Mikkel Olsen Bjerkaker kjøpte gården Grindals-Jelan i 1728. Før det er han driver på Grindal-Bortistuggu. Jeg skulle gjerne visst mer om han, søsken, foreldre og hvor han kom fra.
Geir
Mikkel Olsen Bjerkaker - Rennebu
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
- Roar Kvam
- Sted: TRONDHEIM
Re: Mikkel Olsen Bjerkaker - Rennebu
I Familysearch er det en del kandidater, men det er en som kan være din kandidat.
Mikel Olesen Birkager (Bjerkaker) f.27 jan 1695
Far: Ole Birkager Meldal.
Hilsen Roar
Mikel Olesen Birkager (Bjerkaker) f.27 jan 1695
Far: Ole Birkager Meldal.
Hilsen Roar
Jeg fant Mikkel i Rennebuboka på gården Berkåk. Antar han er født der. Hans far var bruker der.
Geir
Geir
-
- Sted: RENNEBU
Så etterlysningen på no.fritid.selktsforsking.etterlysning. Leiv Skjerve nevnte noe om at jeg kunne se litt på de angitte årstall. Årstallene som er oppgitt i Rennebu bygdebok for dette tidsrommet, er som regel cirka-tall, da de eldste kirkebøkene ikke ble brukt da bøkene ble skrevet. Har imidlertid sjekket kirkebøkene og funnet noen rettelser/kommentarer:
Ole Olsen Bjerkaker, f. ca. 1651, d. 1738 (begr. 15.5) Gift ca. 1680 med Kari (sannsynligvis Lødensdt., men det står ikke i kirkeboka), f. ca. 1656, d. 1747 (begr. 6.8 )
Barn:
1) Løden, f. ca. 1680
2) Oluf, døpt 1684
3) Svend, døpt 1686
4) Anders, døpt 1688
5) Anne, er sannsynligvis det barnet som ble døpt i 1691
6) Mikkel, døpt 1695
7) Einar (Ejner) er sannsynligvis født i 1698. De hadde ialle fall et barn som ble døpt da.
8 ) Jon, ikke å finne døpt i kirkebøkene. Den første boka er 1682-1698, så mangler det et tidsrom, så kommer 1705-1725. Jon er heller ikke nevnt i folketellingen i 1701, slik som de andre sønnene, derfor er han trolig født etter 1701.
Mikkel Olsen (Bjerkager) Grindal, f. 1695, d. 1779 (begr. 28.3).
Fant en forlovelse i kirkeboka 26.11. 1719:
Michel Birchagr og Methe Olsdt. Grindal. (Dette stemmer ikke overens med det som står i bygdeboka, men det kan godt være feilskrevet i kirkeboka, det hendte ofte. Hvor Kristen Olsen Tufte har navnet Mette Olsdt. Skjerve fra, vet jeg ikke, det må i alle fall sjekkes før man kan gå ut fra at det er riktig. Mikkels bror, Anders, ble i 1713 gift med Ingeborg Olsdt. Skjerve, f. ca. 1691. Hun hadde en tvillingsøster som het Mette. Om det kan ha skjedd noe i denne forbindelse vet jeg ikke. Denne Ingeborg Olsdt. ble i allefall gift pånytt i 1719 med Stener Trondsen Voll, og hun døde i 1771. (dødsår ikke dobbeltsjekket med kirkeboka).
I bygdaboka, s. 582, bind 4, står det at han 1.g. ble g.m. Ingeborg Olsdt., f. 1691, d. 1730 (skumleste kirkeboka for 1730, men fant ikke dødsfallet, men det er lett å overse, den er veldig tettskrevet på denne tida), 2.g.m (iflg. bygdeboka) Marit Nilsdt., f. 1716, d. 1782 (begravet i Jan/febr. 1782) (Har ikke sjekket Ingeborgs og Marits fødselsår, ettersom det er lite å holde seg til hvor de kom fra, og kirkebøkene er så ufullstendige).
Dette ble kanskje noe rotet fremstilt, så hvis det skulle være noen spørsmål så er det bare å sende meg en mail (ibjoerna krøll alfa frisurf punktum no)
Beste hilsen Inger
Ole Olsen Bjerkaker, f. ca. 1651, d. 1738 (begr. 15.5) Gift ca. 1680 med Kari (sannsynligvis Lødensdt., men det står ikke i kirkeboka), f. ca. 1656, d. 1747 (begr. 6.8 )
Barn:
1) Løden, f. ca. 1680
2) Oluf, døpt 1684
3) Svend, døpt 1686
4) Anders, døpt 1688
5) Anne, er sannsynligvis det barnet som ble døpt i 1691
6) Mikkel, døpt 1695
7) Einar (Ejner) er sannsynligvis født i 1698. De hadde ialle fall et barn som ble døpt da.
8 ) Jon, ikke å finne døpt i kirkebøkene. Den første boka er 1682-1698, så mangler det et tidsrom, så kommer 1705-1725. Jon er heller ikke nevnt i folketellingen i 1701, slik som de andre sønnene, derfor er han trolig født etter 1701.
Mikkel Olsen (Bjerkager) Grindal, f. 1695, d. 1779 (begr. 28.3).
Fant en forlovelse i kirkeboka 26.11. 1719:
Michel Birchagr og Methe Olsdt. Grindal. (Dette stemmer ikke overens med det som står i bygdeboka, men det kan godt være feilskrevet i kirkeboka, det hendte ofte. Hvor Kristen Olsen Tufte har navnet Mette Olsdt. Skjerve fra, vet jeg ikke, det må i alle fall sjekkes før man kan gå ut fra at det er riktig. Mikkels bror, Anders, ble i 1713 gift med Ingeborg Olsdt. Skjerve, f. ca. 1691. Hun hadde en tvillingsøster som het Mette. Om det kan ha skjedd noe i denne forbindelse vet jeg ikke. Denne Ingeborg Olsdt. ble i allefall gift pånytt i 1719 med Stener Trondsen Voll, og hun døde i 1771. (dødsår ikke dobbeltsjekket med kirkeboka).
I bygdaboka, s. 582, bind 4, står det at han 1.g. ble g.m. Ingeborg Olsdt., f. 1691, d. 1730 (skumleste kirkeboka for 1730, men fant ikke dødsfallet, men det er lett å overse, den er veldig tettskrevet på denne tida), 2.g.m (iflg. bygdeboka) Marit Nilsdt., f. 1716, d. 1782 (begravet i Jan/febr. 1782) (Har ikke sjekket Ingeborgs og Marits fødselsår, ettersom det er lite å holde seg til hvor de kom fra, og kirkebøkene er så ufullstendige).
Dette ble kanskje noe rotet fremstilt, så hvis det skulle være noen spørsmål så er det bare å sende meg en mail (ibjoerna krøll alfa frisurf punktum no)
Beste hilsen Inger
Du finner sida til Leiv Skjerve på lenka:
http://home.online.no/~leskjerv/
Mikkel Olsen Bjerkaker med foreldre og åtte søsken finner du på lenka:
<a href=http://home.online.no/~leskjerv/aner/2624.htm>Lenke</a>
Han er en av mine forfedre.
Tore Øverby
http://home.online.no/~leskjerv/
Mikkel Olsen Bjerkaker med foreldre og åtte søsken finner du på lenka:
<a href=http://home.online.no/~leskjerv/aner/2624.htm>Lenke</a>
Han er en av mine forfedre.
Tore Øverby
For ikke å bli misforstått:
Det er Mikkel Olsen Bjerkaker som er en av mine forfedre.
Det er Mikkel Olsen Bjerkaker som er en av mine forfedre.