Direktør ved Meldals Verk Paul Olsen anno 1708
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
Direktør ved Meldals Verk Paul Olsen anno 1708
Det var i 1708 skifte ved Røros Bergrett etter Oberkunststiger Christopher Møller og hans avdøde hustru Maren Jonsdatter. Disse etterlot seg sju umyndige barn, to sønner og fem døtre. Barnas nærmeste anrørende var Iver Olsen Brynnilds som var gift med Gjertrud Jonsdatter (mine aner), søster av avdøde Maren Jonsdatter. I 1712 er det innført i skifteprokollen at Salig Møllers gård Galåvolden ble solgt til Bergskriver Jens Finne. Skjøtet på gården av 22/2-1686 var utstedt til Joen Paulsen som var Salig Møllers værfader.
Datteren Marithe Møller, 15 år i skiftet 1708, har som mulig formynder Directeuren ved Meldahls Verk Monsr Poul Olsen, som er «hendes Nær Sufficiante Anrørende» og allerede har tatt henne til seg:
Se midt på høyre side:
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24716/24/
Kan den omtalte Poul Olsen være denne i manntallet 1701 for Orkdal:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=861#ovre
Hvem var denne Poul Olsen og hvem var han gift med? Hvilket slektsskap bestod mellom Poul Olsen/hans kone og myndlingen Maritte Møller?
Datteren Marithe Møller, 15 år i skiftet 1708, har som mulig formynder Directeuren ved Meldahls Verk Monsr Poul Olsen, som er «hendes Nær Sufficiante Anrørende» og allerede har tatt henne til seg:
Se midt på høyre side:
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24716/24/
Kan den omtalte Poul Olsen være denne i manntallet 1701 for Orkdal:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=861#ovre
Hvem var denne Poul Olsen og hvem var han gift med? Hvilket slektsskap bestod mellom Poul Olsen/hans kone og myndlingen Maritte Møller?
Mvh Astrid
Re: Direktør ved Meldals Verk Paul Olsen anno 1708
Hei og godt nytt år!
Paul Olsen er nok den samme som Hytteskriver Povfel Olsen.
I boka "Løkken Verk, en norsk grube gjennom 300 år". Side 82,
"SIDEORDNEDE DIREKTØRER 1706-1746"
"Som hyttedirektør ansattes hytteskriveren, Poul Olsen Løcke (1663-1730), sønn av Oluf Povelsen, som var hyttemester ved Røroshytten fra 1673-1691, og Anne Cristine Angell."
Løckes direktørtid var, 1706-1729
VH
Vidar[/i]
Paul Olsen er nok den samme som Hytteskriver Povfel Olsen.
I boka "Løkken Verk, en norsk grube gjennom 300 år". Side 82,
"SIDEORDNEDE DIREKTØRER 1706-1746"
"Som hyttedirektør ansattes hytteskriveren, Poul Olsen Løcke (1663-1730), sønn av Oluf Povelsen, som var hyttemester ved Røroshytten fra 1673-1691, og Anne Cristine Angell."
Løckes direktørtid var, 1706-1729
VH
Vidar[/i]
Hei
Henviser min Hjemmeside
http://leskjerv.seria.no/aner/0008/10126.htm
Jeg har registrert en Povel Olufsen, f 1663, direktør ved Løkken verk død 1729
gift med Maren Jensdatter Kjelstrup fkr 1675
datter av
Jens Eriksen Kjelstrup fkr 1630 og
Anne Cathrine Frantsdtter Jagow fkr 1640
som var datter av
Kullbrenner Frannds Jagow, innvandrer til Kvikne i 1635 (min stamfar)
Leiv
Henviser min Hjemmeside
http://leskjerv.seria.no/aner/0008/10126.htm
Jeg har registrert en Povel Olufsen, f 1663, direktør ved Løkken verk død 1729
gift med Maren Jensdatter Kjelstrup fkr 1675
datter av
Jens Eriksen Kjelstrup fkr 1630 og
Anne Cathrine Frantsdtter Jagow fkr 1640
som var datter av
Kullbrenner Frannds Jagow, innvandrer til Kvikne i 1635 (min stamfar)
Leiv
-
Godt nytt år til dere begge og takk for svar.
