Henrik Henriksen Dueskar
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Henrik Henriksen Dueskar
Denne Henrik Henriksen ble visstnok bykselmann på Dueskar Ytre i 1741 (gårdshistorie, Gudmind Eide). Han hadde bl.a. en datter, Randi, f.1743, g.m. Anders Pedersen Gjølga Tysbotn, f. 1753.
Vet noen om denne Henrik hadde flere barn?
På Brandvik, 37/4, plass under Stallvik - men nabo til Dueskar Ytre - finner vi ved ft 1801 en Henrik Henriksen, husbonde , 50 år. Er han sønn av H. H. på Dueskar Ytre og bror av Randi? Hadde de en yngre bror som het Anders?
H. H. Brandvik var g.m. Marith Thomasdtr. Barn ved ft. 1801: Christer 21, Andreas 16, Henrik 9, Johan 6, Ellen 25, Kirsten 13.
Noen som vet mer om disse familiene og etterslekt, evt. aner?
Mvh. I.E.
Vet noen om denne Henrik hadde flere barn?
På Brandvik, 37/4, plass under Stallvik - men nabo til Dueskar Ytre - finner vi ved ft 1801 en Henrik Henriksen, husbonde , 50 år. Er han sønn av H. H. på Dueskar Ytre og bror av Randi? Hadde de en yngre bror som het Anders?
H. H. Brandvik var g.m. Marith Thomasdtr. Barn ved ft. 1801: Christer 21, Andreas 16, Henrik 9, Johan 6, Ellen 25, Kirsten 13.
Noen som vet mer om disse familiene og etterslekt, evt. aner?
Mvh. I.E.
Henrik Henriksa Duskaret, d. 1751, hadde så langt eg har funne fire barn:
Randi, 1743; Jertru, 1745; Malena, 1745 og Henrik, 1749. Det er og ført to gravlagde barn, i 1748 og ei dotter i 1751. Eg har ikkje funne nokon Anders i denne søskenflokken. Eg har ikkje funne etterslekt etter Jertru og Malena.
Helsing Tor S.
Randi, 1743; Jertru, 1745; Malena, 1745 og Henrik, 1749. Det er og ført to gravlagde barn, i 1748 og ei dotter i 1751. Eg har ikkje funne nokon Anders i denne søskenflokken. Eg har ikkje funne etterslekt etter Jertru og Malena.
Helsing Tor S.
Hei!
2 p Trinit 1742 ble Henrich Dueskar gift med Kirsten Ingebrigtsdtr.
Disse barna har jeg funnet innført døpt i Ørland Kirkebok:
1. Randi døbt 3 p Epiph 1743.
2. Giertrud døpt 1 Pentec 1744.
4. Malena døpt 4 adv 1745.
5. Henrich døpt Dom Purif Exor 1749.
Fest Novi Anni 1748 ble Henrich Dueskars barn begravet. Dom Lætare 1748 ble Henrich Dueskarets qvinde introd, så det ser ut som det var et nyfødt barn som her ble begravet.
Dom Zvingv 1751 ble begravet Henrich Dueskarets datter.
Like etterpå, Fest Ascens 1751 ble Henrich Dueskaret begravet.
11 p Trinit 1752 ble Michel Olsen Trolovet med Kirsten Ingebrigtsdtr. 21 p Trinit ble Michel Olsen Dueskar copul med Kirsten Ingebrigtsdtr.
Dom Qvingv 1753 ble Michel Dueskarets sønn Ole døpt.
16. okt 1754 ble Michel Dueskarets datter Giertrud døpt. (dette kan tyde på at det var Henrich og Kirsten Dueskars datter Giertrud som ble begravet 1751, og at Kirsten i sitt andre ekte oppkalte henne).
Flere barn av Henrich Dueskar og Kirsten Ingebrigtsdtr Dueskar, og Michel Dueskar (og Kirsten Ingebrigtsd Dueskar) finner jeg ikke innført i Kirkeboken.
Jan
2 p Trinit 1742 ble Henrich Dueskar gift med Kirsten Ingebrigtsdtr.
Disse barna har jeg funnet innført døpt i Ørland Kirkebok:
1. Randi døbt 3 p Epiph 1743.
2. Giertrud døpt 1 Pentec 1744.
4. Malena døpt 4 adv 1745.
5. Henrich døpt Dom Purif Exor 1749.
Fest Novi Anni 1748 ble Henrich Dueskars barn begravet. Dom Lætare 1748 ble Henrich Dueskarets qvinde introd, så det ser ut som det var et nyfødt barn som her ble begravet.
