Ole Jonsen (Olsøen) Fiksdal
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: KONGSBERG
Re: Ole Jonsen (Olsøen) Fiksdal
Forfar Ole ble født 07.06.1802, Olsøya i Rissa, og flytta seinere til Fessdalen, der han ble gift. Da Johan Vandbakk og jeg jobba med "FIKSDAL" var det ikke mulig for meg å finne når Ole døde. Er det noen som har f.eks. skifteoppgjør e.a. etter han? Han var gift med Guri Endresdatter Fiksdal, f. 1805 i Fessdalen. Hun døde i 1890 og var da enke.
Mvh Svanhild
Mvh Svanhild
Hei Svanhild! Har notert Ole innflyttet til Trondheim (Hospitalløkka kirkekrets) 06.08.1885 (Høy alder). Kan det være at han kom på sykehus der? Husker ikke hvor jeg har dette fra.. Deg ?
mvh OKP

mvh OKP
-
Tusen takk for tipset - dette må jeg undersøke nærmere!
Mvh Svanhild
Mvh Svanhild
Har funnet Ole utflyttet fra Hospitalet i Trondheim (innflyttet 06.08.1886) til Reitgjerdet Pleiestiftelse den 08.06.1887, lenke:<a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2742&uid=ny&idx_side=-108>Lenke</a>
Mvh Terje
Mvh Terje
Beklager feil årstall.
Her er linken i alle fall.
<a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2742&uid=ny&idx_side=-103>Lenke</a>
Her er linken i alle fall.
<a href=http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2742&uid=ny&idx_side=-103>Lenke</a>
-
Tusen takk til Terje og Odd Karsten for kjempegod hjelp! - Men - ettersom jeg ikke har funnet Oles dødsfall i kirkeboka for Hegvik-kirka (han må være død før 1890), betyr det at dødsfallet er / kan være registrert i Trondheim? Hvis han døde på Reitgjerdet - er vel nærmeste kirkesokn Strinda / Lade / Lademoen? Hvor mye offentlighet var det om personer som havna på Reitgjerdet?
Reitgjerdet var visst pleiehjem for spedalske fra 1861 til 1915?
Mvh. Ivar
Mvh. Ivar
Reitgjerdet Sykehus ble opprettet i 1861 som spedalskhospital for det nordenfjeldske Norge, og ble så vidt jeg kan se drevet som sådan fram til ca. 1915. Vet ikke om andre pleiepasienter ble tatt inn i tillegg...
Etter ombygging ble Reitgjerdet i 1923 tatt i bruk som spesialsykehus for særlig vanskelige sinnslidende menn.
Trondhjems Hospital var en gammel stiftelse, opprettet i 1277 som hospital for fattige menn, senere drevet som hjem for eldre. Hospitalet hadde en avdeling for sinnslidende fra 1780 - den ble nedlagt i 1919.
Hospitalet er i drift som eldresenter med trygdeboliger, sykehjem og aldershjem.
Mvh. Ivar
Etter ombygging ble Reitgjerdet i 1923 tatt i bruk som spesialsykehus for særlig vanskelige sinnslidende menn.
Trondhjems Hospital var en gammel stiftelse, opprettet i 1277 som hospital for fattige menn, senere drevet som hjem for eldre. Hospitalet hadde en avdeling for sinnslidende fra 1780 - den ble nedlagt i 1919.
Hospitalet er i drift som eldresenter med trygdeboliger, sykehjem og aldershjem.
Mvh. Ivar
-
Igjen - tusen takk for god hjelp! Er det noen som vet om register fra Reitgjerdet?
Mvh Svvanhild
Mvh Svvanhild