Hyttmester ved Røros Hytte Ole Paulsen levde til et stykke ut på 1690-tallet. Hans død er ikke registrert i kirkeboka (det kan ha imidlertid ha gått meg hus forbi).
Men en ting er sikkert: Det finnes ikke noe skifte etter Ole Paulsen ved Røros Bergrett.
Derfor håper jeg å få svar på følgende:
Hvilken kilde er det som angir at Ole Paulsen var gift Anne Christine Angel og med henne hadde sønnen Paul Olsen Løkke?
Hyttmester ved Røros Hytte Ole Paulsen levde til et stykke ut på 1690-tallet. Hans død er ikke registrert i kirkeboka (det kan ha imidlertid ha gått meg hus forbi).
Men en ting er sikkert: Det finnes ikke noe skifte etter Ole Paulsen ved Røros Bergrett.
Derfor håper jeg å få svar på følgende:
Hvilken kilde er det som angir at Ole Paulsen var gift Anne Christine Angel og med henne hadde sønnen Paul Olsen Løkke?
Sist redigert av Astrid Ryen den 7. januar 2012 kl. 12.47, redigert 1 gang totalt.
Mvh Astrid
Jeg hitsetter fra::
" LØKKEN VERK" 300 år
side 82
"Sideordnede direktører 1706 - 1746"
"Som hyttedirektør ansattes hytteskriveren, Poul Olsen Løkke (1663 . 1730).
sønn av Oluf Povelsen, som var hyttemester ved Røroshytten 1673 - 1691
og Anne Christine Angell"
Leiv
" LØKKEN VERK" 300 år
side 82
"Sideordnede direktører 1706 - 1746"
"Som hyttedirektør ansattes hytteskriveren, Poul Olsen Løkke (1663 . 1730).
sønn av Oluf Povelsen, som var hyttemester ved Røroshytten 1673 - 1691
og Anne Christine Angell"
Leiv
Overnemnte bok som både Leiv og Vidar siterer - "Løkken Verk, en norsk grube gjennom 300 år" - består av fleire seksjonar som omhandlar ulike delar av historia, med ulike forfatterar. Det som er sitert er frå Ragnvald Støren.
-
Takk, det var greit å vite. Det er jo primærkilden jeg er ute etter, og den er da sannsynligvis ikke nevnt i bygdeboka? Jeg får ta meg en kikk både på bygdeboka og på Ragnvald Støren ved leilighet.
Mvh Astrid
Den nemnte boka er ikkje ei bygdebok, men eit historieverk bestilt av Orkla i samband med 300-årsjubileet for Løkkenverket (eksemplar på antikvariat.net). Ragnvald Støren var engasjert med dette arbeidet i lengre tid, og er òg kjent for anna gruvehistorie kring m.a. Kvikne-gruva. Felles for dette verket og den u-utgitte Kviknehistora som finst i manuskript-form er at det er sparsomt med fotnoter og direkte kjeldereferanser. Eg kan sjekke om det står noko når eg kjem heim i ettermiddag.
Generelt er nok boka om Løkken-verket mindre interessant for slektshistorikarar enn t.d. Kvikne-manuskriptet, men noko informasjon som det som er nemnt over er det jo...
Når det gjeld bygdebøker i området er desse ganske så mangelfulle når det kjem til verket sine folk...
Generelt er nok boka om Løkken-verket mindre interessant for slektshistorikarar enn t.d. Kvikne-manuskriptet, men noko informasjon som det som er nemnt over er det jo...
Når det gjeld bygdebøker i området er desse ganske så mangelfulle når det kjem til verket sine folk...
-
Håvard, du må bare ta deg tid, det er ingenting som haster.
