Dyrlege Selnes fra Stjørna
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Dyrlege Selnes fra Stjørna
Hei, er det noen som kan hjelpe meg med hvor Johan Arnt Selnes fra Stjørna og hans kone Olufine Kristine Bakke f 1880 i Ålesund bodde? De ble viet 24.10 1902 ifølge lysningsprotokollen for Ålesund 1901/1918. Han står oppført i bygdeboken for Stadtsbygd bind 3 s 115 som dyrlege. Tror de bodde en plass i Sør-Trøndelag.
Hilsen Hanne
Hilsen Hanne
Re: Dyrlege Selnes fra Stjørna
Hei ,
kan du ikke legge en link til denne siden i K.B.?
Da får du mer svar ofte.Dette ment som ett tips.
Mvh.
Helge
kan du ikke legge en link til denne siden i K.B.?
Da får du mer svar ofte.Dette ment som ett tips.
Mvh.
Helge

Hei
Takk for tipset, men hva er K B ?
Er helt fersk el grønn om du vil når det gjelder dette her
Jeg trenger sikker å bli ledet rett vei
Hilsen Hanne (den grønne)

Takk for tipset, men hva er K B ?
Er helt fersk el grønn om du vil når det gjelder dette her

Jeg trenger sikker å bli ledet rett vei

Hilsen Hanne (den grønne)

Hei Hanne ,
K.B. er forkortelse av kirkebok, jeg tror det var der du hentet imf. fra lysninsprotokollen?
Stemmer dette ?
Skal prøve og legge den
her for deg , om jeg finner den...
Ikke sikker.
Mvh
Helge
K.B. er forkortelse av kirkebok, jeg tror det var der du hentet imf. fra lysninsprotokollen?
Stemmer dette ?
Skal prøve og legge den
her for deg , om jeg finner den...
Ikke sikker.
Mvh
Helge

Hei Hanne,
her er link til siden de gifta seg ,de er nr.77 på siden.
Ser ikke helt dette stedet , uleselig for meg, noe uleslig...
Men Johan er født Bjugn f. 1875., Olufine er født AAlesund -1880.
Håper linken virker???? Men vielsen står her nå......
Mvh.
Helge
Legg pekeren på bildet og den blir større. Her er vielsen Hanne. Kolonne nr.1 etter navn er bostedet dems. Når du får frem bildet ,så dytt på fargrt firkant på høgre side,da er siden stor. 
her er link til siden de gifta seg ,de er nr.77 på siden.

Ser ikke helt dette stedet , uleselig for meg, noe uleslig...
Men Johan er født Bjugn f. 1875., Olufine er født AAlesund -1880.
Håper linken virker???? Men vielsen står her nå......
Mvh.
Helge

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hei Helge!
Takker og bukker, kirkebok du
du skulle ha vist hvor jeg har leita inne på sidene her,
joda fant dem i lysningsprotokollen for Ålesund, men jeg skulle så gjærne ha vist hvor dem bodde og om dem har noen etterkommere.
Olufine var tante til min farmor og som sakt tror jeg de bodde i Sør-Trøndelag.
Linken virket ikke men jeg skal gå inn i K.B. igjen.
Takk for hjelpen
Mvh
Hanne
Takker og bukker, kirkebok du

joda fant dem i lysningsprotokollen for Ålesund, men jeg skulle så gjærne ha vist hvor dem bodde og om dem har noen etterkommere.
Olufine var tante til min farmor og som sakt tror jeg de bodde i Sør-Trøndelag.
Linken virket ikke men jeg skal gå inn i K.B. igjen.
Takk for hjelpen

Mvh
Hanne

Hei Hanne,
klikk på bildet med muspekeren,da kommer utsnittet opp,
deretter klikk på firkant på bidet høyre side ,da blir bildet 2g. større.
Det er på minestralbok jeg fant dette, der står det alt, Hanne.
Det står hvem som er forlovere her og, mulig det hjelper deg?
Utsnittet fungerer fint det , Hanne.. bare prøv så får du se.
Mvh.
Helge
klikk på bildet med muspekeren,da kommer utsnittet opp,
deretter klikk på firkant på bidet høyre side ,da blir bildet 2g. større.

