Hei!
Ved FT 1865 finner Ole By (65) som gårdbruker og selveier på Næss (Søhaug) i Bjugn pr.gj. Hans fødested er oppgitt til Nordre Throndhj. Amt. Vet noen hvilket prestegjeld han var født og døpt i, og hvem foreldrene var?
(Ved FT 1801 finner jeg en 2-åring med navnet Ole Hansen på Koldseth i Mæhre sogn, Sparboe pr.gj. Denne Ole var sønn av dragon, korporal og innerst Hans Paulsen (31) og hans kone Berthe Olsdtr.(27). Kan det være ham som seinere i livet kalte seg Ole By(e)?)
Mvh
Terje
Ole By(e), født ca.1799
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Ole By(e), født ca.1799
Du har tidligere fortalt meg om En Ole Hansen By som var gift med Karen Regina Krestensdtr. (Jeg vista bare at han het By(e), og var lærer fra/i Nes. Dette skulle da være mulig den samme personen som finnes på Koldset...
Husker ikke om du fortalte meg dine kilder til dette (Hansen-navnet), men det ser da riktig ut...
Husker ikke om du fortalte meg dine kilder til dette (Hansen-navnet), men det ser da riktig ut...
Det stemmer at jeg en gang tidligere la inn noen opplysninger om Ole Bye på disse sidene. Hansen-navnet ble vel sjelden brukt, men i kirkeboka er han ihvertfall registrert som Ole Hansen Bye ved første ekteskapsinngåelse 09.11.1825.
Jeg har imidlertid ikke notert meg hvem som var hans foreldre. Det er dette jeg prøver å finne ut av nå. At fødselsåret hans var 1799, slik aldersopplysningen i FT 1865 skulle tilsi, er jeg ikke så helt sikker på forresten. Hvis jeg har skrevet av riktig fra kirkeboka, var han 23 år gammel da han giftet seg første gang (1825). Etter det skulle han vel være født ca.1802.
Ifølge registreringen ved giftemålet, var hans
første kone, Ane Olsdtr. var fra Skavdal
En tilfeldighet kanskje, men nettopp der bodde det ved FT 1801 også en 2-åring som het Ole Hansen sammen med sin familie. (Skavdal var på det tidspunktet enda var en plass under Sæter) Jeg har foreløpig ikke gjort noen undersøkelser rundt denne Skavdals-familien, men har stilt meg spørsmålet om disse folkene kan ha vært innflyttere. Sikkert bare tankespinn, men kanskje 2-åringen på Skavdal var Ole Bye? Jeg tror jeg har har sjekket alle gårdene med navnet Bye i Nord-Trøndelag (FT1801) uten der å finne noen Ole som passer, så her trenger jeg hjelp!
Mvh
Terje
Jeg har imidlertid ikke notert meg hvem som var hans foreldre. Det er dette jeg prøver å finne ut av nå. At fødselsåret hans var 1799, slik aldersopplysningen i FT 1865 skulle tilsi, er jeg ikke så helt sikker på forresten. Hvis jeg har skrevet av riktig fra kirkeboka, var han 23 år gammel da han giftet seg første gang (1825). Etter det skulle han vel være født ca.1802.
Ifølge registreringen ved giftemålet, var hans
første kone, Ane Olsdtr. var fra Skavdal
En tilfeldighet kanskje, men nettopp der bodde det ved FT 1801 også en 2-åring som het Ole Hansen sammen med sin familie. (Skavdal var på det tidspunktet enda var en plass under Sæter) Jeg har foreløpig ikke gjort noen undersøkelser rundt denne Skavdals-familien, men har stilt meg spørsmålet om disse folkene kan ha vært innflyttere. Sikkert bare tankespinn, men kanskje 2-åringen på Skavdal var Ole Bye? Jeg tror jeg har har sjekket alle gårdene med navnet Bye i Nord-Trøndelag (FT1801) uten der å finne noen Ole som passer, så her trenger jeg hjelp!
Mvh
Terje
Nå har jeg sjekket Ole Byes alder ved giftemålet i 1825, og funnet ut at det i kirkeboka like godt kan stå 26 som 23. Jeg må kanskje ha tolket talltegnet feil da jeg tidligere skrev det av fra originalen og fant ut at det stod 23. Men dermed kan vi vel holde oss til at Ole Bye var født i 1799.
Noe annet jeg la merke til da jeg gransket origilanteksten på nytt, var at det ikke bare bruden, men også brudgommen (Ole Bye) hadde Skavdal som adresse ved ekteskapsinngåelsen.
Kanskje teorien min om at familien som bodde i Skavdal ved FT 1801 og som den 2-årige Ole Hansen
tilhørte, virkelig var innflyttere? (fra Nord-Trøndelag ?) Det hadde vært interessant å vite om det går an å finne et dåpsbarn med navnet Ole Hansen rundt århundreskiftet i et eller annet prestegjeld i Nord-Trøndelag der gårdsnavnet By/Bye forekommer. Hvis foreldrenes navn i tillegg hadde vært Hans Hansen og Karen Olsdtr., hadde det styrket meg i troen på at innflytter-teorien min kan ha noe for seg.
Mvh
Terje
Noe annet jeg la merke til da jeg gransket origilanteksten på nytt, var at det ikke bare bruden, men også brudgommen (Ole Bye) hadde Skavdal som adresse ved ekteskapsinngåelsen.
Kanskje teorien min om at familien som bodde i Skavdal ved FT 1801 og som den 2-årige Ole Hansen
tilhørte, virkelig var innflyttere? (fra Nord-Trøndelag ?) Det hadde vært interessant å vite om det går an å finne et dåpsbarn med navnet Ole Hansen rundt århundreskiftet i et eller annet prestegjeld i Nord-Trøndelag der gårdsnavnet By/Bye forekommer. Hvis foreldrenes navn i tillegg hadde vært Hans Hansen og Karen Olsdtr., hadde det styrket meg i troen på at innflytter-teorien min kan ha noe for seg.
Mvh
Terje
Ved å søke i Family Search så dukker det opp en rekke Ole Hansen født 1797-1803, i Overhalla, Verdal, Inderøy og Ytterøy. Tilsammen elleve stykker som ikke har gårdsnavn tilknyttet. Hans Hansen og Karen Olsdtr. finnes begge som far og mor, bare ikke samtidig:
<a href=http://www.familysearch.org/Eng/search/frameset_search.asp?PAGE=vr/search_VR.asp&clear_form=true>Lenke</a>
<a href=http://www.familysearch.org/Eng/search/frameset_search.asp?PAGE=vr/search_VR.asp&clear_form=true>Lenke</a>
André
André