Stjørna

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn20906
Sted: EVENSKJER

Re: Stjørna

Legg inn av dn20906 » 8. september 2003 kl. 20.23

Regine Mortina Andreasdatter f. 07-01-1808, g.m. Peter Olaus Larsen f. ca. 1813 var datter av Andreas Larsen Høvaag f. 1782. Hennes mann Peter var sønn av Lars Larsen. Han var vistnok født et sted som heter Leirdal. Vet ikke fødselsår.
Er det noen som kan hjelpe meg med navn på mødrene til Regine Mortina og Peter Olaus?
Roar.

Jan Våbenø Larsen

Re: Stjørna

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 5. oktober 2003 kl. 21.59

Hei!

Andreas Larsen Høvaag født 1782 var nok sønn av Lars Jørgensen og Randi Arnts -eller Andersdatter Høvaag. De giftet seg 1769.

Desverre har jeg ikke lykkes å finne hvem Andreas ble gift med. Har undersøkt både Ørland, Stadsbygd og Åfjord pgld, men ikke funnet han gift noen av disse stedene.

Grunnen til at jeg svarer, er at jeg regner Andreas sin søster, Anne født 1774 blant mine aner. Hun fikk i 1797 datteren Marthe med ungkar Peter Larsen Høvaag. Marthe er min tippoldemor.

Anne Larsdtr Høvåg ble gift 1799 med ungkar Ole Jonsen Bjerkvik og fikk med han datteren Maren i 1800. Ole ble gravlagt 18. s i tref 1804 (han druknet, 30 år gml) og det var skifte etter han.

Som enke ble Anne i 1806 gift 2. gang med ungkar Petter Larsen Villman.

Så kommer spørsmålet: Kan denne Petter Larsen være den samme som P L Høvåg? Og så undres jeg om du, eventuelt andre, vet noe om foreldrene/forfedrene til de jeg her nevner.

Jan

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»