Olsen Loe fra Lo i Drivdalen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jan-Kyrre Berg Olsen

Re: Olsen Loe fra Lo i Drivdalen

Legg inn av Jan-Kyrre Berg Olsen » 29. mai 2006 kl. 18.51

Jeg forsøker iherdig å finne ut om slekten Olsen Loe eller bare Loe fra Lo i Drivdalen, Oppdal, som etter Stor Ofsen (1791) dro nordover til Troms (Tromsø/Målselv...). Er det noen som har informasjon ta kontakt på min e-mail: [email protected]

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 30. mai 2006 kl. 15.06

Det hadde vært fint om du kunne gi flere opplysninger om denne familien. Har du navn og alder på de som dro nordover ? Antar at det er anene til disse du ønsker å vite mer om. Har du forresten sett i kirkebøkene for Oppdal som ligger på Digitalarkivet ?

Det er dessuten lagt ut avskrift av skifter fra Oppdal på nettet. (avskrift av Ivar Hoel)

Her har du en link hvor du finner tilgang til de forskjellige kildene i tilfelle du ikke er kjent med dem fra før:
<a href=http://www.kulturterminalen.no/default.asp?linktype=1&linkid=701>Lenke</a>

Beste hilsen Inger

Jan-Kyrre Berg Olsen

Legg inn av Jan-Kyrre Berg Olsen » 31. mai 2006 kl. 13.28

Kjære Inger,

gode råd, tusen takk! Jeg vet faktisk så godt som ingenting, det er selvfølgelig min egen slekt dette. Min betsefar, Robert Olsen Loe, døde i Tromsø i 1915 (da min far bare var 9 mnd. gammel), min betsemor var Anna Wilhelmsen. Det er det eneste jeg vet, og jeg vet at slekten kom fra Oppdal og har kalt seg Olsen Loe i lang tid (mange Ole'er i familien?). Vet du om noen som har forsket på slekter og hvem som utvandret nordover?

Med vennlig hilsen

Kyrre

Jan-Kyrre Berg Olsen

Legg inn av Jan-Kyrre Berg Olsen » 31. mai 2006 kl. 13.31

Hei igjen,

her er grunnen til utflyttingen fra Lo til nord Norge:
1698. Oppdal. Losgrenda vart i samband med storflaumen den 19. og 20. juli utsett for store skred. Hus og jord gjekk tapt av jordskreda, men det er uklart om menneske og dyr kom til skade. I justisprotokollen står det at Losgardane vart utsett for "fieldschred og jordløb ofven huusene under fieldet." (Erik Dørum: Storofsen i 1789, i Bøgda Vår, Oppdal 1989 - Ola J. Rise: Oppdalsboka 2, 1951) Idnr. 16010

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 1. juni 2006 kl. 23.38

Jeg kjenner ingen som har forsket på Loe-slekter, men på Digitalarkivet finnes utvandrede fra Oppdal. Her er det mange som het Lo/Loe, men det er vel best å starte med dåpen til din far.

Jeg har sjekket kirkebøkene for Tromsø, men kunne ikke finne noen Robert Olsen Loe som døde i 1915. Fant heller ikke din far døpt der rundt dette tidspunktet. Skulle gjerne hatt eksakt fødselsdato og navn på din far. Er du sikker på at han var født i Tromsø by ? Var hans foreldre gift ?

Hvis det hadde vært mulig å finne din far døpt så hadde det kanskje stått når og evt. hvor Robert Olsen Loe var født. Slik ville det da være mulig å spore slekten tilbake til Oppdal.

Sender deg en mail så skal jeg se om det går an å finne ut noe om dette.

Beste hilsen Inger

dn15713
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn15713 » 3. juni 2006 kl. 16.11

Hei.
Ser i kirkebøkene for Oppdal at det har vært en del utflytting fra Loe rundt 1850. "Nordland" som tilflyttingssted kan vel her like gjerne være Troms og Målselv.
Her er lenka til utflyttede.

<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>Lenke</a>

Hilsen Bjørn

Jan-Kyrre Berg Olsen

Legg inn av Jan-Kyrre Berg Olsen » 7. juni 2006 kl. 15.31

Takk skal du ha Bjørn. Jeg er spesielt opptatt av tiden etter Stor Ofsen i 1789, altså utflytting til Målselv -- fordi det var her den danske konge gav land til folk som hadde mistet alt under Stor Ofsen. Jeg har forstått at Losgårdene var særlig stygg medtatte etter ras som følge av Stor Ofsen. Jeg tror tiden mellom 1789-1800 burde være en periode hvor det flyttet en god del nordover fra Oppdal. Jeg har nemlig med sikkerhet navnet på han som flyttet til Målselv, det var John Olsen (kanskje Joen Olsen Loe) f. 1751 og gift med Ane Lorentzdatter fra Røros, de kom til Målselv på slutten av 1700-tallet. Jeg er ikke sikker på at John var fra Losgårdene, men sannsynligheten er jo meget stor, andre muligheter (pga. Stor Ofsen) er Nord Fron (hvor det er en Lo gård) og Os i Østerdalen.

med vennlig hilsen

Kyrre

Lars Wendel

Legg inn av Lars Wendel » 8. juni 2006 kl. 1.20

I sommer, ca 25. juni, kommer Oppdal gårds- og slektshistorie bind II, som omhandler Drivdalen, hvor Lo ligger,

vh Lars

Jan-Kyrre Berg Olsen

Legg inn av Jan-Kyrre Berg Olsen » 8. juni 2006 kl. 14.13

Kjæøre Lars,

takk for info, den blir nok nyttigh. Kan du si meg hvor jeg får tak i den -- hvem jeg kan henvende meg til?

Mvh

Kyrre

Lars Wendel

Legg inn av Lars Wendel » 12. juni 2006 kl. 19.54

Opdal samvirkelag / Domus er stedet,

vh Lars

Grethe Annie Garmannvik

Legg inn av Grethe Annie Garmannvik » 6. april 2022 kl. 14.57

Hei, jeg har en Tore Olsen Lo, født 1829 på Lesja. Han vaks opp på Skreddarstoggo Lo på Oppdal. I 1850 dro han nordover. Han var forøvrig bror til min tippoldemor Marit Torstad Benjaminsen. Hun flyttet til Nærøy da hun giftet seg med Jørgen Mathæus Benjaminsen. Jørgen var en av de som omkom under det forferdelige uværet på Sandsundvær på Hærøy i 1901

Grethe Annie Garmannvik

Legg inn av Grethe Annie Garmannvik » 6. april 2022 kl. 15.05

Far og mor til Tore Olsen Lo het, Ole Toresen Bottem f. 1808 på Lesja, og kone Marit Bottem, født Olsdatter Skurdalsbrenden(1805) 

Svar

Gå tilbake til «Oppdal»