Sivert Jonsen fra Rennebu
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Sivert Jonsen fra Rennebu
Hei,
Anders Todal skriver i Gardtales i Aure b. II, under Ålmo, side 441;
“I 1752 gjekk garden over frå Jon til versonen (?) Sivert Jonson, gift med Berit Jonsdotter. Ho døydde i 1760. Sivert og Berit hadde 7 born. Det var sønene Jon, Johannes, Herman og Anders, døtterne Ingeborg, Ingrid og Brynhild. Sivert Ålmo (Dalen) gifta seg oppatt med Kari Kristensdotter og fekk born med henne og.”
Sivert Jonsen Dalen døde i 1795, 80 år gammel.
Det ble holdt skifte etter Sivert Jonsen Olmoe i 1795.
Sivert ble omtalt som Rennebu-Sjur i Aure. Alle tips og opplysninger er av interesse.
Mvh Aud.
Anders Todal skriver i Gardtales i Aure b. II, under Ålmo, side 441;
“I 1752 gjekk garden over frå Jon til versonen (?) Sivert Jonson, gift med Berit Jonsdotter. Ho døydde i 1760. Sivert og Berit hadde 7 born. Det var sønene Jon, Johannes, Herman og Anders, døtterne Ingeborg, Ingrid og Brynhild. Sivert Ålmo (Dalen) gifta seg oppatt med Kari Kristensdotter og fekk born med henne og.”
Sivert Jonsen Dalen døde i 1795, 80 år gammel.
Det ble holdt skifte etter Sivert Jonsen Olmoe i 1795.
Sivert ble omtalt som Rennebu-Sjur i Aure. Alle tips og opplysninger er av interesse.
Mvh Aud.
-
- Sted: RENNEBU
Re: Sivert Jonsen fra Rennebu
Jeg har prøvd å undersøke en del om denne Rennebu-Sivert. Fikk kontakt på Rennebumartnan for noen år siden med et par fra Aure som lurte på hans opphav. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har funnet dette skiftet, men jeg har skrevet av skiftetene etter sønnene Johannes og Hermann.
Her er en sammenfatning av det jeg har notert. Tror nok jeg har noe mere, men har ikke funnet igjen alle notatene:
RENNEBU-SIVERT SOM SLO SEG NED I AURE
Han tok over gården Ålmo i 1752.
Sivert Jonsen, f. ca. 1715, d. 1795, (gravfestet 3 p. Epiph.) 80 år (Sivert Jonsen Dalen)
1. g.m. Berit Hermansdt., f. 1760 (7 barn)
2. g.m. Kari Kristensdt. Tevika, f. 1735
BARN:
1. ekt:
1) Johannes, f. ca. 1751, d. 1797, 1776 g.m. Guro Kristensdt. Tevika (søster til Kari Kristensdt.). Bosatt på Stavnes.
Barn:
a) Sivert, f. ca. 1780, g.m Gjertrud Assersdt. (spillemann)
b) Berit, f. ca. 1779
c) Gjertrud, f. ca. 1785
Ref. skifte etter Johannes 19.6.1797
2) Anders (Andres) Sivertsen, f. ca. 1753/1757, 1791 g.m. 2.g.e.Guro Pedersd. Mæle, f. ca. 1753 (Semundset)
3) Hermann Sivertsen, f. 17??, d. 1785 (gravfestet 1.1.1786) (Herman Sivertsen Dalen, 33 ? år). (Semundset)
Datter: Berit , f. ca. 1783
4) Ingri Sivertsdt., g.m. Ole Jacobsen Orvog
5) Ingeborg Sivertsdt., død før 1795, g.m. John Olsen Bach
Datter: Christie Johnsdt. Bach
6) Brynhild, f. 1761, ug. Bodde på Dalen
2. ekteskap:
7) Nils Sivertsen (skolemester), f. 1765
Peder Sivertsen, f. ca. 1768, g.m. Guru ? Isaksdt. ? Stavnes. Bosatt Ålmo.
9) Torstein Sivertsen, f. ca. 1768 (ref. s. 189, kb. 1787)
10) Jon Sivertsen, , f. 17??, d. 1775 (usikkert hvilket ekteskap han hører til)
11) Sivert Sivertsen, f. ca. 1775
12) Berit, g.m. Jon Halvorsen Bårdset
Skifte etter Sivert Johnsen Olmoe, 4.3.1795, Wig, Aure
Avdød: Sivert Jonsen
Enke: Karie Christensdtr
Arvinger av 1. ekteskap:
1) Søn John Siverts., 45 aar, gift, boende p. grd. Stavnes (senere kadt Johanes)
2) Søn Anders Siverts., 38 aar, gift boende p. Sehmundset
3) Søn Hermand Siverts., død, efterladt:
a) Berit Hermundsdtr., 12 aar, m. form. fadbrod. Johannes Siverts. Stavnes
4) Dtr. Ingri Sivertsdtr, gift med Ole Jacobs.Orvog her i Tingl.
