Broder Larsen Vilmand
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: FANNREM
Re: Broder Larsen Vilmand
Hei alle "ukjente fosenvenner!"
Jeg søker etter anene til Broder Larsen Vilmand f. 1773 på Fevåg. Han ble gift med Elen Kattria Svendsdatter f. 1792 i Fevåg. Hun var datter av Sven Hendrichsen Grande og Olava Karlsdatter. Jeg ønsker å få anene deres også.
Håper noen kan hjelpe meg.
Håpefull hilsen fra
Ann-Carin
Jeg søker etter anene til Broder Larsen Vilmand f. 1773 på Fevåg. Han ble gift med Elen Kattria Svendsdatter f. 1792 i Fevåg. Hun var datter av Sven Hendrichsen Grande og Olava Karlsdatter. Jeg ønsker å få anene deres også.
Håper noen kan hjelpe meg.
Håpefull hilsen fra
Ann-Carin
Aner og slekt av Broder Larsen har vært tema for en tråd på Fosenslekt:
<a href=http://boards.eesite.com/board.cgi?boardset=ODD&boardid=POPS&thread=98>Lenke</a>
Broder Larsen ble uektefødt av foreldre Agatha Råk og Lars Simonsen Viggen. Broder ble døpt 19 april 1773 i Ørland:
"19 april
døpt Agatha Raaks uekte sønn Broder, faddere: Jakob Nordenberg, Peder Winther, Lars Jørgensen, Anne Indreraak, Ole Stillesens qv, barnets far: Lars Simonsen Viggen"
En tidligere kone av Broder, Olava Olsdatter og barn av disse er også nevnt i denne tråden som fremdeles er aktiv på Fosenslekt.
mvh Einar Aa
<a href=http://boards.eesite.com/board.cgi?boardset=ODD&boardid=POPS&thread=98>Lenke</a>
Broder Larsen ble uektefødt av foreldre Agatha Råk og Lars Simonsen Viggen. Broder ble døpt 19 april 1773 i Ørland:
"19 april
døpt Agatha Raaks uekte sønn Broder, faddere: Jakob Nordenberg, Peder Winther, Lars Jørgensen, Anne Indreraak, Ole Stillesens qv, barnets far: Lars Simonsen Viggen"
En tidligere kone av Broder, Olava Olsdatter og barn av disse er også nevnt i denne tråden som fremdeles er aktiv på Fosenslekt.
mvh Einar Aa
Svend Henrichsen Grande var født 1754 i Ørland. Han var sønn av Henrich Pedersen Grande (1718 - 1772)og hans andre kone Catrine(Trina) Karsldatter. De ble gift 12.07.1750. Svend Henriksen Grande ble gift 13.05.1787 med Olava Karlsdatter, f. ca.1763 på Fremstad i Agdenes. De fikk (ihverfall) seks barn. Jeg har notert at datteren Ellen Katrine var født 26.12.1794 (Altså ikke 1792, som skulle være riktig fødselsår ut fra oppgitt alder ved FT 1865. Hennes eldre søster, Kristianna, ble imidlertid født 1792, og døpt 22.04.1792). Svend Henrichsen døde 30.06.1805. Olava Karlsdatter ble som enke gift på nytt 07.09.1806 med Jørgen Hansen Hjort (ca.1769 - 1818 ). De fikk en sønn, Hans,f.20.05.1809. ( Hans ble i sin tur far til den niende i rekken av Ørlandets ordførere, Carl Gustav Nornstrøm Grann (1833- 1882)). Olava Karlsdatter døde 15.11.1830 i Ørland.
Mvh
Terje
Mvh
Terje
-
Hei!
Nei nå ble jeg glad kan dere tro. Sven Brodersens sønn er nemlig min oldefar. Jeg har en annen oldefar som også kommer fra Stjørna. Nemlig fra nabogården. Han het Johan Aage Iversen, f.23.3.1868 i Fevåg, død I trondheim 25.3.1938. Han var en stund i Amerika. Da han kom hjem kjøpte (?) han et hotell og ble losjivert i Brattørgata 21. Han ble gift med Lorentse Ovesdatter Lunda fra Ørlandet (Henne og hennes slekt har jeg masse opplysninger om.) Johans foreldre er Iver Andersen Fevåg og Marit Andreasdatter. Det er alt jeg vet!!!!!!!
Nei nå ble jeg glad kan dere tro. Sven Brodersens sønn er nemlig min oldefar. Jeg har en annen oldefar som også kommer fra Stjørna. Nemlig fra nabogården. Han het Johan Aage Iversen, f.23.3.1868 i Fevåg, død I trondheim 25.3.1938. Han var en stund i Amerika. Da han kom hjem kjøpte (?) han et hotell og ble losjivert i Brattørgata 21. Han ble gift med Lorentse Ovesdatter Lunda fra Ørlandet (Henne og hennes slekt har jeg masse opplysninger om.) Johans foreldre er Iver Andersen Fevåg og Marit Andreasdatter. Det er alt jeg vet!!!!!!!
