Stoksundinger...?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Tor Strøm

Stoksundinger...?

Legg inn av Tor Strøm » 2. februar 2003 kl. 5.03

Under ryddingen i min kones arkiver fant jeg fem bilder jeg ikke hadde sett før. Heller ikke var jeg i stand til å dra kjensel på noen av de som var avbildet.

Så har jeg tenkt som så: Min kones mor var Mette Herfjord, datter av Markus Nilsen Eide, Herfjord i Stoksund og Tella Henrikke Olsdatter, Troning i Roan.

Dette dreier seg om kopier av originale bilder som må befinne seg, eller har befunnet seg et eller annet sted i verden, kanskje da nærmere bestemt i Stoksund eller Roan?

Omsider har jeg nemlig også lagt merke til at tilsvarende kunstige bakgrunn som finnes på de tre første bildene, også finnes på bilder som er tatt med i bind V av Sigurd Brattgjerds "Bjørnørfolket" (Stoksunds-bindet). Det gjelder for eksempel bilder på sidene 121, 124, 334, 379 og 452.

I teksten til ett av disse bildene antydes det at det er tatt omkring 1920 og det kan vel også stemme for 2-3 av disse bildene også, mens de to andre kan være eldre.

Jeg har allerede forsøkt meg med den gamle måten, å gå fra dør til dør og spørre folk som kan tenkes å kjenne til de som er avbildet, men uten å lykkes. Nå forsøker jeg med en mer moderne metode. Bildene er lagt ut på min hjemmeside:

http://home.online.no/~hm-stroe/ukjente.htm

Håper at noen tar en tur innom og gir meg et hint om de vet noe, eller vet av noen som vet noe!

Med vennlig hilsen

Tor Strøm

Tel.: 740 80 416

Svar

Gå tilbake til «Åfjord»