5) Dtr. Ingebor Sivertsdtr, død, efterladt 1 Dtr.
a) Christie Johnsdtr. Bach, m. form. fader John Ols. Bach
6) Dtr. Brynild Sivertsdtr. m. form. Broder Johanes Siverts. Stavnes
af 2det ægteskab:
7) Søn Niels Siverts. Olmoe, 31 aar
Søn Peder Siverts. Olmoe, 27 aar, gift, boende her paa Stervboegaarden
9) Søn Tosten Siverts. Olmoe, 26 aar
10) Søn Sivert Sivertsen Olmoe, 25 aar
11) Dtr. Berit Sivertsd. Olmoe, 14 aar, m. form. halvbrod. Anders Siverts. Semunds.
Senere står det at Hermand Sivertsen Olmoe var gift og bodde på Semundset.
Skifte etter Hermand Sivertsen Semundset, 19.1.1786, Vik, Nordmøre (Aure)
Avdød: Hermand Sivertsen Semundset
Enke: Marie Michelsdr. (lovverge: faderen, Michel Michelsen Olmoe)
Barn:
1) Berret Hermundsdr. 2 aar gl. (formynder: Sivert Jonsen Aalmoe)|
-------------------
Skifte etter Johannes Sivertsøn Aalmoe, 19.6.1797, Vik, Nordmøre (Aure)
Avdød: Johannes Sivertsen Aalmoe
Enke: Guru Christensdtr. - Lovverge: Ole Olson Baarset
Barn:
1) sønnen Sivert Johannesen, 17 aar (formynder: Anders Sivertsen Semundset)
2) datteren Beret, 18 aar (formynder: Peder Sivertsen Stavnes ?)
3) datterenGiertru 12 aar (formynder Halvor Larsøn Aalmoe)
(Dette er sønn av Rennebu-Sivert som kom og overtok Olmoe i 1752).
FT1801, Ålmo, Aure:
Sivert Johannisen, 20, ug.
Joen Halvorsen, tjener, 23
Beret Sivertsd, tjener, 20
Beret Johanisd., tjener, 21
Giertru Johanisd., tjener, 16
Kari Christensd., inderst, 66, enke, kaarkone
Nils Sivertsen, hennes sønn, 36, ug, har vært skoleholder
Sivert Sivertsen, hennes sønn, 26, ug., skredder
Guraae Christensd., husbondens moder, 56, 1.g. enke
Mulig kandidat til Sivert Jonsens opphav i Rennebu (tror jeg hadde flere, men har i alle fall sjekket ut Jon Sivertsen Skamfer og kona Guri Eriksdt. f. Aune):
1) Jon Engelsel Meslo, 1694-1747, 17.11.1720 g.m. Marit Sivertsdt. (Barn: Jodda, Sivert, Angrim og Anders).
Det hadde vært flott om vi kunne klart å finne ut opphavet hans i Rennebu. Kanskje vi klarer det sammen ?
Beste hilsen Inger
Her er en sammenfatning av det jeg har notert. Tror nok jeg har noe mere, men har ikke funnet igjen alle notatene:
RENNEBU-SIVERT SOM SLO SEG NED I AURE
Han tok over gården Ålmo i 1752.
Sivert Jonsen, f. ca. 1715, d. 1795, (gravfestet 3 p. Epiph.) 80 år (Sivert Jonsen Dalen)
2. g.m. Kari Kristensdt. Tevika, f. 1735
BARN:
1. ekt:
1) Johannes, f. ca. 1751, d. 1797, 1776 g.m. Guro Kristensdt. Tevika (søster til Kari Kristensdt.). Bosatt på Stavnes.
Barn:
a) Sivert, f. ca. 1780, g.m Gjertrud Assersdt. (spillemann)
b) Berit, f. ca. 1779
c) Gjertrud, f. ca. 1785
Ref. skifte etter Johannes 19.6.1797
2) Anders (Andres) Sivertsen, f. ca. 1753/1757, 1791 g.m. 2.g.e.Guro Pedersd. Mæle, f. ca. 1753 (Semundset)
3) Hermann Sivertsen, f. 17??, d. 1785 (gravfestet 1.1.1786) (Herman Sivertsen Dalen, 33 ? år). (Semundset)
Datter: Berit , f. ca. 1783
4) Ingri Sivertsdt., g.m. Ole Jacobsen Orvog
5) Ingeborg Sivertsdt., død før 1795, g.m. John Olsen Bach
Datter: Christie Johnsdt. Bach
6) Brynhild, f. 1761, ug. Bodde på Dalen
2. ekteskap:
7) Nils Sivertsen (skolemester), f. 1765

9) Torstein Sivertsen, f. ca. 1768 (ref. s. 189, kb. 1787)
11) Sivert Sivertsen, f. ca. 1775
12) Berit, g.m. Jon Halvorsen Bårdset
Skifte etter Sivert Johnsen Olmoe, 4.3.1795, Wig, Aure
Avdød: Sivert Jonsen
Enke: Karie Christensdtr
Arvinger av 1. ekteskap:
1) Søn John Siverts., 45 aar, gift, boende p. grd. Stavnes (senere kadt Johanes)
2) Søn Anders Siverts., 38 aar, gift boende p. Sehmundset
3) Søn Hermand Siverts., død, efterladt:
a) Berit Hermundsdtr., 12 aar, m. form. fadbrod. Johannes Siverts. Stavnes
4) Dtr. Ingri Sivertsdtr, gift med Ole Jacobs.Orvog her i Tingl.
