Etterlyser slekt av Matros Gabriel Hansen Sørgaard f. 1888
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Etterlyser slekt av Matros Gabriel Hansen Sørgaard f. 18
Har nå endelig funnet min oldefar og søker nå etter hans slekt og eventuellt etterkommere. I 1915 fikk han min mormr sammen med Karen torgersen buhagen f.1881 fra statsbygd. Hun bosatte seg i trondhjem og det var der min mormor ble født. Hun ble døpt i Vår frues menighet i 1916.
Min oldefa n var nok høyst sansynligvis fra Åfjjord og han var født i 1888. Setter pris på alle spor og svar
mvh. Siv storø Nesse
Min oldefa n var nok høyst sansynligvis fra Åfjjord og han var født i 1888. Setter pris på alle spor og svar
mvh. Siv storø Nesse
Er du sikker på det "Hansen" etternavnet? I 1900-telling for Stoksund, finner Gabriel Martinsen Sørgård (f. 1889), sønnen av Martin Gabrielsen Sørgård (f. 1863) og kone Berntine Berntsdatter (f. 1860). Martin var sønnen av Gabriel Halvorsen (f. 1828 ) og kone Kristine Jensdatter (f. 1842) -- alle f. på Åfjord. I 1865-telling for Åfjord, finner vi Gabriel (f. ca. 1830) og Kristine (f. ca. 1842) bodde på Brevold gård, men ingen sønn het Martin. Sønnene var Hans (f. ca. 1863) og Johan (f. ca. 1864). Kanskje "Gabriel Hansen" var faktisk "Gabriel Hans Martinsen" eller "Hans Gabriel Martinsen"?
Mvh, Dennis
Mvh, Dennis
Dennis L. Haarsager
http://www.stadsbygd.info/
Jeg fikk opplysningene om min mormors far fra dåpsregisteret i Vår frues menighet. Det sto Hansen i mailen jeg fikk fra dem. Men selvsagt både klokker og personen som sendte mailen kan ha skrevet feil.
Jeg undret litt jeg også når jeg fant Martinsen.
Jeg undret litt jeg også når jeg fant Martinsen.
Om farens dåpsnavn var Hans Martin men hans daglignavn var Martin, da farens navn i Gabriels dåpsattest var kanskje Hans?
Mvh, Dennis
Mvh, Dennis
Dennis L. Haarsager
det var i kirkeboken til min mormors dåp jeg fant navnet hans.
der sto det farens navn:matros Gabriel Hansen Sørgaard f.1888
der sto det farens navn:matros Gabriel Hansen Sørgaard f.1888
Her er det vel mye som taler for at det hele og fulle navn til Gabriels far var Hans Martin. Dette burde kunne sjekkes med kirkeboka for Åfjord.
Gabriel var f. på Sørgård, Linesøya 1889. Sjømann, kom bort i Arkangelsk i Russland. Foreldrene var Hans Martin Gabrielsen Sørgård (1863-1903) og Berntine Berntsdatter Graneng (1860-1919). Hans bror Bernt tok over gården, meget stor etterslekt. ("Bjørnørfolket" bind 5, Stoksund s. 690). Hans farforeldre Gabriel Halvorsen (1829-1912) og Kristine Jensdatter (1842-1925) kom til Linesøya fra Åfjord. (Åfjord og Jøssund gårdshistorie II s. 206,219,138 ). Morforeldrene Elen og Bernt Kristoffersen Graneng bodde i Åfjord, (Åfj.IIs. 189.) Med utgangspunkt i disse henvisningene kan du få bra oversikt både i nåtid og bakover. Har du ikke bøkene tilgjengelig kan jeg hjelpe deg videre. Hilsen Eivind.
Fra 1865-telling finner vi at Bernt O. Graneng hadde 3 barn i Stadsbygd. I Vital Records Index, vinner vi at moren til Christian (f. 3/1 1842) og Otto Andreas (f. 25/2 1845) "Grøning" var en Ingeborg Larsdatter. Jørgen var ikke i VRI. Bernts mellomnavn var skrift Olaus i 1842 og Olavus i 1845. Alle barnene i 1865-telling var "hans Søn" eller "hans Datter," ikke "deres". Jeg finner ikke familien i Stadsbygdboka, bind II (Grønning). Så hvilken barn har hvilken mor er ukjent til meg.
I VRI, finner vi at Bernt Olaus Christophersen (27 år, far Christopher Olsen) g.m. Ingeborg Larsdatter (32 år, far Lars Arentsen) 19/6 1844 i Stadsbygd pr.gj. Jeg finne ikke Ingeborg Larsdatters dåp i VRI.
Mvh, Dennis
I VRI, finner vi at Bernt Olaus Christophersen (27 år, far Christopher Olsen) g.m. Ingeborg Larsdatter (32 år, far Lars Arentsen) 19/6 1844 i Stadsbygd pr.gj. Jeg finne ikke Ingeborg Larsdatters dåp i VRI.
Mvh, Dennis
Dennis L. Haarsager
Bernt Olaus Graneng f. 4. nov. 1816, d.21.mars 1870, foreldre Kristoffer Graneng på Humstad i Åfjord og hustru Anne Bårdsdatter f. Schjølberg. Bernt underoffiser, g. I med Ingeborg Larsdatter. Barn: Kristian 1842, Otto Andreas 1845, Anton 1848, Jørgen 1852. Da ingeborg døde, flytta han til Mælan i Åfjord, gift II der med Elen Katrine Pedersdatter f 3.okt.1830, datter av Peder Jensen Gilde og hustru Beret Tollefsdatter. Bernt og Ellen sine barn: Hans Petter, 1856, Anton f. 1858, Berntine f. 21.juli 1860, Anna Thu 1863. Ellen ble etter Bernts død g. m. Iver Olaus Evensen Vinnan der hun også hadde med seg sine barn fra første ekteskap. Åfj.II s. 201.
Dette var virkelig overveldende. Tusen takk for tilbakemelding, nå må jeg ta noen tlf. til Linesøya, har en kontakt der. Men forresten, finnes det noen årstall for når Gabriel kom bort?
De har bøkene på biblioteket så der skal det virkelig slås opp.
Mange tusen takk fra Siv.
De har bøkene på biblioteket så der skal det virkelig slås opp.
Mange tusen takk fra Siv.
Har snakket med Paul M Sørgård, og fått masse opplysninger av han. Det vise rseg som tidligere skrevet at han kom bort på havet.Årstallet vet jeg ikke og ville gjerne funnet dette ut. Han skal sjekke dette opp nermere. Har også bestillt boken Bjørnørfolket av han. Kommr nok tl å få en del bruk for denne fremover.....
Takker masse for hjelp i letingen. Merkelig hva som dukker opp når man bare graver litt.......Lurer litt på om han var med på selfangst i og med at han kom bort i Arkengelsk/Russland.
Har iallefall fått lettet litt på lokket til familiens historie og det var noen som ble glade over å få et navn på Morfaren sin.
Så igjenn tusen takk!!!!!
Takker masse for hjelp i letingen. Merkelig hva som dukker opp når man bare graver litt.......Lurer litt på om han var med på selfangst i og med at han kom bort i Arkengelsk/Russland.
Har iallefall fått lettet litt på lokket til familiens historie og det var noen som ble glade over å få et navn på Morfaren sin.
Så igjenn tusen takk!!!!!