Ole Ingebrigtsen Ørstad f. 1777

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Roar Myrheim
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Ole Ingebrigtsen Ørstad f. 1777

Legg inn av Roar Myrheim » 19. januar 2005 kl. 19.21

Hei.
Jeg søker anene til min tipp-tippoldefar

Ole Ingebrigtsen Ørstad (eller Riise?) f. 1777. Han ble gift 3 jul 1815 med Berit Arntsdatter Ørstad, og "omkom ved sneskred i fjellet" 1829.

Hans foreldre var Ingebrigt Ingebrigtsen Riise f. 1732 og Anne Olsdatter Støllen f. 1747.

Anne Olsdatter Støllens foreldre var Ole Jonsen Støllen (Bagli) f. 1709 og Rannei Amundsdatter Mjøen.

Her stopper det opp for meg. Er det noen som kan finne noe mer bakover?

MVH Roar Myrheim, Nykirke, Vestfold

Arnfinn Olav Ljøkjell
Sted: MOEN

Re: Ole Ingebrigtsen Ørstad f. 1777

Legg inn av Arnfinn Olav Ljøkjell » 21. januar 2005 kl. 23.00

Hei,
Prøv å kom i kontakt med noen i historielaget/bygdaboklaget. Kirkebøkerne for Oppdal ble for endel år siden registert i BD87 og er for alt jeg vet lagt ut på Digitalarkivet.

Brukeravatar
Roar Myrheim

Legg inn av Roar Myrheim » 22. januar 2005 kl. 19.09

Hei igjen,
og takk skal du ha!
Kirkebøkene har jeg brukt flittig før, men de går ikke lenger tilbake enn til 1739.
Men du fikk meg inn på riktig spor, slik at jeg "gjenoppdaget" gards- og slektshistoria til Ivar Hoel. http://home.online.no/%7Eola-hoel/

Jeg kommer tilbake hvis jeg finner noe nytt.
MVH Roar

Brukeravatar
Roar Myrheim

Legg inn av Roar Myrheim » 25. januar 2005 kl. 11.38

Hei.
Da har ting klarnet litt. Jeg har faktisk tidligere satset på feil Ole (for ikke å si hest). Jeg har lest og lett, bare for å konstatere at det var atskillige kandidater i passende alder. Fadderne til Ole og Berits barn hadde en overvekt med slektsnavn Sæteren, men jeg så ingen klar sammenheng.
Siden kirkebøkene for Oppdal ligger tilgjengelig, har jeg ikke kommet på tanken å søke på mormonerdatabasen, men til slutt gjorde jeg det, og der lå faktisk svaret opp i dagen. Riktig ektefelle, vielsesdato, dødsdato og navn og fødselsdatoer på barn. Da var det bare å gå til kirkeboka å se hvilken av de aktuelle Ole Ingebrigtsener som var døpt 9. okt. 1774, og det var sønn til Ingebrigt Olsen Sæteren og Ranney Ingebrigtsdtr. Hage Sæteren.

Fortsatt er jeg svært interessert i å høre om noen kjenner til disse.

MVH Roar

Svar

Gå tilbake til «Oppdal»