Dom Zvingv 1751 ble begravet Henrich Dueskarets datter.
Like etterpå, Fest Ascens 1751 ble Henrich Dueskaret begravet.
11 p Trinit 1752 ble Michel Olsen Trolovet med Kirsten Ingebrigtsdtr. 21 p Trinit ble Michel Olsen Dueskar copul med Kirsten Ingebrigtsdtr.
Dom Qvingv 1753 ble Michel Dueskarets sønn Ole døpt.
16. okt 1754 ble Michel Dueskarets datter Giertrud døpt. (dette kan tyde på at det var Henrich og Kirsten Dueskars datter Giertrud som ble begravet 1751, og at Kirsten i sitt andre ekte oppkalte henne).
Flere barn av Henrich Dueskar og Kirsten Ingebrigtsdtr Dueskar, og Michel Dueskar (og Kirsten Ingebrigtsd Dueskar) finner jeg ikke innført i Kirkeboken.
Jan
Beklager, såg ikke innlegget ditt Tor, satt vel å skrev da.
Jan
Jan
Ser av dette innlegget at det fremdeles letes etter opphavet til Anders Hendriksen Hegvik/Eide. Ser at dødsdatoen til Henrik Henriksen Dueskar utelukker han som faderlig opphav, mens Henrik Henriksen Brandvik er for ung til å være faren.(Bare 13 års aldersforskjell). Finnes det forslag til andre kandidater som vi kan forske på, som ennå ikke er undersøkt? Hva med moren til Anders Hendriksen, hvem kan hun ha vært?
Mvh. J. B.H.
Mvh. J. B.H.
Hei,
Jeg tror at faren til Anders f. 1764 er Henrik Andersen Eidsaunet døpt 26.12.1738, konf 1756
Denne Henriks foreldre var Anders Henriksen (Stallvik?) og Maren Henriksdtr Eidsaunet gift 30.08.1733
Maren hadde minst søsknene Karen (g 1731 Amund Pedersen Berget) og Even (g 12.07.1739 Randi Johnsdtr Grande)
Faren het Henrik Evensen og døde 1749
mvh Leif
Jeg tror at faren til Anders f. 1764 er Henrik Andersen Eidsaunet døpt 26.12.1738, konf 1756
Denne Henriks foreldre var Anders Henriksen (Stallvik?) og Maren Henriksdtr Eidsaunet gift 30.08.1733
Maren hadde minst søsknene Karen (g 1731 Amund Pedersen Berget) og Even (g 12.07.1739 Randi Johnsdtr Grande)
Faren het Henrik Evensen og døde 1749
mvh Leif
Anders Henriksa hadde adresse Søtvika da han først gifta seg med enka Marit Olsdotter Hafella i 1724. Kausjonistar ved viinga var Nils Persa Høvågen og Henrik Evensa Eid. Anders er ført som fadder to gonger i 1715, for Guttorm Stallvika sin son Ola og for Agata Jonsdotter Høvågen. Anders har da adresse Stallvika.
Hei igjen! Ja, dette er i høyeste grad interesante teorier som er svært nærliggende å anta. Eidstrøen og Eidfsaune er da også nabobruk, og skikken med oppkallinge gjenspeiler seg i navnebruken her.
Jeg har vært inne på denne sammenhengen tidligere, jfr. etterlysning av skifte etter Hendrik Eidsaune eller Eide allerede 05.11.2004, men antar at slikt skifte ikke finnes.
Ettersom Anders Hendriksen kaller seg Hegvik ved konf. og vielse er kanskje forklaringen at foreldrene ikke var gifte, og at han vokste opp hos sin mor på Hegvik, eller at han flyttet dit allerede før konf. i forbindelse med arbeid.(?).
Har noen av dere en teori om hvem som eventuelt var mor til Anders Hendriksen?
Mvh. Ivar
Jeg har vært inne på denne sammenhengen tidligere, jfr. etterlysning av skifte etter Hendrik Eidsaune eller Eide allerede 05.11.2004, men antar at slikt skifte ikke finnes.
Ettersom Anders Hendriksen kaller seg Hegvik ved konf. og vielse er kanskje forklaringen at foreldrene ikke var gifte, og at han vokste opp hos sin mor på Hegvik, eller at han flyttet dit allerede før konf. i forbindelse med arbeid.(?).
Har noen av dere en teori om hvem som eventuelt var mor til Anders Hendriksen?
Mvh. Ivar
Interesant teori, men altså bare en teori.
