide, Knut Myen, Knut Fuglaas, Beret Fuglaas og Beret Seter.
6.Marit f. 1747 Faddere: Erik Gjerde, Joen Tambur, Kari Vasli. Beret Nesset og Guri Koch prestegaarden.
7.En liten dreng fra Gjøaas død i 1747
Skifte etter Ole Andersen Gjøås i 1749:
Barn: Anders 14 år, Hermo 8 år, Sigri 17 år, Berit 4år og Marit 4 år
Farbroren Erik Andersen Solbu, morbroren Hermo Larsen Setter, mostermannen Lars Olsen Lia vart sammen med Knut Pausen ØvreKvaale tatt til formyndere. 3 stor- og 19 småfe. Til arv deling 15 riksdalar.
Skifte etter Lars Olsen Seter (Kokkseter) i 1743,(dette er også en gård i Svorkbygda)
mellom enka Berit Hermosdt. og fellesbarn: Hermo myndig, Beret gift men Peder Graven, Eli gift med Knut ØvreKvaale, Marit gift men Ole Gjøaas, Dordi gift med Lars Lia
Har planer om se etter barna til Ole A. Gjøås om de giftet seg.
Beste hilsen Margit
Ole E. Schylanders avskrift av kirkebøker for Orkdal:
Marit Larsdt Gjøaas død i 1746
Ole Gjøaas sine barn:
1.Dordi f. 1731 tvilling med
2.Siri (Sigri) f. 1731 Faddere: Iver ØvreKvaale, ? Eggen, Amund Vasli, Kield Gjølme,Gisløv Solbu og Ildri Svorkaas.
3.Lars f. 1735, d. 1749 – 13 år Faddere: Kiel Solbu, Knut Kvaale, Anders Iversen LilleRøe, Beret Seter og Dordi Johansdt. Svorkaas.
4.Hermo f. 1738, d. 1740 Faddere: Ole Fuglaas, Knut Røklef, Lars Dørdal sold, Brønel LilleRøe og Kari Skolholt.
5.Hermo f. 1741 Faddere: Johan Eide, Knut Myen, Knut Fuglaas, Beret Fuglaas og Beret Seter.
6.Marit f. 1747 Faddere: Erik Gjerde, Joen Tambur, Kari Vasli. Beret Nesset og Guri Koch prestegaarden.
7.En liten dreng fra Gjøaas død i 1747
Skifte etter Ole Andersen Gjøås i 1749:
Barn: Anders 14 år, Hermo 8 år, Sigri 17 år, Berit 4år og Marit 4 år
Farbroren Erik Andersen Solbu, morbroren Hermo Larsen Setter, mostermannen Lars Olsen Lia vart sammen med Knut Pausen ØvreKvaale tatt til formyndere. 3 stor- og 19 småfe. Til arv deling 15 riksdalar.
Skifte etter Lars Olsen Seter (Kokkseter) i 1743,(dette er også en gård i Svorkbygda)
mellom enka Berit Hermosdt. og fellesbarn: Hermo myndig, Beret gift men Peder Graven, Eli gift med Knut ØvreKvaale, Marit gift men Ole Gjøaas, Dordi gift med Lars Lia
Har planer om se etter barna til Ole A. Gjøås om de giftet seg.
Beste hilsen Margit
-
Hei !
Der var foreldrene til Marit, og mye annet.
Margit, jeg setter meget stor pris på all den hjelp jeg har fått av deg. Kommer du over noe mer, er det velkomment ! Skal sende deg en bedre liste over etterkommere enn det du har fått - når jeg får det ferdig.
Knut
Der var foreldrene til Marit, og mye annet.
Margit, jeg setter meget stor pris på all den hjelp jeg har fått av deg. Kommer du over noe mer, er det velkomment ! Skal sende deg en bedre liste over etterkommere enn det du har fått - når jeg får det ferdig.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Fikk flott liste over Gjøås-slekta fra Knut! Det var markas folk, kunne ferdes i dagevis i veiløst område før de kom til nabobygda - Hemne, Snillfjord, Lommunddal, Meldal - vant til å leie hest med kløvlass på sine mange slags ærend og turer i utmarka. Man var vant til at langveisfarende kom frem midt på natta, Ole Gjøås med et følge av andre nådde en gang nabogården Vassli midt på natta etter en slik hard tur. Et værbitt og solbrent ansikt i skjegget sommerstid? Folk var vant til å gå, en tjenestepike kunne gå fra f.eks Oppdal til byen.
