Har funnet ut at Hans Kristian Olsen Staven, født i Åfjord 1862, emigrerte til USA i 1891. Har også funnet en del om Hans etter at han kom til Amerika. Emigrantprotokollen angir at han fikk billetten av noen som allerede hadde emigrert, kanskje noen fra Åfjord? Noen som kan noe om hvem det kan være?
Min søke-aktivitet er ikke først og fremst Hans Staven, men han som reiste sammen med ham. Han het Ole Isaksen og er en slektning av meg. Ole Isaksen var skomaker og bodde i Åfjord før han emigrerte. Emigrantprotokollen viser at de reiste sammen og hadde samme reisemål: Spring Grove i Minnesota.
Som nevnt finnes det en god del om Hans Staven i amerikanske kilder; men jeg har ikke funnet ut noe sikkert om Ole Isaksen. Er derfor ute etter informasjon og søke-kilder som kan si noe mer om hvordan det gikk med ham.
USA-emigranter Hans Kristian Staven og Ole Isaksen
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: USA-emigranter Hans Kristian Staven og Ole Isaksen
Vi må ha fødselsdato og foreldrenes navn på Ole Isaksen, gjerne også om han brukte et «etternavn, gårdsnavn. Du har vel lenke til utflyttingen også.
Det var helt vanlig at slekt i Amerika betalte for reisen, men også fremtidig arbeidsgiver.
Det var helt vanlig at slekt i Amerika betalte for reisen, men også fremtidig arbeidsgiver.
Sist redigert av Astrid Mollan den 28. februar 2024 kl. 20.39, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
-
Takk for svar. Jeg var kanskje litt upresis i mitt innlegg. Jeg er hovedsaklig ute etter info om Oles opphold i Åfjord. Har etter hvert funnet en god del om selve utreisen.
I følge folketellingen fra 1891 bodde han da på et sted (gård) som het Strandaunet (Indre Bygden) i Åfjord. Aktuelle spørsmål: Når kom han til Åfjord? Gikk han i skomakerlære der? I Åfjord gård- og slekts-historie står det at det bodde en skomakermester Martin Hansen på Inderaunet (samme som Strandaunet?).
Og som nevnt i innlegget vil det være til hjelp å få vite hvem som hjalp reisekameraten Hans Staven med amerika-billett, da det kan lede frem til kontaktpersonen i Amerika.
Fødselsdato for Ole Isaksen er 23.06.1864. Har full oversikt over foreldre og slektstreet.
I følge folketellingen fra 1891 bodde han da på et sted (gård) som het Strandaunet (Indre Bygden) i Åfjord. Aktuelle spørsmål: Når kom han til Åfjord? Gikk han i skomakerlære der? I Åfjord gård- og slekts-historie står det at det bodde en skomakermester Martin Hansen på Inderaunet (samme som Strandaunet?).
Og som nevnt i innlegget vil det være til hjelp å få vite hvem som hjalp reisekameraten Hans Staven med amerika-billett, da det kan lede frem til kontaktpersonen i Amerika.
Fødselsdato for Ole Isaksen er 23.06.1864. Har full oversikt over foreldre og slektstreet.
- Astrid Mollan
Jeg tok et kort søk på Staven, født Norge, opphold Minnesota på ancestry.com og fikk mange treff. Noen skiftet navn til Stjern. Ser du på digitalarkivet, utflyttet til Amerika fra Aafjord vil du temmelig sikkert finne en onkel, søskenbarn ol som flyttet før ham.
Har du lett på familysearch? Hvis det står hvem de skulle til kan du regne med at vedkommende betalte. Nærmere tror jeg ikke du kommer.
Staven finner jeg også på mitt tre.