5) Dtr. Ingebor Sivertsdtr, død, efterladt 1 Dtr.
a) Christie Johnsdtr. Bach, m. form. fader John Ols. Bach
6) Dtr. Brynild Sivertsdtr. m. form. Broder Johanes Siverts. Stavnes
af 2det ægteskab:
7) Søn Niels Siverts. Olmoe, 31 aar

9) Søn Tosten Siverts. Olmoe, 26 aar
10) Søn Sivert Sivertsen Olmoe, 25 aar
11) Dtr. Berit Sivertsd. Olmoe, 14 aar, m. form. halvbrod. Anders Siverts. Semunds.
Senere står det at Hermand Sivertsen Olmoe var gift og bodde på Semundset.
Skifte etter Hermand Sivertsen Semundset, 19.1.1786, Vik, Nordmøre (Aure)
Avdød: Hermand Sivertsen Semundset
Enke: Marie Michelsdr. (lovverge: faderen, Michel Michelsen Olmoe)
Barn:
1) Berret Hermundsdr. 2 aar gl. (formynder: Sivert Jonsen Aalmoe)|
-------------------
Skifte etter Johannes Sivertsøn Aalmoe, 19.6.1797, Vik, Nordmøre (Aure)
Avdød: Johannes Sivertsen Aalmoe
Enke: Guru Christensdtr. - Lovverge: Ole Olson Baarset
Barn:
1) sønnen Sivert Johannesen, 17 aar (formynder: Anders Sivertsen Semundset)
2) datteren Beret, 18 aar (formynder: Peder Sivertsen Stavnes ?)
3) datterenGiertru 12 aar (formynder Halvor Larsøn Aalmoe)
(Dette er sønn av Rennebu-Sivert som kom og overtok Olmoe i 1752).
FT1801, Ålmo, Aure:
Sivert Johannisen, 20, ug.
Joen Halvorsen, tjener, 23
Beret Sivertsd, tjener, 20
Beret Johanisd., tjener, 21
Giertru Johanisd., tjener, 16
Kari Christensd., inderst, 66, enke, kaarkone
Nils Sivertsen, hennes sønn, 36, ug, har vært skoleholder
Sivert Sivertsen, hennes sønn, 26, ug., skredder
Guraae Christensd., husbondens moder, 56, 1.g. enke
Mulig kandidat til Sivert Jonsens opphav i Rennebu (tror jeg hadde flere, men har i alle fall sjekket ut Jon Sivertsen Skamfer og kona Guri Eriksdt. f. Aune):
1) Jon Engelsel Meslo, 1694-1747, 17.11.1720 g.m. Marit Sivertsdt. (Barn: Jodda, Sivert, Angrim og Anders).
Det hadde vært flott om vi kunne klart å finne ut opphavet hans i Rennebu. Kanskje vi klarer det sammen ?
Beste hilsen Inger
Vi kan i alle fall gjøre et forsøk på å finne ut hvor Sivert kom fra i Rennebu.
Det finnes et manntall fra 1758 for Aure. Jeg har lagt inn en forespørsel på Brukarforumet i håp om å finne nøyaktig fødselsår på Sivert Jonsen og kona Beret Jonsdatter. (81439)
Først til noen av de opplysningene du har.
Sivert Jonsen var gift med Beret Jonsdatter i sitt første ekteskap. Beret kan ikke være datter av Hermann Jonsen og Birgitte Barugsdatter på Ålmo. Hermann Jonsen Ålmo døde før 1701, og da Beret får barn etter 1750, kan hun rimeligvis ikke være datter av Hermann Jonsen.
Det ble holdt skifte etter Birgitte Barugsdatter Dalen i 1715, og hun etterlot seg enkemannen Nils Olsen og barna Jon Hermansen, Oluf Hermansen og Marit Hermansdatter fra sitt første ekteskap med Hermann Jonsen.
Beret Jonsdatter var datter av Jon Hermansen Ålmo, som var 8 år ved tellingen i 1701.
25. mai 1775 ble det holdt likpreken over Joen Sivertsen Dahlen som døde 29 år, 5 uker gammel.
Jon er fra første ekteskap og parets førstefødte.
Det er godt å høre at du har flere kandidater...
Jeg har sett litt på Sivert Jonsen Meslo f. 1724.
En Sjur Meslo ble gravlagt 4. mai (Dom. 5 p. Pasc.) 1755 i Rennebu, 31 år gammel. Jeg antar han er sønn av Jon Engelsen Meslo og Marit Sivertsdatter.