Lars skrev:Fikk flott liste over Gjøås-slekta fra Knut! Det var markas folk, kunne ferdes i dagevis i veiløst område før de kom til nabobygda - Hemne, Snillfjord, Lommunddal, Meldal - vant til å leie hest med kløvlass på sine mange slags ærend og turer i utmarka. Man var vant til at langveisfarende kom frem midt på natta, Ole Gjøås med et følge av andre nådde en gang nabogården Vassli midt på natta etter en slik hard tur. Et værbitt og solbrent ansikt i skjegget sommerstid? Folk var vant til å gå, en tjenestepike kunne gå fra f.eks Oppdal til byen.
Hei! bare lurte på om dere vet hvor jeg kan finne ut mere om den nabogården vassli? leter etter en Amund vassli far til Anders Amundsen Vassli/ selen.
Mvh
Cecilie Krum
-
- Sted: LØKKEN VERK
Cecilie
Har du noen flere opplysninger?
Årstall?
Mvh Margit Berg
Har du noen flere opplysninger?
Årstall?
Mvh Margit Berg
-
- Sted: RENNEBU
Margit har planer om å se etter Ole Andersens barn om de var gift.
Jeg har følgende i min base om dem:
Siri Olsdt., f. 1731 ble gift med Lars Amundsen Bjerkli:
Forlovet 27.3.1763, Orkdal: Lars Amundsen Bierkli og Siri Olsdtr.. Forlovere: Hermund Setter
og Aren Eidet?
Gift 10.7.1763: Lars Amundsen og Siri Olsdttr. Giøaas.
Som nevnt før bl Anders Olsen gift med Marit Knutsdt. 2.7.1764:
Forlovet 11.3.1764, Orkdal: Anders Olsen Giøaas og Maret Knudsdtr.. Forlovere: Hermund
Setter og Haldor Eggom.
Gift: Anders Olsen Giøaas og Maret Knudsdtr..
Mari Olsdt., f. 1747 ble24.10.1776 gift med Ole Jonsen Nyhus/Fuglås, 1746-1.9.1813:
Forlovet 16.7.1776, Orkdal: Soldat Ole Jonsen Nyhus og pige Marit Olsdtr. Giøås. Forlovere:
Klokker Morten Nyhus og Hermo Lefstadøvne.
Viser også til en annen debatt hvor Ole Andersen Gjøås, f. Bakk, 1700-1749 er omtalt:
WebDebatt, tema 77719, innlegg 4, John Tore Kvernmo
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe
Id Side Sokn Gard (FT1701, Orkdal)
170 167 11 Orkdal Backe
Id Førenamn Etternamn Alder Stilling
504 167 Anders Ifvers. 50 Hovedperson
505 167 Ifuer Anders. 9 Sønn
506 167 Kield Anders. 6 Sønn
507 167 Erich Anders. 4 Sønn
508 167 Ole Anders. 1 Sønn
Beste hilsen Inger
Jeg har følgende i min base om dem:
Siri Olsdt., f. 1731 ble gift med Lars Amundsen Bjerkli:
Forlovet 27.3.1763, Orkdal: Lars Amundsen Bierkli og Siri Olsdtr.. Forlovere: Hermund Setter
og Aren Eidet?
Gift 10.7.1763: Lars Amundsen og Siri Olsdttr. Giøaas.
Som nevnt før bl Anders Olsen gift med Marit Knutsdt. 2.7.1764:
Forlovet 11.3.1764, Orkdal: Anders Olsen Giøaas og Maret Knudsdtr.. Forlovere: Hermund
Setter og Haldor Eggom.
Gift: Anders Olsen Giøaas og Maret Knudsdtr..
Mari Olsdt., f. 1747 ble24.10.1776 gift med Ole Jonsen Nyhus/Fuglås, 1746-1.9.1813:
Forlovet 16.7.1776, Orkdal: Soldat Ole Jonsen Nyhus og pige Marit Olsdtr. Giøås. Forlovere:
Klokker Morten Nyhus og Hermo Lefstadøvne.
Viser også til en annen debatt hvor Ole Andersen Gjøås, f. Bakk, 1700-1749 er omtalt:
WebDebatt, tema 77719, innlegg 4, John Tore Kvernmo
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe
Id Side Sokn Gard (FT1701, Orkdal)
170 167 11 Orkdal Backe
Id Førenamn Etternamn Alder Stilling
504 167 Anders Ifvers. 50 Hovedperson
505 167 Ifuer Anders. 9 Sønn
506 167 Kield Anders. 6 Sønn
507 167 Erich Anders. 4 Sønn
508 167 Ole Anders. 1 Sønn
Beste hilsen Inger
-
- Sted: RENNEBU
Glemte å nevne at jeg har litt om Marit Olsdt. Gjøås, f. 1747 og hennes manns etterkommere også om noen er interessert.
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger