Hei.
Johan Ivarsson var født 27. sep 1852, Husdalstrøa i Geitastrand. Foreldre: Iver Andreson (Husby) Kjerrem og Johanna Gudbrandsdtr. Husdalstrøen. De var ikke gift da Johan var født. Faren er her oppført med navnet Husby (Børsa) Foreldra giftet seg 18 feb 1855 i Børsa kirke og slo seg ned på plassen Råa også kalt Aaslykja (derav navnet Aas) i Geitastrand. I vår fam. er det sagt at Johan reiste til USA. Jeg har ikke greid å finne han som utvandrer eller noe annet som skulle tilsi at han reiste.
Ved folketellingen fra 1865 bur han ikke sammen med foreldrene (han er da 13 år) men jeg finner Johan Iversen 14 år som "Tjenestekarl" på Schjenald (Skjenald i Orkdal) Fødested Børsen prestegjeld. Jeg finner han også som konfirmant i Orkdal kirke den 6 okt. 1867.
(Tidligere var det vel vanlig at man oppgav alder ved neste fødselsdag, og at det er derfor han er oppført som 14 år ved FT. i 1865.
Hvor ble han av ?
Mvh.
Lars.
Eldste sønn av Johanna Gudbrandsdtr og Iver Anderson Aas
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: RENNEBU
Re: Eldste sønn av Johanna Gudbrandsdtr og Iver Anderson Aas
Ser at det i "Utvandringa i Orkdal" står nevnt en Johan J. Skjenald som utvandret i 1891. Hverken alder eller reisemål er kjent for denne personen. Hvor kan de ha fått tak i en slik opplysning mon tro ?
Johan var jo en Iversønn, men kan muligens ha blitt tolket som J ? Dette kan jo også være en helt annen fyr, men kanskje greit å sjekke ut likevel. Hvis du ikke allerede har gjort det, da.
Beste hilsen Inger
Johan var jo en Iversønn, men kan muligens ha blitt tolket som J ? Dette kan jo også være en helt annen fyr, men kanskje greit å sjekke ut likevel. Hvis du ikke allerede har gjort det, da.
Beste hilsen Inger
Hei på deg Inger.
Takk for tipset. Jeg har vert borti denne karen tidligere, uten å finne ut noe mere om han. Har jo leita etter denne gammelonkelen min i mange år nå, uten at jeg er blitt noe "klokere" Skal høre med han som skreiv boka. Det er jo en stund siden så det er ikke sikkert han husker hvor han har all infoen fra. Jeg vet at det var utvandrere fra Orkanger som hete Skjenald, men det er en annen slekt. Den infoen jeg har, om at han reiste til Amerika er fra min far (som var "atpåklatt"). Han var født i 1912, så onkelen var jo eventuelt reist lenge før han var født. Trur far hadde dette fra en eldre søster. John Iversen/Ivarson er ikke de enkleste navnene å søke på, man får mange treff.
Mvh.
Lars.
Takk for tipset. Jeg har vert borti denne karen tidligere, uten å finne ut noe mere om han. Har jo leita etter denne gammelonkelen min i mange år nå, uten at jeg er blitt noe "klokere" Skal høre med han som skreiv boka. Det er jo en stund siden så det er ikke sikkert han husker hvor han har all infoen fra. Jeg vet at det var utvandrere fra Orkanger som hete Skjenald, men det er en annen slekt. Den infoen jeg har, om at han reiste til Amerika er fra min far (som var "atpåklatt"). Han var født i 1912, så onkelen var jo eventuelt reist lenge før han var født. Trur far hadde dette fra en eldre søster. John Iversen/Ivarson er ikke de enkleste navnene å søke på, man får mange treff.
Mvh.
Lars.
Hei Lars
Han kan jo være død..........
Hilsen Annette

Han kan jo være død..........

Hilsen Annette
Hei Annette.
Ja han er nok død. Spørsmålet er når og hvor. Hadde vi vis det, har vi kommet et stykke på vei.
Mvh.
Lars
Ja han er nok død. Spørsmålet er når og hvor. Hadde vi vis det, har vi kommet et stykke på vei.
Mvh.
Lars
Hei Lars
Ja, han er nok død...........Det er jo forfedrene vår vi leter etter..............
Har du prøvd Fam.Search ?
Det skal ikke være umulig å finne ham, dersom han reiste til Amerika.
Du må bare søke under Emigrasjon, fra 1891........ Lykke til
Hilsen Annette

Ja, han er nok død...........Det er jo forfedrene vår vi leter etter..............

Har du prøvd Fam.Search ?
Det skal ikke være umulig å finne ham, dersom han reiste til Amerika.
Du må bare søke under Emigrasjon, fra 1891........ Lykke til
Hilsen Annette
Hei!
Do you have any idea where Johan/John might have emigrated to?
Any other family who emigrated??
The other problem of course is what "family name" did he use "over here"...Iverson/Iversen??? or something else??
mvh Patty
Do you have any idea where Johan/John might have emigrated to?
Any other family who emigrated??
The other problem of course is what "family name" did he use "over here"...Iverson/Iversen??? or something else??
mvh Patty
Hei.
Alt jeg vet om John er det som står i 1. innlegg. Jeg har leita etter han, mer eller mindre i 10 år, med de navnene som jeg kan tenke meg at han kunne brukt. Har funnet flere navn som kunne passe, men ikke med eksakte datoer, med hensyn til fødsel / dåp / konfirmasjon.
Mvh.
Lars
Alt jeg vet om John er det som står i 1. innlegg. Jeg har leita etter han, mer eller mindre i 10 år, med de navnene som jeg kan tenke meg at han kunne brukt. Har funnet flere navn som kunne passe, men ikke med eksakte datoer, med hensyn til fødsel / dåp / konfirmasjon.
Mvh.
Lars