Mvh Aud
Det finnes et manntall fra 1758 for Aure. Jeg har lagt inn en forespørsel på Brukarforumet i håp om å finne nøyaktig fødselsår på Sivert Jonsen og kona Beret Jonsdatter. (81439)
Først til noen av de opplysningene du har.
Sivert Jonsen var gift med Beret Jonsdatter i sitt første ekteskap. Beret kan ikke være datter av Hermann Jonsen og Birgitte Barugsdatter på Ålmo. Hermann Jonsen Ålmo døde før 1701, og da Beret får barn etter 1750, kan hun rimeligvis ikke være datter av Hermann Jonsen.
Det ble holdt skifte etter Birgitte Barugsdatter Dalen i 1715, og hun etterlot seg enkemannen Nils Olsen og barna Jon Hermansen, Oluf Hermansen og Marit Hermansdatter fra sitt første ekteskap med Hermann Jonsen.
Beret Jonsdatter var datter av Jon Hermansen Ålmo, som var 8 år ved tellingen i 1701.
25. mai 1775 ble det holdt likpreken over Joen Sivertsen Dahlen som døde 29 år, 5 uker gammel.
Jon er fra første ekteskap og parets førstefødte.
Det er godt å høre at du har flere kandidater...
Jeg har sett litt på Sivert Jonsen Meslo f. 1724.
En Sjur Meslo ble gravlagt 4. mai (Dom. 5 p. Pasc.) 1755 i Rennebu, 31 år gammel. Jeg antar han er sønn av Jon Engelsen Meslo og Marit Sivertsdatter.
Mvh Aud
-
Supert, Aud. Du har jammen funnet mye her. Må bare innrømme at jeg ikke har særlig orden på notatene mine i denne saken. Så lenge jeg ikke har klart å koble ham til basen min, blir det mange opplysninger å holde styr på. Jeg holder på med for mange saker i gangen.
Tror også du har rett i at den Sivert Meslo som døde i 1755 er den kandidaten jeg hadde. Da er det bare å lete videre. Jeg gikk igjennom kirkeboka og fant ektepar som hadde Sivert som patronymikon. Skal gå igjennom en gang til for å se om det var flere. Ellers kan jo Sivertnavnet komme inn uten at noen av bestefedrene heter det. Kirkebøkene her er litt ufullstendige i dette tidsrommet, og det er derfor ikke så lett å få oversikt over kandidatene. Har også hatt håp om at det gikk an å komme over noe i skifter eller andre tilgjengelige kilder mens man er på leting etter andre ting. Det har hendt meg ofte.
Kommer tilbake hvis jeg finner noe.
Beste hilsen Inger
Tror også du har rett i at den Sivert Meslo som døde i 1755 er den kandidaten jeg hadde. Da er det bare å lete videre. Jeg gikk igjennom kirkeboka og fant ektepar som hadde Sivert som patronymikon. Skal gå igjennom en gang til for å se om det var flere. Ellers kan jo Sivertnavnet komme inn uten at noen av bestefedrene heter det. Kirkebøkene her er litt ufullstendige i dette tidsrommet, og det er derfor ikke så lett å få oversikt over kandidatene. Har også hatt håp om at det gikk an å komme over noe i skifter eller andre tilgjengelige kilder mens man er på leting etter andre ting. Det har hendt meg ofte.
Kommer tilbake hvis jeg finner noe.
Beste hilsen Inger
Det ble holdt skifte etter Jens Jonsen Strømsvik i Aure den 29. mai 1780. Han etterlot seg enka Marit Olsdatter og døtrene Inger (også nevnt som Ingeborg i skiftet) og Kari. Som lagverge for enka ble antatt hennes "Sl. Mands broder Sivert Johnsen Olmoe". Jens Jonsen Strømsvik
Vi finner Jens Jonsen på Bårdset i 1762.
Fra Gardtales i Valsøyfjord (A. Todal) side 332, Botn og Søhamar.
Det budde ved den tid (1758), som nemnt, ein leilending, Lars Jonson, på denne garden. Kona hans er kalla Abelona Nilsdotter. Dei hadde den tida to born heime hos seg, nemleg sonen Jon og dotteren Maria. Nå døydde Lars Jonson i 1760. Under skiftehaldet vart opplyst at Lars hadde ein bror på Bårdset i Foldfjorden; han heitte Jens, og vidare at ei søster av Lars (og Jens) var gift med klokkar i Aure, Nils Torsteinson Tevik.
Lars Jonsen Botten
Marit Jonsdatter og Nils Torstensen Tevik har tre sønner hjemme hos seg i 1762, Jon, Peder og Torsten. I Gardtales i Aure bind I, side 473, nevner A. Todal også sønnen Christen og døtrene Gjertrud og Ingrid.
