Odin Jonas Olsen Turbækmo/Tokstad

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Randi S. E.

Re: Odin Jonas Olsen Turbækmo/Tokstad

Legg inn av Randi S. E. » 24. november 2003 kl. 23.46

Odin Jonas Olsen Turbækmo/Tokstad var født 23.09.1832, d.1908. Var gårdbruker på Stranda, Stjørna ved folketellingen 1908.(Han hadde vært fostret opp der.) Jeg skulle gjerne visst litt mer om opphavet hans.
Det er noe usikkert. Tokstad/Togstad-navnet tok han fra Orkdalen, blir det sagt. Foreldre kan være Ole Jacobsen og Karen Johanne Pedersdatter, men jeg har ikke greid å oppspore hans aner, foreldrene er usikre også. Er det noen som sitter med nytt stoff om dette. Har vært inne på "Stjørna" sidene og sett at det er mye interessant der. Men bakover i tid på Odin går det ikke.
RandiE

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 24. november 2003 kl. 23.48

Sorry, en liten feil: Folketellingen 1900 skal det selvsagt være.
RandiE

dn15231
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av dn15231 » 25. november 2003 kl. 22.24

Jonas Odin som det står ved dåpen, født 23.09.1832, døpt 14.10.1832, foreldre: matros Ole Jakobsen og pike Karen Johanna Pedersdtr, begge fra Trondheim, oppholder seg på Indstrand. Foreldrene må du vel stole på, men det er ikke allverden å jobbe videre med. Ved ft1900 oppgitt født på Ørlandet, ved død 09.11.1908 er han oppgitt født i Trondheim. På Stjørnasidene er det som du sikkert vet oppgitt at moren var fra Orkdal, det er jo mulig man finner en Karen Johanna født der i passende alder. Matrosen er det kanskje værre med. Via inngifte har jeg noen av etterkommerne i slekta, de bruker navnet Tokstad.

Leif

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 26. november 2003 kl. 1.28

Hei Leif
Ja, det stopper opp ved det, på den oldefaren.. Har mange etterkommere, det finnes etterkommere av barn av Odin i USA også. Og på Gunelie, hans kones side er det bra med aner bakover. Men det er litt motstridende opplysninger med Ørland/Orkdal/Trondheim så man leter litt i blinde. Finnes det noe bygdebøker for Orkdal kanskje man kan lete i etter moren? Kunne jo være litt interessant å finne ut hvorfor han tok etternavnet Tokstad.
RandiE

dn15231
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av dn15231 » 26. november 2003 kl. 15.30

Det finnes bygdebøker for Orkdal, men de følger kun eiere av gårdene og det står ingenting om hvor det ble av folk som flyttet. Finner ingen Peder på Tokstad i den aktuelle tiden. En mulighet er jo om Karen Johanna er registrert innflyttet til Ørland eller om hun døde i Stjørna, da har man ihvertfall en alder på henne. Men dette er en nøtt.

Leif

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 26. november 2003 kl. 17.06

Hei
OK. Takk for opplysningen. Da er det vel ingen vits i å lete i Orkdalsbøker da. Det blir vel å famle litt på Statsarkivet med tid og stunder, lete litt på måfå i kirkebøker.
RandiE

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 30. november 2003 kl. 14.01

Vet ikke om du er klar over det, men Ketil Tokstad har søkt etter det samme som deg tidligere. Hvis du går inn på WebDebatt og søker på Ketil Tokstad, finner du innleggene om det. Jeg har prøvd å finne noen spor i Orkdal, via forskjellige omveier og sett fra flere vinkler, men har ikke klart å finne noe. Hvis dere ikke allerede har kontakt, anbefaler jeg deg å høre med Ketil slik at dere ikke driver dobbeltarbeid.

Beste hilsen Inger

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 30. november 2003 kl. 15.27

Hei Inger
Takk for respons.
Jo,jeg hadde kontakt med Ketil for lenge siden, men har ikke hørt noe nå. Dette har ligget en god stund, mens jeg har holdt på med "min andre side", men nå har jeg begynt på her, og da står det på stedet hvil fortsatt med Odin's herkomst.
Vennlig hilsen Randi

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 30. november 2003 kl. 15.48

Ja, nå har jeg sjekket der. Takk for din hjelpsomhet, Inger.
Det var mange løse tråder der ja. Vi får se om det utkrystalliserer seg noe etter hvert
Randi

Brukeravatar
14292
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 14. august 2010 kl. 12.00

Odin Jonas f.23.09.1832, døpt 14.10.1832. Det står vel matros Ole Sivertsen oppført som far i kirkeboken, ikke Ole Jakobsen. Litt vanskelig å tolke, det er Ørlandet (1826-41) kirkebok, side 72, nr.110. Jeg greier heller ikke å tolke det som står i siste merknadsfelt. Skulle vært interessant å vite hva som står der.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. august 2010 kl. 12.18

Legg inn lenke til kirkeboka under emne "Hjelp til tyding av kildemateriale", så vil du sikkert få svar der :)

Mvh
Else B.

Brukeravatar
14292
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 14. august 2010 kl. 12.23

Else B. Rustad skrev:Legg inn lenke til kirkeboka under emne "Hjelp til tyding av kildemateriale", så vil du sikkert få svar der :)
Mvh
Else B.

Takk for tips..ja, jeg skulle lage lenke, men så var det stopp for å komme inn på den siden nå.

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»