Som du sikkert vet ligger det en mengde trær som har navnet Staven på nettet rundt omring.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 2360005803
På trær står Ole som død ca 1910
Dette kan være Ole Vinje. Han kvittet seg nok med patronymet og tok et etternavn. Name Ole Vinye
[Ole Ving]
Age 35
Birth Date Jun 1864
Birthplace Norway
Home in 1900 Iosco, Waseca, Minnesota
Sheet Number 6
Number of Dwelling in Order of Visitation 93
Family Number 97
Race White
Gender Male
Immigration Year 1891
Marital Status Married
Marriage Year 1895
Years Married 5
Father's Birthplace Norway
Mother's Birthplace Norway
Years in US 9
Naturalization Alien
Occupation Carpenter
Months Not Employed 4
Can Read Yes
Can Write No
Can Speak English Yes
Neighbors View others on page
Household Members (Name) Age Relationship
Ole Vinye 35
Ole O Storli
64 Brother in Law (Brother-in-law)
Har du lett på familysearch? Hvis det står hvem de skulle til kan du regne med at vedkommende betalte. Nærmere tror jeg ikke du kommer.
Staven finner jeg også på mitt tre.
Som du sikkert vet ligger det en mengde trær som har navnet Staven på nettet rundt omring.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 2360005803
På trær står Ole som død ca 1910
Dette kan være Ole Vinje. Han kvittet seg nok med patronymet og tok et etternavn. Name Ole Vinye
[Ole Ving]
Age 35
Birth Date Jun 1864
Birthplace Norway
Home in 1900 Iosco, Waseca, Minnesota
Sheet Number 6
Number of Dwelling in Order of Visitation 93
Family Number 97
Race White
Gender Male
Immigration Year 1891
Marital Status Married
Marriage Year 1895
Years Married 5
Father's Birthplace Norway
Mother's Birthplace Norway
Years in US 9
Naturalization Alien
Occupation Carpenter
Months Not Employed 4
Can Read Yes
Can Write No
Can Speak English Yes
Neighbors View others on page
Household Members (Name) Age Relationship
Ole Vinye 35
Ole O Storli
64 Brother in Law (Brother-in-law)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M
-
Tusen takk. Svært nyttig bistand
- Astrid Mollan
Det var nok ikke han med svigerfamilie Storli. Mer sannsynlig denne. Kone Anne Marie, se bilde.
Name Ole I Vinges
Age 36
Census Date 13 Jun 1905
County Roseau
Locality Stafford
Birth Location Norway
Gender Female
Estimated Birth Year abt 1869
Race White
Father's Birth Location Norway
Mother's Birth Location Norway
Line 8
Roll MNSC_153
Name Ole I Vinges
Age 36
Census Date 13 Jun 1905
County Roseau
Locality Stafford
Birth Location Norway
Gender Female
Estimated Birth Year abt 1869
Race White
Father's Birth Location Norway
Mother's Birth Location Norway
Line 8
Roll MNSC_153
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M
-
Har gjenopptatt søket etter Ole Vinjelid/Vinje, og har i samarbeid med Slekt og Data her i Trondheim funnet et par aktuelle personer som jeg har jobbet videre med. Det har stort sett stoppet opp, mye pga manglende info. Men også at alder og andre opplysninger ikke stemmer.Men det er et treff jeg ønsker å gå videre på og det er han du nevner i innlegget fra 29.februar i fjor. Han bor da hos Storli og er carpenter/snekker. Han har vært arbeidsledig i 4 måneder. Tatt seg jobb på gården? Spørsmål i den sammenheng:
1)Det oppgis at han er gift og har vært det i 5 år. Kona er ikke med på tellingen. Er det mulig å finne henne? Kilde for ekteskapsinngåelser i Minnesota?·
2)Var han bare tilfeldig på gården til Storli under tellingen? Hvordan behandlet tellekorpset slike midlertidige besøk på telle-stedene?
3)Du sier at på trær finnes Ole som død i 1910. Er det mulig å få bekreftet det i offisielle dokumenter?
Dette er krevende spørsmål som jeg forstår du ikke kan svare på. Men fint om du kan gi meg noen søke-tips.
1)Det oppgis at han er gift og har vært det i 5 år. Kona er ikke med på tellingen. Er det mulig å finne henne? Kilde for ekteskapsinngåelser i Minnesota?·
2)Var han bare tilfeldig på gården til Storli under tellingen? Hvordan behandlet tellekorpset slike midlertidige besøk på telle-stedene?
3)Du sier at på trær finnes Ole som død i 1910. Er det mulig å få bekreftet det i offisielle dokumenter?
Dette er krevende spørsmål som jeg forstår du ikke kan svare på. Men fint om du kan gi meg noen søke-tips.