Legg inn
av Carsten Henrik Schanche » 8. oktober 2014 kl. 22.03
Norges skibsfører 1935-1953, utgitt 1954:
Oscar Henry Fossen, Oslo, f. 20-1-1898 i Ibestad. Til sjøs 1916 med d.s. "Tordenskjold" av Trondheim, tilh. Det Nordenfj. Dampskibsselskab. Styrm.eks. 1924 og skipsf.eks. 1927 i Trondheim. Styrm. med d.s. "Sicilia", d.s. "Biarritz", d.s. "Paris", d.s. "Besheim" og d.s. "Breda" alle tilh. Fred Olsen's rederi. Ble i 1937 fører av d.s. "Breda" (1260) av Oslo. Har senere ført d.s. "Bolette" (1800), d.s. "Brisk" (2550) og m.s. "Bra-Kar" (8000), alle av Oslo, tilh. sist nevnte rederi. Fører nå m.s. "Baldrian" (1975) av Oslo. - Krigsmedaljen og Rederforbundets gullmedalje. - Gift. 2 barn.
Som fører av s.s. "Brisk" av Oslo, ankom jeg til London den 9. april 1940, og ble således i alliert tjeneste under hele krigen. Var med å evakuere flyktninger fra Dunkirk-Boulogne til England den 21. mai 1940 under meget dramatiske forhold. Deretter i fart mellom England-Canada-USA-Vest Indien og Nord-Brazil. Den 9. august 1942 avgikk s.s. "Brisk" fra Halifax bestemt for Liverpool i en konvoi på 46 skip hvor kun 18 kom fram, mere og mindre skadet etter overflateangrep fra tyske undervannsbåter. Det var en dramatisk reise, som vanskelig kan beskrives.
Den 11. nov. 1942 var jeg med på invasjonen i Nord-Afrika hvor s.s. "Brisk" var det første supply skip inn i havnen i Oran, 18 timer etter at amerikanerne hadde inntatt havnen. I Oran ble jeg overlevert fullmakt av den amerikanske general til å ivareta alle norske interesser. Bl.a. ansatte jeg direktør Kjerulf som midlertidig norsk konsul. Utnevnelsen ble senere konfirmert av regjeringen i London.
Videre var s.s. "Brisk" med på invasjonen på Sicilia (Lecata) og Italia (Calabria). I Regio ble jeg forestilt for general Montgomery, som takket for den store innsats, og bl.a. i sin store tale uttalte: "Without the merchant navy we would never have won the war".
De dramatiske og nervepirrende situasjoner man var utsatt for under operasjoner, gir ingen plass for omtale her. S.s. "Brisk" var supply skip (ammunisjonsskip) i Middelhavet fra 11. nov. 1942 og i Kanalhavnene (Normandie) til krigens slutt 8. mai 1945.