I en debatt på det gamle Brukarforumet kom det frem at Marit Jonsdatter trolig kommer fra Nigarden på Sundsby, og var datter av Jon Pedersen Sundsby. Opplysningen kommer fra en erfaren slektsforsker med mye kunnskap om slektsforholdene i Aure.
Jeg vil også ta med et skifte etter Beret Thoresdatter på Lesund i 1768. Hun etterlot seg enkemannen Jon Jonsen og tre barn; Thore, Ingrie og Gunild. Sivert Dahlen ble oppnevnt som formynder for Ingrie. Beret Thoresdatter Lesund
I 1738 er Peder Jonsen nevnt som bruker på Sundsby. Han var gift med Abelone Pedersdatter som døde samme år. De hadde datteren Susanne. Peder Joensen blir gift for andre gang med Marit Larsdatter Vean, de hadde barna Lars, Jon, Nils, Abelone og Guro.
Far til Peder Jonsen, Jon Pedersen Sundsby, er oppgitt å være 81 år gammel i et manntall fra 1758.
Jeg har kommet frem til at Sivert Jonsen Ålmo f. ca. 1715-1795 sannsynligvis ikke er født i Rennebu. Hvis han da ikke kom til Aure sammen med brødrene Lars og Jens?
Mvh Aud
Vi finner Jens Jonsen på Bårdset i 1762.
Fra Gardtales i Valsøyfjord (A. Todal) side 332, Botn og Søhamar.
Det budde ved den tid (1758), som nemnt, ein leilending, Lars Jonson, på denne garden. Kona hans er kalla Abelona Nilsdotter. Dei hadde den tida to born heime hos seg, nemleg sonen Jon og dotteren Maria. Nå døydde Lars Jonson i 1760. Under skiftehaldet vart opplyst at Lars hadde ein bror på Bårdset i Foldfjorden; han heitte Jens, og vidare at ei søster av Lars (og Jens) var gift med klokkar i Aure, Nils Torsteinson Tevik.
Lars Jonsen Botten
Marit Jonsdatter og Nils Torstensen Tevik har tre sønner hjemme hos seg i 1762, Jon, Peder og Torsten. I Gardtales i Aure bind I, side 473, nevner A. Todal også sønnen Christen og døtrene Gjertrud og Ingrid.
I en debatt på det gamle Brukarforumet kom det frem at Marit Jonsdatter trolig kommer fra Nigarden på Sundsby, og var datter av Jon Pedersen Sundsby. Opplysningen kommer fra en erfaren slektsforsker med mye kunnskap om slektsforholdene i Aure.
Jeg vil også ta med et skifte etter Beret Thoresdatter på Lesund i 1768. Hun etterlot seg enkemannen Jon Jonsen og tre barn; Thore, Ingrie og Gunild. Sivert Dahlen ble oppnevnt som formynder for Ingrie. Beret Thoresdatter Lesund
I 1738 er Peder Jonsen nevnt som bruker på Sundsby. Han var gift med Abelone Pedersdatter som døde samme år. De hadde datteren Susanne. Peder Joensen blir gift for andre gang med Marit Larsdatter Vean, de hadde barna Lars, Jon, Nils, Abelone og Guro.
Far til Peder Jonsen, Jon Pedersen Sundsby, er oppgitt å være 81 år gammel i et manntall fra 1758.
Jeg har kommet frem til at Sivert Jonsen Ålmo f. ca. 1715-1795 sannsynligvis ikke er født i Rennebu. Hvis han da ikke kom til Aure sammen med brødrene Lars og Jens?
Mvh Aud
-
Kjempeflott, Aud.
Det ser virkelig ut som du har løst gåten. Kan Sivert ha vært en periode i Rennebu og dermed fått navnet Rennebu-Sivert ? Kan det tenkes at han f.eks. hadde slekt som han bodde hos, eller kanskje han bare kunne vært der på arbeid ?
Det finnes en mulig kandidat til Jon Pedersen Sundsby som i 1701 bodde på Grutsæter:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=947#ovre
Likevel blir jo det bare hypotese. Så lenge kirkebøkene på den tiden er så ufullstendige blir det også vanskelig å finne noen sammenheng.
Du henviser til en debatt på det gamle brukerforumet vedr. Sundsbyfamilien. Skulle vært interessant å lese dette selv om Sivert ikke har Rennebu-aner.
Kjenner noen av dere der ute til om det var andre folk fra Rennebu i Aure på den tida ? Er interessert i alt i så måte.
Ser i skiftet etter Berethe Thoresd. Lesund at "Enken Ingeborg Berg og Peder Jonsen Sundbye" har krav i boet. Ettersom Ingeborg Berg og Peder Jonsen er nevnt i samme post; kan det tyde på at hun var mor til Peder ?
Andre som hadde krav i boet var: Sivert Johnsen Aalmoe, klokkeren Niels Thovig og enkemanden Peder Larsen Ween.
Det underbygger din antagelse om at Jon Jonsen Lesund kan være bror til de øvringe du nevner, inkl. Sivert Jonsen.