I Rørosboka blir det hevdet at Hyttemesteren Ole Paulsen hadde en sønn Paul Olsen som i manntallet for Røros er 35 år og bergsknegt. Men det tror jeg må være feil, idet denne Paul Olsen i et par skifter omtales som "Pompmestersønn" og sikkert er sønn av en Pompmester Ole Paulsen som også fantes på Røros.
Basert på informasjonen fra Ragnvald Støren kunne slektskapet mellom Paul Olsen Løkke og Maritte Møller være å finne i et slektskap mellom Hyttmesteren Ole Paulsen og Marittes morfar Jon Paulsen. Kanskje var disse brødre? Men dette blir jo ren spekulasjon så langt.
I Rørosboka blir det hevdet at Hyttemesteren Ole Paulsen hadde en sønn Paul Olsen som i manntallet for Røros er 35 år og bergsknegt. Men det tror jeg må være feil, idet denne Paul Olsen i et par skifter omtales som "Pompmestersønn" og sikkert er sønn av en Pompmester Ole Paulsen som også fantes på Røros.
Basert på informasjonen fra Ragnvald Støren kunne slektskapet mellom Paul Olsen Løkke og Maritte Møller være å finne i et slektskap mellom Hyttmesteren Ole Paulsen og Marittes morfar Jon Paulsen. Kanskje var disse brødre? Men dette blir jo ren spekulasjon så langt.

Mvh Astrid
I tillegg til det som er sitert over er følgjande oppgitt om Poul Løcke:
"...i Løches direktørtid, 1706-1729 ..." (s. 85)
"...imidlertid død Løcke samme år ..." [1729] (s. 90)
"Han holdt i alle fall en av sine sønner til studering i København i disse år da pengeverdien var så ringe." (s. 190)
Dette er frå fyrste del av boka - "Verkets historie i eldre tid":
'Løkken verk 1654-1904' av bergingeniør R. Støren (s. 15-136)
'Verket, bygdene, byen' av dr. A. Skrondal (s. 139-230)
'Partisipantene i Løkken Verk' av major E. Hartmann (s. 233-247)
Frå føreordet:
"Orkla Grube-Aktiebolags administrerende direktør anmodet allerede i begynnelsen av 1940-årene tidligere hyttemester ved Kongsberg Sølvverk, bergingeniør R. Støren, og prost i Orkdal, dr. theol. A. Skrondal, om å begynne å samle materiale til Løkken Verks eldre historie til bruk for et på tenkte festskrift til Verkets 300-års jubileum. De to herrer påtok seg oppgaven og har, efter kildestudier i Riksarkivet, lokale arkiver og andre norske, danske og svenske arkiver, senere skrevet hver sin avhandling til belysning av Verkets historie og plass i den økonomiske og kulturelle utvikling i eldre tid, dvs. intil Orkla Gruve-Aktiebolag ble stiftet og overtok Verket i 1904. I tilslutning hertil har major E. Hartmann utarbeidet en oversikt over partisipantforholdene. Verkets eldre arkiv fram til 184-årene er desverre temmelig mangelfullt og består vesentlig av tilfeldige og defekte protokoller. En stor del av det personalhistoriske og kulturhistoriske stoff er derfor møysommelig måttet hentes fra andre arkiver i Oslo, Trondheim og annensteds."
Ut over dette er det ingen kjeldehenvisningar. Kan hende finst det arkiv etter Støren og Skrondal som kan vere av interesse...
