Mortinius Hansen, f. 23. juli 1815 i Orkdal
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Mortinius Hansen, f. 23. juli 1815 i Orkdal
Hei!
Jeg er på let etter informasjon om Mortinius Hansen f. 23. juli 1815. Hans forreldre skal visstnok være Hans Hansen og Siri Petersdatter. Vet noen noe om disse ville jeg satt umåtelig stor pris på all informasjon.
Mortinius Hansen ble gift i Beitstad, Nord-Trøndelag med Henrikka Larsdatter f. 1814.
Mortinius og Henrikka er mine tipptippoldeforeldre.
Jeg er på let etter informasjon om Mortinius Hansen f. 23. juli 1815. Hans forreldre skal visstnok være Hans Hansen og Siri Petersdatter. Vet noen noe om disse ville jeg satt umåtelig stor pris på all informasjon.
Mortinius Hansen ble gift i Beitstad, Nord-Trøndelag med Henrikka Larsdatter f. 1814.
Mortinius og Henrikka er mine tipptippoldeforeldre.
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
-
- Sted: KOPPANG
- Kontakt:
Re: Mortinius Hansen, f. 23. juli 1815 i Orkdal
Hei!
Jeg sitter med en microfichekopi av sedvanlig standard, og prøver å lese det som står, men kan ikke innestå for resultatet. For om mulig å få sikkerhet, har jeg tatt et streif og funnet tre barn, men er fortsatt i tvil om farens etternavn (eller er det yrke?)
F. 01.04.1813: Hans Peter. Foreldre Hans Hansøn fra(?) Hedemarken og Siri Pedersd.
F. 23.07.1815: Mortinus Hanss, f. i Qvammen. Foreldre Hans Hanssøn Kalmager(?) og Siri Petersd.
F. 25.10.1817: Jeremias Hanss. Foreldre Hans Hanssøn Kalmager(?) og Siri Pedersd. Aunemoe.
Kvammen og Aunemo er gårder i nærheten av Fannrem. Jeg har lett etter vielsen til Hans og Siri, men ikke funnet noe. Det kan skyldes at noe av materialet er uleselig.
Mvh. Ola
Jeg sitter med en microfichekopi av sedvanlig standard, og prøver å lese det som står, men kan ikke innestå for resultatet. For om mulig å få sikkerhet, har jeg tatt et streif og funnet tre barn, men er fortsatt i tvil om farens etternavn (eller er det yrke?)
F. 01.04.1813: Hans Peter. Foreldre Hans Hansøn fra(?) Hedemarken og Siri Pedersd.
F. 23.07.1815: Mortinus Hanss, f. i Qvammen. Foreldre Hans Hanssøn Kalmager(?) og Siri Petersd.
F. 25.10.1817: Jeremias Hanss. Foreldre Hans Hanssøn Kalmager(?) og Siri Pedersd. Aunemoe.
Kvammen og Aunemo er gårder i nærheten av Fannrem. Jeg har lett etter vielsen til Hans og Siri, men ikke funnet noe. Det kan skyldes at noe av materialet er uleselig.
Mvh. Ola
Tusen takk for svar. har du kortnr. på Fischene du fant dette på?
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
-
- Kontakt:
Dette handler om Ministerialbog for Ørchedalen 1800-1826, MINI 668A03, og de tre barnedåpene har jeg funnet på ss. 49, 54 og 63. Jeg har sett og sett på dette navnet. Kan det være Kalmeyer? Et brev eller en mail til Statsarkivet i Trondheim vil kanskje gi svaret. De er ganske raske til å svare, særlig hvis sidehenvisning er oppgitt.
Mvh
Ola
Mvh
Ola
-
- Sted: HOLMESTRAND
Hei.
Uten å ha sett det. Det skal ikke være salmager da?
Paul
Uten å ha sett det. Det skal ikke være salmager da?
Paul
-
- Kontakt:
Det jeg er sikrest på, er at det begynner med en K (tror jeg
). Dessuten het det vel "Sadelmager" på den tida? Tenk om en hjelpsom trondhjemmer kunne ta en tur på arkivet og kikke på originalen, s. 54 og/eller 63!!!
Ola

Ola
Ola Klefsås skrev: Kan det være Kalmeyer?
Det var ihvertfall en familien som het Kalmeyer i Trondheim (og på Tynset mener jeg å huske) på 1800-tallet, så det er ikke umulig at det er Kalmeyer det står.
mvh
Torill Aasegg
Hmm, Riksarkivet åpner 7. Sept. gjett hvem som står først i køen der da??
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
-
- Kontakt:
Mr. Andal, I presume
Og da må du rapportere. Dette er jeg spent på!
Mvh Ola

Mvh Ola
De som driver transkribering av kirkebøkene for Orkdal har tolket teksten til:
kulmager (dvs. en som lager kull)
Mvh
Finn Karlsen
kulmager (dvs. en som lager kull)
Mvh
Finn Karlsen
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Hmm, Riksarkivet åpner 7. Sept. gjett hvem som står først i køen der da??

Hvis jeg ikke har tatt helt feil åpner RIKSARKIVET lesesalen allerede førstkommende mandag (29. august)!

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Står det noe om hvor i Hedemarken folkene kom fra?
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Fikk svar fra Riksarkivet i Trondheim i dag, det står Kalmager (Kardemager) (en som lager karder til å kjemme ull)
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
-
- Kontakt:
Da var mitt første forslag riktig likeve! Jeg var inne på tanken, men trodde ikke presten hadde tilpasset seg dialekten. Det var ikke akkurat vanlig. Men "karder" heter faktisk "kala" på de kanter, og da ble han vel omtalt som "kalmaker". Nei, dessverre, det står ikke noe om hvor i Hedmark / Hedemarkens amt han kom fra.
Mvh Ola
Mvh Ola
har du sett på min etterlysning om samme kar. bare da heter han martinius med samme gifte mål og får at hans og siri som oppl der giftet seg 1798 orkdal boka.
Egil Inge Reitan. min slekt også
Egil Inge Reitan. min slekt også