Ole Ingebrigtsen Hoel, Oppdal

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn15713
Sted: TRONDHEIM

Re: Ole Ingebrigtsen Hoel, Oppdal

Legg inn av dn15713 » 2. mars 2006 kl. 22.50

Guri Iversdatter Buen, f. 1779 i Oppdal, ble 26.03.1801 gift med Ole Ingebrigtsen Hoel.

I folketellinga 1801 står Ole Ingebrigtsen oppført sammen med Guri Iversdatter under Hoel. De er da enda ikke gift, men gifter seg altså samme året. Ole er da oppgitt til å være 50 år gammel. Han er smed og husmand. Ole og Guri har 2 barn, Ingebrigt og Erich , 3 og 1 år gamle.
I kirkebok for Oppdal finner vi Ole Ingebrigtsen Hoel døpt 6. februar 1752. Oles foreldre: Ingebrigt Roaldsen Hoel og Kari Halvorsdqatter Mellem.
Går vi inn på sida

<a href=http://home.online.no/~ola-hoel/gard_hr/hoelsnev.html>Lenke</a>

finner vi at Ole Ingebrigtsen er født i 1775 og sønn til Guri Jonsdatter Hoel og Ingebrigt A Grøtte. Dåpen finnes også her i kirkeboka.

Ole Ingebrigtsen dør i 1813, begravet 29.08.1813. Dødsårsak: 'Langvarig svaghet'. Han oppgis da til å være 54 år. Ole og Guri har da 6 barn. Guri gifter seg på nytt 6. juli 1825 med Guttorm Ingebrigtsen Sætrum.
I tillegg til unøyaktige aldersangivelser, er det nok snakk om 2 Ole Ingebrigtsen.

Mitt spørsmål: Hvem av disse Ole Ingebrigtsen er Guri Iverdatter buen gift med?

Lars Gisnås

Legg inn av Lars Gisnås » 3. mars 2006 kl. 19.30

Hei gode Bjørn,

de to barna til Guri og Ole gir ingen hjelp. Ingebrigt er oppkalt etter farfar, mens Erik trolig er oppkalt på Guris side. Etter det jeg erindrer, hadde Guri Iversdatter skyldfolk på Nestu Bjerke, og der står Erik-navnet stødig.

Jeg tror Storstu Hoel gir best utgangspunkt for jakten på svaret.

Da skattemanntallet 1762 ble gjennomført, bodde barna Halvor, Roald og Mali sammen med foreldrene Kari og Ingebrigt på Storstu Hoel.

Deres sønn Ingebrigt nevnes ikke. Han skulle da ha vært ca ti år gammel. Det ser ikke ut til at han var død, dersom man går ut fra kirkeboken. Men hvor var han?

Da mor Kari døde i 1767, ble det holdt skifte etter henne. Det fremkommer der dersom Ole ikke levde lenger.

Jeg har skiftet hjemme, og skal sjekke når jeg kommer hjem.

vh Lars

dn15713

Legg inn av dn15713 » 4. mars 2006 kl. 1.13

Takk for svar, Lars.

Heller ikke navna til de 4 barna Ole og Guri har etter at de er gift, gir noen pekepinn på hvilken Ole Guri gifter seg med.

Guri Jonsdatter Hoel og Ingebrigt Arnsen Grøthe får også et barn, Ingebor, i 1770. Ingebor og moren bor hjemme hos morbroren Ingebrigt Jonsen Hoel i 1801. Ole og Guri ser ut til å ha eget hushald som husmannsfolk. Sjøl om aldersforskjellen mellom Ole og Guri er stor (21 år) har jeg mest tro på at Den Guri Iversdatter Buen gifter seg med i 1801 er sønn til Ingebrigt Roaldsen Hoel og Kari Halvorsdatter Mellem. I så fall er opplysningene på websida til Ivar Hoel feil.
Dersom opplysningene på websida til Ivar Hoel er rett, er FT 1801 feil. Og sjøl om aldersopplysningene kan variere noe i nøyaktighet i denne folketellinga, har de neppe bomma med 24 år.

dn15713

Legg inn av dn15713 » 5. mars 2006 kl. 16.40

Det ser ut for meg som om Ivar Hoel har gjort ei feilkobling når han på sida
<a href=http://home.online.no/~ola-hoel/gard_hr/hoelsnev.html>Lenke</a>
under matrikkelnummer 662 har kobla Guri Jonsdatter sin son Ole Ingebrigtsen f. 1775 med Guri Iverdatter Buen. Går vi litt lenger ned på sida til matrikkelnummer 664 så står ført under husmenn i folketellinga 1801: I.Ole Ingebrigtsen 50 år,Guri Iversdtr. 27 år og borna hennar:a Imgebrigt Olsen, 3 år og b Erik Olsen 1 år.
Det siste er nok det som er rett her.
Helsing Bjørn

Svar

Gå tilbake til «Oppdal»