"...i Løches direktørtid, 1706-1729 ..." (s. 85)
"...imidlertid død Løcke samme år ..." [1729] (s. 90)
"Han holdt i alle fall en av sine sønner til studering i København i disse år da pengeverdien var så ringe." (s. 190)
Dette er frå fyrste del av boka - "Verkets historie i eldre tid":
'Løkken verk 1654-1904' av bergingeniør R. Støren (s. 15-136)
'Verket, bygdene, byen' av dr. A. Skrondal (s. 139-230)
'Partisipantene i Løkken Verk' av major E. Hartmann (s. 233-247)
Frå føreordet:
"Orkla Grube-Aktiebolags administrerende direktør anmodet allerede i begynnelsen av 1940-årene tidligere hyttemester ved Kongsberg Sølvverk, bergingeniør R. Støren, og prost i Orkdal, dr. theol. A. Skrondal, om å begynne å samle materiale til Løkken Verks eldre historie til bruk for et på tenkte festskrift til Verkets 300-års jubileum. De to herrer påtok seg oppgaven og har, efter kildestudier i Riksarkivet, lokale arkiver og andre norske, danske og svenske arkiver, senere skrevet hver sin avhandling til belysning av Verkets historie og plass i den økonomiske og kulturelle utvikling i eldre tid, dvs. intil Orkla Gruve-Aktiebolag ble stiftet og overtok Verket i 1904. I tilslutning hertil har major E. Hartmann utarbeidet en oversikt over partisipantforholdene. Verkets eldre arkiv fram til 184-årene er desverre temmelig mangelfullt og består vesentlig av tilfeldige og defekte protokoller. En stor del av det personalhistoriske og kulturhistoriske stoff er derfor møysommelig måttet hentes fra andre arkiver i Oslo, Trondheim og annensteds."
Ut over dette er det ingen kjeldehenvisningar. Kan hende finst det arkiv etter Støren og Skrondal som kan vere av interesse...
-
Takk Håvard, ditt svar var oppklarende for meg med hensyn til hvor primærkilden kunne være å finne.
Jeg har i mellomtiden funnet en del mer om hyttemesteren Ole Paulsen i pantebok for Røros Bergrett 1690-1738. Der er ifølge registret forrest i protokollen Ole Paulsen nevnt minst fire ganger. Første side 1 (1690). Hyttemesteren skylder Lorentz Mortensen Angel 600 riksdaler Courant, et beløp som skal betales innen utgangen av året 1694. Bergmester Jürgens og sognepresten Jens Tausan står som garantister.
På side 24 (1695) følger et brev fra Ole Paulsen til Jürgens og J. Tausan, hvor han forsikrer dem om at han vil holde dem og deres arvinger skadesløse og pantsetter sin odelsgård Sandnesset med engsletter og påstående hus og hagestykker ved Røros plass.
Videre side 48 (1698): Forrige hyttemester Ole Paulsen skylder Svend Busch vel 251 riksdaler som skal være betalt innen mars 1700. Som garanti pantsetting av eiendom etc. Om Ole Paulsen står her og ellers: "jeg og mine arvinger", det fremgår at han sannsynligvis har barn.
En obligasjon til Halsten Gundersen på 30 riksdaler side 62:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-44
Det skulle være det som jeg kan få ut av registret for protokollen. Det spørs om ikke mer finnes i tingboka, men det blir jo vanskeligere å finne.
Jeg har i mellomtiden funnet en del mer om hyttemesteren Ole Paulsen i pantebok for Røros Bergrett 1690-1738. Der er ifølge registret forrest i protokollen Ole Paulsen nevnt minst fire ganger. Første side 1 (1690). Hyttemesteren skylder Lorentz Mortensen Angel 600 riksdaler Courant, et beløp som skal betales innen utgangen av året 1694. Bergmester Jürgens og sognepresten Jens Tausan står som garantister.
På side 24 (1695) følger et brev fra Ole Paulsen til Jürgens og J. Tausan, hvor han forsikrer dem om at han vil holde dem og deres arvinger skadesløse og pantsetter sin odelsgård Sandnesset med engsletter og påstående hus og hagestykker ved Røros plass.
Videre side 48 (1698): Forrige hyttemester Ole Paulsen skylder Svend Busch vel 251 riksdaler som skal være betalt innen mars 1700. Som garanti pantsetting av eiendom etc. Om Ole Paulsen står her og ellers: "jeg og mine arvinger", det fremgår at han sannsynligvis har barn.
En obligasjon til Halsten Gundersen på 30 riksdaler side 62:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... x_side=-44
Det skulle være det som jeg kan få ut av registret for protokollen. Det spørs om ikke mer finnes i tingboka, men det blir jo vanskeligere å finne.
Mvh Astrid