Beste hilsen Inger
Det ser virkelig ut som du har løst gåten. Kan Sivert ha vært en periode i Rennebu og dermed fått navnet Rennebu-Sivert ? Kan det tenkes at han f.eks. hadde slekt som han bodde hos, eller kanskje han bare kunne vært der på arbeid ?
Det finnes en mulig kandidat til Jon Pedersen Sundsby som i 1701 bodde på Grutsæter:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=947#ovre
Likevel blir jo det bare hypotese. Så lenge kirkebøkene på den tiden er så ufullstendige blir det også vanskelig å finne noen sammenheng.
Du henviser til en debatt på det gamle brukerforumet vedr. Sundsbyfamilien. Skulle vært interessant å lese dette selv om Sivert ikke har Rennebu-aner.
Kjenner noen av dere der ute til om det var andre folk fra Rennebu i Aure på den tida ? Er interessert i alt i så måte.
Ser i skiftet etter Berethe Thoresd. Lesund at "Enken Ingeborg Berg og Peder Jonsen Sundbye" har krav i boet. Ettersom Ingeborg Berg og Peder Jonsen er nevnt i samme post; kan det tyde på at hun var mor til Peder ?
Andre som hadde krav i boet var: Sivert Johnsen Aalmoe, klokkeren Niels Thovig og enkemanden Peder Larsen Ween.
Det underbygger din antagelse om at Jon Jonsen Lesund kan være bror til de øvringe du nevner, inkl. Sivert Jonsen.
Beste hilsen Inger
Jeg vil komme tilbake til Rennebu-Sivert senere, - det finnes kanskje andre kandidater på Ålmo. Tilnavnet er muligens koblet til feil mann. Eller Sivert kan ha fått tilnavnet etter å ha oppholdt seg i Rennebu, slik du foreslår i ditt innlegg. En av mine aner fra Otnes ble omtalt som "København-Johannes" etter et opphold i den danske hovedstaden.
Jon Pedersen Sundsby er omtalt i Gardtales i Aure, bind I. Beklager at jeg ikke ga flere opplysninger om ham i mitt forrige innlegg. Han er regnet som etterkommer av Hr. Christen Lauritssen. Jeg legger ved de tre første sidene om Sundsby fra Gardtales.
I et skifte etter Beret Jonsdatter som ble holdt på Lindås i 1741 får vi opplysninger utover det som står i Gardtales under Sundsby. Beret døde ugift og uten livsarvinger, arvingene var bl. a. barna til broren Peder Jonsen Sundsby; Jon, Gjøa og Kari. Beret Jonsdatter
I skiftet etter Karen Pedersdatter på Gjerde i 1738 er (hennes bror) Jon Pedersen Sundsby en av formynderne. Slektskapet bekreftes i skiftet på Lindås i 1741.
Utover de to skiftene har jeg ikke kommet over skifter som kan belyse slektsforholdene på Sundsby omkring 1700. Debatten på Brukarforumet finner du her; 59345 Den er vel mest om Tevik egentlig.
Vennlig hilsen Aud
Jon Pedersen Sundsby er omtalt i Gardtales i Aure, bind I. Beklager at jeg ikke ga flere opplysninger om ham i mitt forrige innlegg. Han er regnet som etterkommer av Hr. Christen Lauritssen. Jeg legger ved de tre første sidene om Sundsby fra Gardtales.
I et skifte etter Beret Jonsdatter som ble holdt på Lindås i 1741 får vi opplysninger utover det som står i Gardtales under Sundsby. Beret døde ugift og uten livsarvinger, arvingene var bl. a. barna til broren Peder Jonsen Sundsby; Jon, Gjøa og Kari. Beret Jonsdatter
I skiftet etter Karen Pedersdatter på Gjerde i 1738 er (hennes bror) Jon Pedersen Sundsby en av formynderne. Slektskapet bekreftes i skiftet på Lindås i 1741.
Utover de to skiftene har jeg ikke kommet over skifter som kan belyse slektsforholdene på Sundsby omkring 1700. Debatten på Brukarforumet finner du her; 59345 Den er vel mest om Tevik egentlig.
Vennlig hilsen Aud
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Enken Ingeborg Berg var født på Vean, hun var datter av Lars Haftorsen og Guri Andersdatter Vean. Ingeborg Larsdatter Berg døde i 1773, 59 1/2 år gammel. Ingeborg var forøvrig søster av Peder Jonsens andre kone, Marit Larsdatter Vean. Kravet gjaldt, etter det jeg kan se, "tilgodehavende Landskyld".
Haftor Haftorsen fra Vulvik i Tingvoll kjøpte et halvt spann av Vean i 1689. I 1704 ble han eier av ett spann i Lesund (med Seternes og Forøy) og seks marklag i Ramsvik. (Kilde; Gardtales i Aure bind II, side 94). Det ble holdt skifte etter Guri Andersdatter på Vean i 1748.
Jeg ser likevel ikke bort fra at kona til Jon Pedersen Sundsby het Ingeborg eller Inger.
