Lefstad/Metli/Brekka

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn17691
Sted: FANNREM

Re: Lefstad/Metli/Brekka

Legg inn av dn17691 » 7. november 2004 kl. 1.46

Jeg har problemer med nynorsk! Jeg blir forvirret over uttrykket "verbroren" i denne sammenhengen i Orkdalsboka;

(Jeg leter etter anene til Christen Eriksen Lefstad.)

bd.IV s. 83; "Erik Larsson Metli kjøpte i 1750 garden..."(Lefstad)
"Erik Larsson selde straks halve garden.... til verbroren sin, Erik Kristianson Brekka..."

Med verbror forstår jeg her svoger, og tenker da på mannen som er gift med Erik Metlis søster. Under Metli, bd IV s. 242, finner jeg i Skrondal ingen referanser til noen søster som er gift på Lefstad. Heller ikke på FS.

Erik Larsson Metlis kone heter Marit Kristensdatter ifølge Leif Skjerve sin Ansedel: <a href=http://home.online.no/~leskjerv/aner/0009/12316.htm>Lenke</a>

Kan denne Erik Kristensen Brekka kalles verbror hvis han er Erik Metlis kones bror??

Hilsen Gjertrud

Ruth Hauge

Legg inn av Ruth Hauge » 7. november 2004 kl. 12.04

Hei Gjertrud!

Du har helt rett i at verbror er svoger. Vet ikke om annet enn at svoger går i begge retninger.
Altså er man svoger med den som er gift med ens søsken, og svoger med sin kones søken. Iallefall det jeg har lært.
mvh
Ruth

Brukeravatar
dn03940
Sted: FANNREM
Kontakt:

Legg inn av dn03940 » 8. november 2004 kl. 14.44

Hei
Svoger-begrepet er vel på denne tiden ikke fullt så innskrenket som vi bruker det i dag, og kan også omfatte blant annet gift med datter.
Mvh
Finn K.

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»