Det er på minestralbok jeg fant dette, der står det alt, Hanne.
Det står hvem som er forlovere her og, mulig det hjelper deg?
Utsnittet fungerer fint det , Hanne.. bare prøv så får du se.
Mvh.
Helge

Hei Hanne ,
her har du dyrlegen før han gifter seg, her er linken til 1900-tell:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=121#ovre
Mener dette er mannen?
Mvh.
Helge
her har du dyrlegen før han gifter seg, her er linken til 1900-tell:
Mener dette er mannen?

Mvh.
Helge

Hei Hanne,
har letet etter barn til disse to Johan & Olufine, , men finner dem ikke??
Finner ikke paret el. senere.
Har denne Johan to ettenavn??
Leta i Ålesund, Stjørna,Stadsbygd? Men finner dem ikke, eller deres barn ?
Hva er feil??
Har han navnet etter en GÅRD? el. er det sleks navn, Lurer på dette?
Mvh.
Helge
har letet etter barn til disse to Johan & Olufine, , men finner dem ikke??
Finner ikke paret el. senere.
Har denne Johan to ettenavn??

Leta i Ålesund, Stjørna,Stadsbygd? Men finner dem ikke, eller deres barn ?
Hva er feil??
Har han navnet etter en GÅRD? el. er det sleks navn, Lurer på dette?

Mvh.
Helge

Sist redigert av dn20561 den 7. november 2006 kl. 21.07, redigert 1 gang totalt.
Hei,
dette er faren til johan?? Denne står i viglsen i utklippet jeg la ut. Han heter Anders Johannes Selnes..
Her er link til F.t. 1865 år. :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3285#ovre
En må jo tro at faren mulig bosatte i nærheten ev gården til faren?
Om han ikke overtok gården til faren sin?
Er det ikke noen bygdebøker på nett over stedet?
Mvh.
Helge
dette er faren til johan?? Denne står i viglsen i utklippet jeg la ut. Han heter Anders Johannes Selnes..

Her er link til F.t. 1865 år. :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3285#ovre
En må jo tro at faren mulig bosatte i nærheten ev gården til faren?
Om han ikke overtok gården til faren sin?
Er det ikke noen bygdebøker på nett over stedet?

Mvh.
Helge

Hei Helge,
Takk skal du ha for det arbeidet du legger ned p.g.a. denne dyrlegen "min", helt imponerende, vet hvor mye ardeid som ligger bak.
Det er sikkert rette dyrlegen du fant i 1900 tell for Rissa. Det er også fullt mulig at det er hans far du fant i 1865 tell for Bjugn, men da har det blitt født en sønn til med samme navn, det var jo ikke uvanlig å kalle ett barn med samme navn vist ett døde.
Har letet i K.B. for Bjugn 1866/1914 født/døpt men fant ikke noe, (en Johan Arnt f 1875 men farsnavnet stemte ikke) finner heller ikke noen som er konfirmert rundt 1900. Har også søkt etter utfyttede/innflyttede i Ålesund, Bjugn og Rissa uten hell.
Om Olufine og hennes aner vet jeg det meste, het til hun ble gift.
Kan med ganske stor sikkerhet (98%) påstå at de ikke bodde i Ålesund eller omeng. Farmor, far og jeg er alle oppvokst i Ålesund, mener jeg har oversikt over farmors søskenbarn der. Vet hun var i Sør-Trøndelag på besøk (med ett søskenbarn ? min tante tror det). Ett eller annet sted rundt Trondhjem, ganske svakt dette her ikke sant
Dyrlege Selnes vet jeg ingenting om, men ville ha trodd at Selnes er ett steds eller gårdsnavn. Han har navnet etter faren sin og ikke slik som mange gjorde, tok ett navn etter plassen dem flyttet til.
Har en teori om hvordan Olufine og dyrlegen møttes. Olufines mor Kirsten Andersdt f Brødreskift, kom fra Brødreskitf, Stadsbygd. så hun reiste dit for å jobbe eller bare på besøk.
Nå har jeg skrevet en hel masse unyttig info men det får ikke hjelpe
får vel bare ta tiden til hjelp det dukker sikkert opp noe til slutt.
Takk skal du ha ivertfall
Mvh
Hanne
P.S. Dette går som det suser, fyker inn og ut av K.B. og linker
øvelse gjør mester 
Takk skal du ha for det arbeidet du legger ned p.g.a. denne dyrlegen "min", helt imponerende, vet hvor mye ardeid som ligger bak.
Det er sikkert rette dyrlegen du fant i 1900 tell for Rissa. Det er også fullt mulig at det er hans far du fant i 1865 tell for Bjugn, men da har det blitt født en sønn til med samme navn, det var jo ikke uvanlig å kalle ett barn med samme navn vist ett døde.
Har letet i K.B. for Bjugn 1866/1914 født/døpt men fant ikke noe, (en Johan Arnt f 1875 men farsnavnet stemte ikke) finner heller ikke noen som er konfirmert rundt 1900. Har også søkt etter utfyttede/innflyttede i Ålesund, Bjugn og Rissa uten hell.
Om Olufine og hennes aner vet jeg det meste, het til hun ble gift.