I 1674 ble det holdt skifte på Almoe etter Brønil Erichsdatter, hun etterlot seg enkemannen Siffuer Jenssøn(?) og døtrene Marit og Marit. Lenke
Videre har vi skiftet etter Siur Ellingsen og kona Beret Jonsdatter i 1694. De hadde tre barn; Ole, Mari og Siri. Lenke
Jeg vil ta med opplysninger jeg fant ved søk på Fylkesfotoarkivet for Møre og Romsdal.
Garden "Dalen" på Aalmo i Foldfjorden. Namnet kom av at husa som var der før stod meir i ein dal, lenger til venstre på bildet (ca. 100 m.). Denne stova vart bygd i 1855 (med noko oppussing seinare år), f.v. fjøset bygd i 1852. Så kornlåven bygd i 1769. Under den var ei hestevandring brukt til trøsking av korn, hestene hadde bind for auga, medan det gjekk føre seg trøsking og dei gjekk rundt. Stallen vart bygd i 1842, medan stabburet nærmast (t.v. for stova med påler) vart bygd i 1897. Slekta kom frå Rennebu ca 1670. Første brukaren på Dalen vart kalla Rennebu-Sjur (Sivert Jonsen). Er sagt at første bustaden hans var ei jordgamme i dalen der. Dalen skal heile tida vore i slekta, aldri på salg. Lenke
Kan søkes opp via "Søk Bilder".
Kommune; Aure
Fritekst; Dalen
Bilde nr.FAKf-0397.00001
Mvh Aud
-
Kjempeflott, Aud. Du er jammen god.
Det er vel en eldre Sivert Jonsen som kom fra Rennebu, da. Hvis han kom dit ca. 1670 blir det vel kanskje litt vanskelig å finne ut noe om han også.
Det står at slekta kom fra Rennebu ca. 1670 og at den første brukeren på Dalen ble kaldt Rennebu-Sjur. Skal tro om slekta slo seg ned på Dalen med en gang de kom til Aure ? Det kan ha betydning for alderen til Sivert.
Har funnet noen kandidater i Manntallet for Dalane, Fosen og Innherred, men de Sivertene er 8-9 år gammel der. (1663-1666).:
Rydaas (er vel Røås):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... ostnr=1360
Gisenås:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4010#ovre
Nedre Brattset:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3749#ovre
Om Røåsen står det følgende i bygdeboka, bind 3, s.150:
På den andre garden tok Ola Tronson over bygsla i 1650-åra. Han sat ikkje mange åra med bygsla. I 1658 betalte Jon Olsson Nerhol, f. 1616, d. 1684, 4 rdlr. i førstebygsel "for ein liden gaard kaldis Røeaas som Ola Trundsen paaboede og fradøde". Jon sat med garden om lag 40 år, og sonen Ola tok over etter ham.
I Manntallet 1663-1666 står det under Røås at Jon Olsen hadde to sønner, Siur 9 år og Oluff 6 år. Det er altså Oluff som tar over etter faren. Enten døde Sivert eller han reiste ut. Han kan kanskje være en kandidat til Rennebu-Siur, hvis han ikke er for ung ?
Hvis Brønild Eriksdt. er kona til Rennebu-Siur og døde i 1674 må Røås-kandidaten være alt for ung.
Begge Marit-døtrene var umyndige og deres formynder var Jon Sifferssøn Aalmoe, farbroder til faderen.
Listen over gjeld i boet nevner bl.a. "hans broder". Det må vel menes bror til enkemannen ?
Enkemannen Sivert Jensen hadde altså en bror og en farbror i live. Farbroren bodde på Aalmo i allefall. Ut fra dette skulle altså far til Sivert være Jens Sivertsen.
Beste hilsen Inger
Det er vel en eldre Sivert Jonsen som kom fra Rennebu, da. Hvis han kom dit ca. 1670 blir det vel kanskje litt vanskelig å finne ut noe om han også.
Det står at slekta kom fra Rennebu ca. 1670 og at den første brukeren på Dalen ble kaldt Rennebu-Sjur. Skal tro om slekta slo seg ned på Dalen med en gang de kom til Aure ? Det kan ha betydning for alderen til Sivert.
Har funnet noen kandidater i Manntallet for Dalane, Fosen og Innherred, men de Sivertene er 8-9 år gammel der. (1663-1666).:
Rydaas (er vel Røås):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... ostnr=1360
Gisenås:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4010#ovre
Nedre Brattset:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3749#ovre
Om Røåsen står det følgende i bygdeboka, bind 3, s.150:
På den andre garden tok Ola Tronson over bygsla i 1650-åra. Han sat ikkje mange åra med bygsla. I 1658 betalte Jon Olsson Nerhol, f. 1616, d. 1684, 4 rdlr. i førstebygsel "for ein liden gaard kaldis Røeaas som Ola Trundsen paaboede og fradøde". Jon sat med garden om lag 40 år, og sonen Ola tok over etter ham.