Jeg forsker litt på slekten Bull fra Trøndelag, dvs. på det faktum at det i slektsbøkene ikke er innført uektefødte barn. Muntlige overleveringer forteller at Henrik Helkan Bull skal ha hatt en uektefødt sønn Andreas i området. (Han var ca. 35 år da han giftet seg) Denne Anders passer inn både geografisk og aldersmessig, men er kanskje ikke denne Andreas likevel?
JBH.
Jeg forsker litt på slekten Bull fra Trøndelag, dvs. på det faktum at det i slektsbøkene ikke er innført uektefødte barn. Muntlige overleveringer forteller at Henrik Helkan Bull skal ha hatt en uektefødt sønn Andreas i området. (Han var ca. 35 år da han giftet seg) Denne Anders passer inn både geografisk og aldersmessig, men er kanskje ikke denne Andreas likevel?
JBH.
Har noen registrert mer etterslekt etter Anders Henriksen og Maren Henriksdatter Eid(saunet)?
Henrik Evensen Eid sine aner og etterslekt? Begynner jo å bli vanskelig så langt tilbake i tid....
Mvh. Ivar
Henrik Evensen Eid sine aner og etterslekt? Begynner jo å bli vanskelig så langt tilbake i tid....
Mvh. Ivar
Kjenner dere til om Anders Henriksen Søtvik eller Stallvik hadde barn i ekteskapet med Marit Olsdatter Hafell?
Og finnes det noe giftemål på Henrik Andersen Eidsaunet f. 1738?
mvh. Ivar
Og finnes det noe giftemål på Henrik Andersen Eidsaunet f. 1738?
mvh. Ivar
Under ft. 1801 bodde hos Anders Hendriksen og Kirstina på Trøen under Eide bl.a. en dreng, Mons Andersen, 12 år.
Er det noen som kjenner til hans aner, og evt. hvor han ble av?
Er det noen som kjenner til hans aner, og evt. hvor han ble av?
Noen andre som vet, eller har hørt noe om dette?
Mvh. Jacob
Mvh. Jacob
HI,
CAN SOMEONE HELP ME WITH FINDING ANCESTORS OF, HENRIKKE MICHELSDATTER B-1809 ORLAND. HER FATHER WAS MICHEL HENDRICHSEN DUESKAR B-1770 IN ORLAND, HE MARRIED MAREN INGEBRIGTSDATTER INDSTRAND B-BEF.19 MARCH 1769 IN ORLAND.
MICHEL'S FATHER WAS HENDRICH DUESKAR B-CA 1745.
I AM LOOKING FOR BOTH LINES GOING BACK IN TIME, I HPOE SOMEONE CAN HELP ME OUT WITH THIS. THANK YOU. WILEY EMAIL ME [email protected]
CAN SOMEONE HELP ME WITH FINDING ANCESTORS OF, HENRIKKE MICHELSDATTER B-1809 ORLAND. HER FATHER WAS MICHEL HENDRICHSEN DUESKAR B-1770 IN ORLAND, HE MARRIED MAREN INGEBRIGTSDATTER INDSTRAND B-BEF.19 MARCH 1769 IN ORLAND.
MICHEL'S FATHER WAS HENDRICH DUESKAR B-CA 1745.
I AM LOOKING FOR BOTH LINES GOING BACK IN TIME, I HPOE SOMEONE CAN HELP ME OUT WITH THIS. THANK YOU. WILEY EMAIL ME [email protected]
hi,
can someone help me find the family lines of this couple going back in time? mikkel hendrichsen b-1770 in orland or bjugn sor-trondelag. and his wife maren ingebrigtsdatter indstrand b- bef 1769 in orland or bjugn
thanks for your help, wiley [email protected]
can someone help me find the family lines of this couple going back in time? mikkel hendrichsen b-1770 in orland or bjugn sor-trondelag. and his wife maren ingebrigtsdatter indstrand b- bef 1769 in orland or bjugn
thanks for your help, wiley [email protected]
Gammalt spørsmål: "H. H. Brandvik var g.m. Marith Thomasdtr. Barn ved ft. 1801: Christer 21, Andreas 16, Henrik 9, Johan 6, Ellen 25, Kirsten 13.
Noen som vet mer om disse familiene og etterslekt, evt. aner?"
Du finn nokre i Norges bebyggelse, på gnr 46 bnr 5, Solbakken i Stjørna, s 990. Vedlagt ei fil med nokre (etter Henrik 9) eg har registrert.
Noen som vet mer om disse familiene og etterslekt, evt. aner?"
Du finn nokre i Norges bebyggelse, på gnr 46 bnr 5, Solbakken i Stjørna, s 990. Vedlagt ei fil med nokre (etter Henrik 9) eg har registrert.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.