Dyrlege Selnes vet jeg ingenting om, men ville ha trodd at Selnes er ett steds eller gårdsnavn. Han har navnet etter faren sin og ikke slik som mange gjorde, tok ett navn etter plassen dem flyttet til.
Har en teori om hvordan Olufine og dyrlegen møttes. Olufines mor Kirsten Andersdt f Brødreskift, kom fra Brødreskitf, Stadsbygd. så hun reiste dit for å jobbe eller bare på besøk.
Nå har jeg skrevet en hel masse unyttig info men det får ikke hjelpe

Takk skal du ha ivertfall

Mvh
Hanne

P.S. Dette går som det suser, fyker inn og ut av K.B. og linker

Hei,
om du ser på utskrifta jeg la ut fra vigde på Johan. så så står det er far Anders Johannes Selnes. Så det er nok riktig far tror jeg??
Mange ble kalt opp i søsken flokken med samme navn, for det var ett sterk navn som måtte overleve i slekta ofte, de visste att noen av barna kunne dø ,så det hendte att de hadde samme navn ofte..
Du må prøve og få fortengnelse på bok ang. dyrleger i gamledager i Sør Trøndelag, der vil det stå mye oppl.
Mulig historelaget der han bodde har dødsprottololl på Johan dyrlege, der står det mye oppl. Hvem han var g.m. og barna hans, samt hvor han bodde.
Spørs bare d.d. Det er mulig det er for ungt? Vet ikke Hanne.
Dette er en måte og komme i mål på , som kan lette jobben din.
Mvh.
Helge
om du ser på utskrifta jeg la ut fra vigde på Johan. så så står det er far Anders Johannes Selnes. Så det er nok riktig far tror jeg??
Mange ble kalt opp i søsken flokken med samme navn, for det var ett sterk navn som måtte overleve i slekta ofte, de visste att noen av barna kunne dø ,så det hendte att de hadde samme navn ofte..
Du må prøve og få fortengnelse på bok ang. dyrleger i gamledager i Sør Trøndelag, der vil det stå mye oppl.
Mulig historelaget der han bodde har dødsprottololl på Johan dyrlege, der står det mye oppl. Hvem han var g.m. og barna hans, samt hvor han bodde.
Spørs bare d.d. Det er mulig det er for ungt? Vet ikke Hanne.

Mvh.
Helge

Hei Hanne ,
her er det noe viktig til deg av oppl. jeg fant idag.
Denne dyrlegen har ett tilleggsnavn , dvs. han heter JOHAN ARNT ANDERSEN SELNES.
Født på Skjørn ST. 1875.
HER ER LINK TIL FT. 1900 ÅR som bekrefter dette !! :
Dette mener jeg er riktig ?? Da har vi mer oppl.
Mvh.
Helge
her er det noe viktig til deg av oppl. jeg fant idag.
Denne dyrlegen har ett tilleggsnavn , dvs. han heter JOHAN ARNT ANDERSEN SELNES.
Født på Skjørn ST. 1875.
HER ER LINK TIL FT. 1900 ÅR som bekrefter dette !! :
Dette mener jeg er riktig ?? Da har vi mer oppl.

Mvh.
Helge

Hei Hanne,
her fant jeg en dyrlege Johan A. Selnes, på Selnes som fadder på Størna i KB. 1903 år.Det er vel slektskap tror jeg??Har du sett denne?
Klikk 1g. på bidet da får du det frem, etterpå fører du pekeren over høyre side av bilde ,da får du frem en farget firkant denne klikker du på da er bildet stort for deg. Da ser du DYRLEGEN SOM FADDER. Mvh. Helge
her fant jeg en dyrlege Johan A. Selnes, på Selnes som fadder på Størna i KB. 1903 år.Det er vel slektskap tror jeg??Har du sett denne?

