Blant slekta i Stjørna (Fosen) har jeg noen innflyttere fra Meldal Prestegjeld som jeg sålangt ikke har klart å plassere. Alle under er i følge folketellingene oppgitt å være født i Meldal Prestegjeld.
Ole Larsen, f.ca.1792 g.m. Berit Rasmusdatter, f.ca.1800.
(Mor til Berit er Randi Olsdatter, f.ca.1777)
Ole og Berit hadde ihvertfall barna
- Lars, f.ca.1828
- Randi, f.ca.1833
Er det noen som kan hjelpe meg å plassere disse?
mvh Einar Aasprong
Ole Larsen f.1792 og Berit Rasmusd. f.1800; Meldal
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: RENNEBU
Re: Ole Larsen f.1792 og Berit Rasmusd. f.1800; Meldal
Det må være denne familien jeg har funnet på Brubakkstugguhagen, en plass under Negard Lykkja i Meldal. (s. 131, bind III, Meldal Bygdebok):
Ole Larsen Lykkjgjerdet, f. 1793, g.m. Berit Blokkumhaug, f. 1799, dotter hennar Randi Olsdt. Blokkumhaug og Rasmus Andersen Ellingsgard.
Barn:
1) Anne, f. 1820, g.m. Ole Olsen Svinsåsgjerdet. (Tok over plassen. De hadde 8 barn, flere av disse reiste til Amerika.)
2) Randi, f. 1824
3) Marit, f. 1830
4) Randi, f. 1834
Det står ikke noe om at de reiste fra plassen, men det står heller ikke noe om de andre barna, eller når noen av disse døde. Det står at Ole Olsen Svinsåsgjerdet tok over plassen etter svigerfaren.
I kirkeboka har jeg funnet følgende:
Døpt 22. p. Trin. 1793, Meldal:
Ole
Foreldre. Lars Lucegierdet og Ane Larsdt.
Faddere: Christen Løchen, Johan Solemsmoe, Ole Aasgielen, Sara Andersdt. Løchen og Mali Sivertsdt. Løchen.
Døpt 2. Adv. 1799, Meldal:
Berret (Uekte)
Moderen: Randi Olsdt. Skiervøien ? Lilleholte, udlagt Rasmus Andersen Ellingsgaard.
Faddere: Sergiant Skiervøyen, Jon Jonsen Refshauen, Maret Nielsdt. ? L.holte, Marit Iversdt. l.holte og Maret Jonsd. Refshouen
Sergiant Ole Knudsen Skjervøyen, sersjant ved Surendalske kompani, bodde i 1801 på Holte, og Randi Olsdt. var tjenestepike hos ham og hadde datteren Berit Rasmusdt. hos seg.
Ole Larsen var fosterbarn på Espaas, en nabogård, hos Christen Paulsen og kona Gurru Fransdt.
Beste hilsen Inger
Ole Larsen Lykkjgjerdet, f. 1793, g.m. Berit Blokkumhaug, f. 1799, dotter hennar Randi Olsdt. Blokkumhaug og Rasmus Andersen Ellingsgard.
Barn:
1) Anne, f. 1820, g.m. Ole Olsen Svinsåsgjerdet. (Tok over plassen. De hadde 8 barn, flere av disse reiste til Amerika.)
2) Randi, f. 1824
3) Marit, f. 1830
4) Randi, f. 1834
Det står ikke noe om at de reiste fra plassen, men det står heller ikke noe om de andre barna, eller når noen av disse døde. Det står at Ole Olsen Svinsåsgjerdet tok over plassen etter svigerfaren.
I kirkeboka har jeg funnet følgende:
Døpt 22. p. Trin. 1793, Meldal:
Ole
Foreldre. Lars Lucegierdet og Ane Larsdt.
Faddere: Christen Løchen, Johan Solemsmoe, Ole Aasgielen, Sara Andersdt. Løchen og Mali Sivertsdt. Løchen.
Døpt 2. Adv. 1799, Meldal:
Berret (Uekte)
Moderen: Randi Olsdt. Skiervøien ? Lilleholte, udlagt Rasmus Andersen Ellingsgaard.
Faddere: Sergiant Skiervøyen, Jon Jonsen Refshauen, Maret Nielsdt. ? L.holte, Marit Iversdt. l.holte og Maret Jonsd. Refshouen
Sergiant Ole Knudsen Skjervøyen, sersjant ved Surendalske kompani, bodde i 1801 på Holte, og Randi Olsdt. var tjenestepike hos ham og hadde datteren Berit Rasmusdt. hos seg.
Ole Larsen var fosterbarn på Espaas, en nabogård, hos Christen Paulsen og kona Gurru Fransdt.
Beste hilsen Inger
Takk Inger,
Nå kom jeg et godt steg videre. Har et spørsmål om Ole Larsen.
Det er opplyst at han er født i 1793 på Lykkjgjerdet som sønn av Lars og Ane Larsdatter. I 1801 tellinga bor det en Ole Larsen f.ca.1793 sammen med foreldre Lars Olsen og Ane Larsdatter på Løkgierdet. Dette må da være rett Ole?
Er det andre opplysninger som perker i retning av at Ole Larsen på Espaas i 1801 er den rette+
mvh Einar
Nå kom jeg et godt steg videre. Har et spørsmål om Ole Larsen.
Det er opplyst at han er født i 1793 på Lykkjgjerdet som sønn av Lars og Ane Larsdatter. I 1801 tellinga bor det en Ole Larsen f.ca.1793 sammen med foreldre Lars Olsen og Ane Larsdatter på Løkgierdet. Dette må da være rett Ole?
Er det andre opplysninger som perker i retning av at Ole Larsen på Espaas i 1801 er den rette+
mvh Einar
-
- Sted: RENNEBU
Her har jeg nok surret litt. Det er nok helt sikkert at den riktige Ole Larsen bor sammen med foreldrene på Lykkjgjerdet i 1801. Det bare stokket seg når jeg skulle skrive ned opplysningene jeg hadde funnet fram. Det beklager jeg veldig. Sånt skal ikke skje.
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger
Ansvaret for å kontrollere hviler på den som mottar hjelp.
I dette tilfellet fulgte det jo mange søsken med på kjøpet i 1801-tellinga til den Ole som bor på Lykkgjerdet så jeg er bare glad til.
mvh Einar
I dette tilfellet fulgte det jo mange søsken med på kjøpet i 1801-tellinga til den Ole som bor på Lykkgjerdet så jeg er bare glad til.
mvh Einar