Plassen Bystrøen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Tor Øyvind Slupphaug
Sted: TILLER

Plassen Bystrøen

Legg inn av Tor Øyvind Slupphaug » 19. oktober 2015 kl. 22.47

Leiter etter en plass kalla Bystrøen. Marit Olsdtr. Bystrøen og Ole Jensen Lium, begge født rundt 1790, vart gift i 1812 og busett på Livold (Lium, Hoston). Men hvor Marit Bystrøen kommer fra skulle jeg gjerne visst. Kan det være en plass under By-gardene?

Ola Klefsås
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Re: Plassen Bystrøen

Legg inn av Ola Klefsås » 10. november 2015 kl. 18.48

Jeg mener det står Rystrøen, jeg da. Kanskje det gjør det lettere?

Mvh Ola

Ola Klefsås
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 11. november 2015 kl. 0.36

Jeg har sett litt på forekomster av Ryestrøen i Orkdal. En Malie Arnts døde 30.05.1824 i Ryestrøen. Der finner du også Ole Ingebrigtsen død 14.03.1819. Du finner begge under Rye i FT 1801. Altså må Ryestrøen være en plass under Rye. Ytterst på Togstadjåren!

Mvh Ola

Tor Øyvind Slupphaug

Legg inn av Tor Øyvind Slupphaug » 11. november 2015 kl. 21.14

Ja, dette er jo en mulighet. Om plassene Rystrøen og Bystrøen er det ikke mye hjelp å få i fra Orkdalsbøkene. Ser i folketellinga at vi har Marit Olsdtr fra begge plassene med passe alder, f.1784 og 1786. Men Mali som døde på Rystrøen må nesten være en annen, da "min Marit" fikk barn litt senere i dette året, dessuten på Livold. Nå finnes det også transkriberte bøker for Orkdal, og for gifte i 1812 her er hun skrevet som Bystrøen. -Men kan ikke skjønne at presten her har særlig forskjell på stor R og B!

Ola Klefsås
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 15. november 2015 kl. 22.03

De personene jeg nevnte, trakk jeg fram bare for å vise at Rystrøen fantes! Jeg mente ikke at dette var de du leter etter. Når det gjelder de transkriberingene Orkdal historielag har foretatt, så er det flere eksempler på feil avskrift. Og så skal det sies med det samme, at dette er ikke lett! Jeg ser for øvrig (i parentes bemerket) at Skrondal (IV, s. 33) nevner Ole Ingebrikttrøen i 1816. Underlig om dette ikke er han som jeg nevnte som døde i Ryestrøen i 1819. Husmannsplasser hadde jo ikke noe formelt navn, så de kunne hete snart det ene og snart det andre. Da regner jeg med at Ryestrøen er plassert, - geografisk?

Mvh Ola

Tor Øyvind Slupphaug

Legg inn av Tor Øyvind Slupphaug » 17. november 2015 kl. 8.33

Hei Ola! Jeg tror du har rett med hensyn til navna her. Har gått gjennom en del hendelser, og mener jeg finner f.eks. de samme foreldra som er skrevet med både By- og Rye- som bosted. Så jeg går videre med ditt forslag om Ryestrøen! Da er det mulig at plassen Bystrøen ikke har eksistert i det hele tatt, men er bare et feiltolket navn?
Mvh. Tor

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»