Klikk 1g. på bidet da får du det frem, etterpå fører du pekeren over høyre side av bilde ,da får du frem en farget firkant denne klikker du på da er bildet stort for deg. Da ser du DYRLEGEN SOM FADDER. Mvh. Helge

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
feil prøve
feil i linken
Sist redigert av dn20561 den 9. november 2006 kl. 14.19, redigert 1 gang totalt.
Hei Hanne ,
Her er det en Jens Fredrik, på Selnes til som blir døpt,
fant denne på STjØRNA , SELNES 1903 år under døpte.Du må se på dette ?? Det er noen faddre som heter SELNES her!!
Tror det er noe slekt?? Mvh.Helge
Link:
Her er det en Jens Fredrik, på Selnes til som blir døpt,
fant denne på STjØRNA , SELNES 1903 år under døpte.Du må se på dette ?? Det er noen faddre som heter SELNES her!!
Tror det er noe slekt?? Mvh.Helge

Link:
Hei,
her er det nye link fra døde på Selnes dødsprotokoll 1914 i k.b på Størna: Johan Andersen Født 1865.
Tror dette er slekt??
Før pekern på utsnittet, da kommer bilde frem , før så pekren på høgre side da kommer en farget firkant opp, klikk på den , da er bildet 2g. så stort.
Mvh Helge
her er det nye link fra døde på Selnes dødsprotokoll 1914 i k.b på Størna: Johan Andersen Født 1865.
Tror dette er slekt??
Før pekern på utsnittet, da kommer bilde frem , før så pekren på høgre side da kommer en farget firkant opp, klikk på den , da er bildet 2g. så stort.
Mvh Helge

Heisann Helge
Du er flittig ser jeg
Her er det gjennombrudd
, jeg fant ett barn i K.B. for Rissa 1896/1911 under fødte/døpte.
Nr 57, Anker Teodor f 30.07 1903
Far: Johan Arnt Selnes
Mor: Olufine Kristine Bakke
Tydelig skrevet alt sammen
kan det bli bedre
For bla K.B. helt ut så kansje det dukker opp flere
Skal se på det du har sendt meg i helgen, timene strekker ikke til
Takk for at du gidder å hjelpe meg, det er veldig inspirerende
Hanne
Ha en god natt

Du er flittig ser jeg

Her er det gjennombrudd

Nr 57, Anker Teodor f 30.07 1903
Far: Johan Arnt Selnes
Mor: Olufine Kristine Bakke
Tydelig skrevet alt sammen

For bla K.B. helt ut så kansje det dukker opp flere

Skal se på det du har sendt meg i helgen, timene strekker ikke til

Takk for at du gidder å hjelpe meg, det er veldig inspirerende

Hanne

Ha en god natt

Hei Hanne,
ja her er søstra, det hjalp nå og ta en titt
i Kb. Rissa 1896/1911 under døpte/ fødte.
Fant jeg nå på side 84, NR27, Barn jente ESTER SOFIE f.11/5-1905 på Strømmen
Dyrlegen som far, Olufine som mor. Dette hjelper, men hvorfor bor dem på Strømmen?? Rart det da?
Du har nå snart en stor ungeflokk her skal du se...hehe
Mvh.
Helge

ja her er søstra, det hjalp nå og ta en titt

Fant jeg nå på side 84, NR27, Barn jente ESTER SOFIE f.11/5-1905 på Strømmen

Dyrlegen som far, Olufine som mor. Dette hjelper, men hvorfor bor dem på Strømmen?? Rart det da?
Du har nå snart en stor ungeflokk her skal du se...hehe

Mvh.
Helge

Hei Helge
Fant Ester Sofie jeg også
såg også at min oldemor var fadder på henne, hun var bosatt i Amerika på den tiden men kunne ha vært hjemme på besøk.
Ifølge 1900 tell var dyrlegen bosatt på Strømmen før han giftet seg, og de måtte jo bo en plass. Tolker det slik at plassen er en husmannsplass med jord under g.nr. 15, at Hf var baker og midlertidig bosatt på Frostad, men hva betyr "ikke for e. R"
Kansje husmannen med fam reiste derifra mens dyrlegen med fam fortsatte å bo der og drive jorden i tillegg til dyrlegegjerningen. Ikke uvanlig at en dyrlege driver med gårdsdrift f.eks. korn el sauehold.
I kolonnen Fam. stilling står det FL på dyrlegen, hva betyr det?
Kunne ha tenkt meg litt flere barn der ja
får lete videre
mvh Hanne

