Hei !
John Johnsen Lund ( f. 1854) fra Horg i Støren slo seg ned på Tørrem på Fosen. Han ble gift 1875 med Karolina Halvardsdatter fra Overhalla .
De har 6 barn som jeg har "kjennskap" til : Mikka ( 1877-) , Hilma ( 1880-) , Severin Angel ( 1883-) , Konrad ( 1886-) , Margit (1890-) , Aagot ( 1893-).
I 1900 bor John Johnsen Lund og hustru på plassen Furulund under gnr 7 bnr 5 i Bjugn.
Det har imidlertid kommet meg for øre at det skal ha vært enda en sønn, Josef , som emigrerte til Australia og levde ugift der . Han skal ha deltatt i 1.verdenskrig på Britisk side og fått flere utmerkelser.
Jeg har prøvd å finne ham i folketellingene for 1900, men forgjeves. Han må ha emigrert før 1900. Emigrantprotokoller for emigrasjon til Australia vet jeg heller ikke å finne .
Er det noen som kan bekrefte at det var en sønn Josef ?
Mvh Jostein Riseth
Josef Johnsen Født i Nes på Fosen på slutten av 1800-tallet
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: UTHAUG
Re: Josef Johnsen Født i Nes på Fosen på slutten av 1800-ta
Hei !
Finner følgende i Gårdshistorie for Nes av Leif Wahl:
Husmannsplassen Furulund
under Tørum 5-7
Vi må omtale ekteparet John Johnsen Lund f. 1856 i Horg og hans kone Karoline Halvarsdtr.
f. 1852 i Overhalla som kom nygift til Tørum i 1875. De losjerte noen år hos Johan Amundsen på Tørum 201C (5-8 ), flyttet deretter til denne husmannsplassen. John Johnsen Lund var kreaturskinnhandler.
Barn født på Tørum:
1. Josef Krog f. 26/7-1875 på Tørum.
2. Mekka Jensine f. 20/12-1877 på Tørum. Mekka Jensine Johnsdtr. fikk en datter Alma Mathilde f. 23/5-1901 med ungkaren Adolf Godfred Sivertsen Bremsnes Frøya f. 1875.
3. Hilma Skildrup f. 30/6-1880.
4. Severin Angel f. 1883.
5. Konrad Jentoft f. 3/11-1886.
6. Margit f. 29/9-1890, ble gift med Augustinius Moen.
7. Ågåt f. 25/12-1893.
Disse barna har vi ingen opplysninger om.
Mvh
Jann
Finner følgende i Gårdshistorie for Nes av Leif Wahl:
Husmannsplassen Furulund
under Tørum 5-7
Vi må omtale ekteparet John Johnsen Lund f. 1856 i Horg og hans kone Karoline Halvarsdtr.
f. 1852 i Overhalla som kom nygift til Tørum i 1875. De losjerte noen år hos Johan Amundsen på Tørum 201C (5-8 ), flyttet deretter til denne husmannsplassen. John Johnsen Lund var kreaturskinnhandler.
Barn født på Tørum:
1. Josef Krog f. 26/7-1875 på Tørum.
2. Mekka Jensine f. 20/12-1877 på Tørum. Mekka Jensine Johnsdtr. fikk en datter Alma Mathilde f. 23/5-1901 med ungkaren Adolf Godfred Sivertsen Bremsnes Frøya f. 1875.
3. Hilma Skildrup f. 30/6-1880.
4. Severin Angel f. 1883.
5. Konrad Jentoft f. 3/11-1886.
6. Margit f. 29/9-1890, ble gift med Augustinius Moen.
7. Ågåt f. 25/12-1893.
Disse barna har vi ingen opplysninger om.
Mvh
Jann
Tusen takk til Jann Innstrand !
Det var greit å få bekreftet at Josef var en av søsknene.
Nå gjelder det å få sporet opp når han emigrerte til Australia og hvor han bosatte seg.
Jeg har også registrert at John Johnsen Lund hadde et barn utenfor ekteskap, Edvard Kornelius ( 13.07.1876-) , med Ellen Klausdatter Bøle fra Osen.
Er det nevnt i Gårdshistorie for Nes ?
Mvh Jostein
Det var greit å få bekreftet at Josef var en av søsknene.
Nå gjelder det å få sporet opp når han emigrerte til Australia og hvor han bosatte seg.
Jeg har også registrert at John Johnsen Lund hadde et barn utenfor ekteskap, Edvard Kornelius ( 13.07.1876-) , med Ellen Klausdatter Bøle fra Osen.
Er det nevnt i Gårdshistorie for Nes ?
Mvh Jostein
Josef Johnsen var min mormors onkel (min mormor var datter av Margit Johnsdatter og Augustinus Johnsen Tørum (moen), han emigrerte tidlig til Nord_amerika vdere til Sør-Amerika og videre til Australia, der hadde han en sauefarm. josef Johnsen døde engang mellom 1960-1970. Jeg har ikke funnet noen sikre opplysninger om når han reiste første gang (han var hjemme og jobbet på gården rundt 1923-1926).
Tusen takk for nye momenter Kristin !
Jeg håper du kan hjelpe meg med noen andre opplysninger når det gjelder felles slekt. Min morfar Severin Angel Johnsen var bror til Margit Johnsdatter.
Jeg har ingen opplysninger om Margits mann Augustinus Moen, og ikke noe om deres etterkommere.
Jeg ville satt stor pris på å få utfylt den delen av slekta.
Hvis det er ok, så er det kanskje greiest å sende opplysningene på min email : [email protected]
Med vennlig hilsen Jostein
Jeg håper du kan hjelpe meg med noen andre opplysninger når det gjelder felles slekt. Min morfar Severin Angel Johnsen var bror til Margit Johnsdatter.
Jeg har ingen opplysninger om Margits mann Augustinus Moen, og ikke noe om deres etterkommere.
Jeg ville satt stor pris på å få utfylt den delen av slekta.
Hvis det er ok, så er det kanskje greiest å sende opplysningene på min email : [email protected]
Med vennlig hilsen Jostein
Ser i ett av innleggene her at det henvises til "Gårdshistorie for Nes", av Leif Wahl. Noen av mine aner kommer fra Nes i Fosen. Er denne gårdshistorien å få kjøpt i dag, evt hvor?
Mvh
Berit i Bergen
Mvh
Berit i Bergen
Takker hjerteligst for kjapp respons. Ser at det er 3 bøker. Skal ta kontakt for å finne ut hvilket bind som omhandler mine aner.
Mvh Berit
Mvh Berit