Svorkmo, Klingen, Berbu m.m.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lisbet Rønningsbakk
Sted: TROMSØ

Svorkmo, Klingen, Berbu m.m.

Legg inn av Lisbet Rønningsbakk » 23. mai 2004 kl. 19.02

Min familie har lange tradisjoner i Orkdal, men det har ikke vært helt lett å finne ut noe om anene. I kirkebøkene har jeg etterhvert funnet en god del, men det er en god del spor som stopper opp. Kanskje kan jeg få hjelp her?

John Jørgensen Garberg og Marit Knudsdtr Berbu (fra Lenke her) var mine tippoldeforeldre. Jeg har ikke greid å finne ut noe sikkert om John Jørgensens opphav. Jeg har blant annet lurt på om han kan være fra Meldal siden gårdsnavnet er kjent derfra. Men leiting både i kirkebøker for Melda og Orkdal har hittil slått feil. Ønsker tips til videre leiting dersom noen kjenner til mer om han.

En annen tippolderfar Ole Kristensen Svorkmo f. 1806 ble gift med Kjersti Olsdatter Klingen f. 1807. Disse har jeg fra kirkebøkene, og flere ledd foran dem har jeg også funnet. Kjerstis foreldre var Ole Bryndelsen Klingen og Enetta (Agnete) Oldsdatter f. 1770. Hvem Enettas foreldre var har jeg ikke funnet.

Oles foreldre var Kristen Tollefsen Svorkmo f. 1766 og Beret Johansdtr f. 1769 i Orkdal. Her står jeg også fast med foreldrene til Beret. Jeg er også noe usikker på anene videre fra Kristen, har funnet faren Tollev Larsen fra dåpen i 1766 men ikke mors navn.

Spent på om dette gir napp. Kanskje finner jeg noen slektninger her?

Lisbet Rønningsbakk

Re: Svorkmo, Klingen, Berbu m.m.

Legg inn av Lisbet Rønningsbakk » 23. mai 2004 kl. 19.05

Glemte å nevne at anetavla ligger på hjemmesida mi: http://home.no/lisbetr/

dn13235
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn13235 » 25. mai 2004 kl. 14.59

Hei !
Har noen få opplysninger om slekta di. Jon Jørgensen Garberg var nok fra Orkland, og ikke Meldal. I følge Meldalsboka var Jon Jørgensen f. 1821, fra Ektahaugen under gården Tokstad i Orkland. Han ble i 1849 gift med Marit Knudsdt. Gården f. 1825. Ekteparet drev husmannsplassen Garbergsbakken u. Garberg i Meldal. Familien flyttet senere til Berbu i Orkdal. Du kan også se i boka " Gardtales i Orkland " for evt å finne plassen Ektahaugen.
Mest trolig var også Marit Knudsdt. fra Orkdalsområdet.

Mvh
Terje

Lisbet Rønningsbakk

Legg inn av Lisbet Rønningsbakk » 25. mai 2004 kl. 22.30

Takk!
Jeg hadde en mistanke om at det stemte - jeg har vært borti den familien i kirkebøkene men var ikke sikker på om det var rett siden Garbergsbakken ligger i Meldal. Marit derimot har jeg funnet i kirkebok fra Meldal da hun ble døpt i sept. 1825. Hennes foreldre var Knud Olsen Gaarden og Johanna Pedersdatter. Men de kan selvsagt være orkdalssfolk som har bodd midlertidig i Meldal da hun ble født. Jeg har ingen opplysninger bakover fra dem.
Takk for boktipset. Skal prøve det.

17887
Sted: OPPHAUG

Legg inn av 17887 » 28. mai 2004 kl. 15.15

Marit var nok meldaling. Min oldefars første kone het Karen Gaarden, og hun var fra Gården ved Lilleholt i Meldal. Sitter på jobb, men dersom du er interessert, kan jeg sjekke nærmere når jeg kommer heim.

mvh
Aud M

Lisbet Rønningsbakk

Legg inn av Lisbet Rønningsbakk » 30. mai 2004 kl. 18.22

Takk, Aud. Jeg har funnet Marits dåp i kirkeboka fra Meldal, så jeg regner det som dokumentert at hun er født på Gaarden. Marit var min tippoldemor. Kanskje din oldefars kone Karen Gaarden er fra samme familie som Marit? Jeg vet ikke noe mer ut over navnet på hennes foreldre (se forrige innlegg). Så hvis du har noe mer om folkene på Gaarden bakover kunne det vært interessant å høre om.

17887

Legg inn av 17887 » 31. mai 2004 kl. 0.28

Hei Lisbet
Det stemmer at din tippoldemor Marit var søster til min oldefars første kone, Karen. Desverre døde hun på barselseng, bare 19 år gammel. Min oldefar, John Lilleholt, ble senere gift med Marit Olsdatter Garbergsberget, og deres eldste datter ble døpt Karen.
Om Knut Gaarden står det at han var lærer i Meldal fra 1812 til 1837. Han døde i 1838. Marit var deres eldste barn (og Karen var yngst).
Dersom du ikke har tilgang til bygdebøkene for Meldal, kan jeg gjerne gi deg de opplysningene som finnes der.
mvh
Aud Marion

Lisbet Rønningsbakk

Legg inn av Lisbet Rønningsbakk » 3. juni 2004 kl. 21.30

Spennende! Her i Tromsø har vi tilgang på det meste på Universitetsbiblioteket og Statsarkivet, så jeg får tak i bygdebøkene fra Meldal. Takk for opplysningene:-)

17887

Legg inn av 17887 » 4. juni 2004 kl. 12.05

Hei Lisbet
Jeg synes jeg må tilføye noen opplysninger like vel. Familien Gaarden forsatte å ha et nært forhold til min familie. Min oldemor Marit var gudmor til Peders Gaardens sønn Knut. Anne Fossen, som var datter av en av de andre søskena på Gaarden, var gudmor til min far. Anne Fossen var forresten gift med min fars søskenbarn.
Garden Gaarden ligger like ved grensa til Møre og Romsdal. Gården fikk nettopp nye eiere, da sønnen de de som kjøpe den av din familie solgte den.
Ha en fin sommer i Tromsø !
mvh
Aud Marion

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»