Fant Ester Sofie jeg også

Ifølge 1900 tell var dyrlegen bosatt på Strømmen før han giftet seg, og de måtte jo bo en plass. Tolker det slik at plassen er en husmannsplass med jord under g.nr. 15, at Hf var baker og midlertidig bosatt på Frostad, men hva betyr "ikke for e. R"

Kansje husmannen med fam reiste derifra mens dyrlegen med fam fortsatte å bo der og drive jorden i tillegg til dyrlegegjerningen. Ikke uvanlig at en dyrlege driver med gårdsdrift f.eks. korn el sauehold.
I kolonnen Fam. stilling står det FL på dyrlegen, hva betyr det?
Kunne ha tenkt meg litt flere barn der ja

mvh Hanne

Hei
Vil bare komme med en liten forklaring til FT 1900 som det er henvist til over her.
Husmand m J Bager, ikke for e. R tror jeg skal være Husmand med jobb som Bager, ikke for egen Regning.
og FL = Logerende Tilhørende til Familien.
Med vennlig hilsen Anne-Lise
Vil bare komme med en liten forklaring til FT 1900 som det er henvist til over her.
Husmand m J Bager, ikke for e. R tror jeg skal være Husmand med jobb som Bager, ikke for egen Regning.
og FL = Logerende Tilhørende til Familien.
Med vennlig hilsen Anne-Lise
Hei Hanne,
Det jeg prøvde og vise til i FT. over var DYRLEGEN DIN HAR 2 ETTERNAVN SOM DU SER,
HAN HETER JOHAN ARNT ANDERSEN SELNES
. Dyrlegen står nederst på den aktuelle siden.
Det var det jeg prøvde og vise til Hanne, i FT.
Da er det mulig han også bare bruker ANDERSEN til etternavn noen ganger ,Så vi også leter etter det på søkene våre, er på leit etter ett sted han flytter til ??Siden han blir borte i denne ene KB.
Forventer og finne han senere på NYTT bosted.... i en annet sogn.
Mvh.
Helge
Det jeg prøvde og vise til i FT. over var DYRLEGEN DIN HAR 2 ETTERNAVN SOM DU SER,
HAN HETER JOHAN ARNT ANDERSEN SELNES

Det var det jeg prøvde og vise til Hanne, i FT.
Da er det mulig han også bare bruker ANDERSEN til etternavn noen ganger ,Så vi også leter etter det på søkene våre, er på leit etter ett sted han flytter til ??Siden han blir borte i denne ene KB.
Forventer og finne han senere på NYTT bosted.... i en annet sogn.
Mvh.
Helge

Hei Hanne,
jeg er ikke sikker ???? men fant denne siden på matrikkel utkast,mulig noen av disse navnene er i slekt m/dyrlegen Selnes.
på Selnes gård,fant jeg disse bruk/gårder som følger.
Før musepekeren på bildet og klikk på det,da blir det stort:
Mvh.
Helge
jeg er ikke sikker ???? men fant denne siden på matrikkel utkast,mulig noen av disse navnene er i slekt m/dyrlegen Selnes.
på Selnes gård,fant jeg disse bruk/gårder som følger.
Før musepekeren på bildet og klikk på det,da blir det stort:
Mvh.
Helge

Hei Anne-Lise,
Takk for svaret
Det er ikke like lett bestandig med alle de forkortelser og koder, kjekt å kunne spørre noen
Mvh
Hanne
Takk for svaret

Det er ikke like lett bestandig med alle de forkortelser og koder, kjekt å kunne spørre noen

Mvh
Hanne
Hei Helge
Takker og bukker
Står litt i stampe igjen, for prøve meg på en ny infallsvinkel vet ikke helt hvordan men jeg kommer vel på noe
Blir vel stille fra meg en stund fremover nå, det er denne tidsklemma
som er problemet også her.
Takk for hjelpen så langt
Skal holde deg orientert
Mvh
Hanne

Takker og bukker

Står litt i stampe igjen, for prøve meg på en ny infallsvinkel vet ikke helt hvordan men jeg kommer vel på noe

Blir vel stille fra meg en stund fremover nå, det er denne tidsklemma

Takk for hjelpen så langt

Mvh
Hanne