I Manntallet 1663-1666 står det under Røås at Jon Olsen hadde to sønner, Siur 9 år og Oluff 6 år. Det er altså Oluff som tar over etter faren. Enten døde Sivert eller han reiste ut. Han kan kanskje være en kandidat til Rennebu-Siur, hvis han ikke er for ung ?
Hvis Brønild Eriksdt. er kona til Rennebu-Siur og døde i 1674 må Røås-kandidaten være alt for ung.
Begge Marit-døtrene var umyndige og deres formynder var Jon Sifferssøn Aalmoe, farbroder til faderen.
Listen over gjeld i boet nevner bl.a. "hans broder". Det må vel menes bror til enkemannen ?
Enkemannen Sivert Jensen hadde altså en bror og en farbror i live. Farbroren bodde på Aalmo i allefall. Ut fra dette skulle altså far til Sivert være Jens Sivertsen.
Beste hilsen Inger
Takk for det Inger!
Anders Todal skriver bl. a. dette på side 434 i Gardtales i Aure, b. II;
"Av andre bønder på Ålmo i første halvdelen av 1600-talet kan ein nemna Elling og Jens".
Han nevner også en Sivert eller Sjur Ålmo som man finner i skattlistene fra ca. 1610 til ca. 1630. Han eide oldelsgods og drev sagbruk på Ålmo. Herman Ålmo finnes i listene fra 1620 og frem til 1659. Og en Jon Ålmo i tidsrommet 1620 til 1632.
"Stiller ein opp i ei liste alle jordbrukande menn på Ålmo i 1660-åra, vil ho koma til å sjå slik ut:
1. Erik Simonson
2. Johan Simonson
3. Jens Øyvindson
4. Lars Larson
5. Jens “den unge”
6. Barug (Bardo)
7. Jon Sivertson
Den siste var husmann.
I 1688 var det 6 skattlagde gårdsbruk på Ålmo, men 7 brukarar, med di Jon Sjurson og Hovlik Jonson gjekk saman om bruk av den eine parten. Same brukstapet finn ein i 1695 og, men fordeling av skylda er då onnorleis enn ho var i 1688. Ei liste over brukarar og landskyld på Ålmo i 1695 vil sjå slik ut;
Herman bruka 9-, Hovlik 13 ½-, Nils 131/2-, Assar 18-, “Enken” 18, Øystein 12- og Anders Jonson 20 marklag".
Manntallet i 1664.
Manntallet i 1665/1666
Manntallet av 1701.
Jeg tror, som deg, at det kan bli vanskelig å komme noe særlig videre når det gjelder Rennebu-Sjur.
Jeg kan heller ikke se at noen av brukerne før 1700 peker seg ut som en mulig innflytter til Aure.
Takk for at du tok deg tid til å se på dette sammen med meg.
Vennlig hilsen Aud
Anders Todal skriver bl. a. dette på side 434 i Gardtales i Aure, b. II;
"Av andre bønder på Ålmo i første halvdelen av 1600-talet kan ein nemna Elling og Jens".
Han nevner også en Sivert eller Sjur Ålmo som man finner i skattlistene fra ca. 1610 til ca. 1630. Han eide oldelsgods og drev sagbruk på Ålmo. Herman Ålmo finnes i listene fra 1620 og frem til 1659. Og en Jon Ålmo i tidsrommet 1620 til 1632.
"Stiller ein opp i ei liste alle jordbrukande menn på Ålmo i 1660-åra, vil ho koma til å sjå slik ut:
1. Erik Simonson
2. Johan Simonson
3. Jens Øyvindson
4. Lars Larson
5. Jens “den unge”
6. Barug (Bardo)
7. Jon Sivertson
Den siste var husmann.
I 1688 var det 6 skattlagde gårdsbruk på Ålmo, men 7 brukarar, med di Jon Sjurson og Hovlik Jonson gjekk saman om bruk av den eine parten. Same brukstapet finn ein i 1695 og, men fordeling av skylda er då onnorleis enn ho var i 1688. Ei liste over brukarar og landskyld på Ålmo i 1695 vil sjå slik ut;
Herman bruka 9-, Hovlik 13 ½-, Nils 131/2-, Assar 18-, “Enken” 18, Øystein 12- og Anders Jonson 20 marklag".
Manntallet i 1664.
Manntallet i 1665/1666
Manntallet av 1701.
Jeg tror, som deg, at det kan bli vanskelig å komme noe særlig videre når det gjelder Rennebu-Sjur.
Jeg kan heller ikke se at noen av brukerne før 1700 peker seg ut som en mulig innflytter til Aure.
Takk for at du tok deg tid til å se på dette sammen med meg.
Vennlig hilsen Aud
-
Bare hyggelig det, Aud. Denne Rennebu-Sivert har interessert meg lenge og det var kjempeflott at du tok tak i dette. Det er så godt med god hjelp. Tusen takk til deg.
Ha en riktig god sommer.
Beste hilsen Inger
Ha en riktig god sommer.
Beste hilsen Inger