Iver og Marit med 3barn finner du under Fevog nedre i folketellingen 1865 for Bjugn som Stjørna den gangn lå til.
Her får du oppgitt alder og prestegjeld personene er født i.
Gå til Digitalarkivet og forsøk å finne husstanden.(lenke til venste på siden her):
http://digitalarkivet.uib.no/
Søk f.eks. etter fornavn begynner på "Iv" og velg alle forslagene som kommer opp. Søk deretter på etternavn begynner på "A". Da står du igjen med en liten samling personer. (Tips: den rette er 62år på dette tidspunktet).
Gi tilbakemelding dersom du ikke finner frem.
mvh EAa
[email protected]
Her får du oppgitt alder og prestegjeld personene er født i.
Gå til Digitalarkivet og forsøk å finne husstanden.(lenke til venste på siden her):
http://digitalarkivet.uib.no/
Søk f.eks. etter fornavn begynner på "Iv" og velg alle forslagene som kommer opp. Søk deretter på etternavn begynner på "A". Da står du igjen med en liten samling personer. (Tips: den rette er 62år på dette tidspunktet).
Gi tilbakemelding dersom du ikke finner frem.
mvh EAa
[email protected]
-
Hei Einar.
Fant Iver og Marit ja. Takker og bukker. Sees i morgen kveld på DIS-treffet??!!
Mvh Ann-Carin
Fant Iver og Marit ja. Takker og bukker. Sees i morgen kveld på DIS-treffet??!!
Mvh Ann-Carin
Skulle svært gjerne kommet på møtet i morgen. Slik blir det dessverre ikke. Får prøve å bryte fraværsrekken snart.
Har du fått med deg at vi er i slekt? Jeg kommer også inn i Villmann-slekten via Lisbet Hansdatter Villmann.
På følgende lenke skulle du finne både Lisbet Hansdatter (f.ca.1662) og din Broder Larsen Villmann, for anledningen oppført som Broder Larsen Råk.
mvh Einar
Har du fått med deg at vi er i slekt? Jeg kommer også inn i Villmann-slekten via Lisbet Hansdatter Villmann.
På følgende lenke skulle du finne både Lisbet Hansdatter (f.ca.1662) og din Broder Larsen Villmann, for anledningen oppført som Broder Larsen Råk.
mvh Einar
Lenken uteble. Her følger den:
<a href=http://st.disnorge.no/sbaser/kombi.php?person=7973&etter=4>Lenke</a>
mvh Einar
<a href=http://st.disnorge.no/sbaser/kombi.php?person=7973&etter=4>Lenke</a>
mvh Einar
-
Vet du Einar, det er så fantastisk å oppdage at det finnes så utrolig mange trivelige slektninger!! Kjempeflott. Det må vi feire ved en passende anledning!!!!!!!!
Mvh Ann-Carin
Mvh Ann-Carin
-
Vet du Einar, det er så fantastisk å oppdage at det finnes så utrolig mange trivelige slektninger!! Kjempeflott. Det må vi feire ved en passende anledning!!!!!!!!
Mvh Ann-Carin
Mvh Ann-Carin
Når du snakker om slekt - hyggelig å treffe igjen deg her i denne spalten - slektning. I. Lund Eide.
-
Hei Ivar.
Ja, er ikke dette spennende sp vet ikke jeg. Hyggelig å få hilsen fra deg. På hvilken måte har vi felles aner??
Mvh Ann-Carin
Ja, er ikke dette spennende sp vet ikke jeg. Hyggelig å få hilsen fra deg. På hvilken måte har vi felles aner??
Mvh Ann-Carin
Hei A.K.
Lorentse Ovesdatter Lunda er min grandtante og søster til min morfar Ole Edvard Ovesen Lund(a).
Min mor het Kjeldrun Irene (Lund) Eide.
Jeg har ca. 3500 av Lundaslekta på data..
Lorentse Ovesdatter Lunda er min grandtante og søster til min morfar Ole Edvard Ovesen Lund(a).
Min mor het Kjeldrun Irene (Lund) Eide.
Jeg har ca. 3500 av Lundaslekta på data..
-
Hei igjen Ivar.
Jeg ville være kjempeinteressert i det materialet du har. Jeg er ganske så ny i dette game'et, og har slett ikke all verden når det gjelder Lorentse, min mormors mors aner og etterfølgere. Ikke alt jeg har er på data ennå heller.
Jeg er også svært interessert i hennes søskens etterkommere!!!
Klem til deh fra Ann-Carin
Jeg ville være kjempeinteressert i det materialet du har. Jeg er ganske så ny i dette game'et, og har slett ikke all verden når det gjelder Lorentse, min mormors mors aner og etterfølgere. Ikke alt jeg har er på data ennå heller.
Jeg er også svært interessert i hennes søskens etterkommere!!!
Klem til deh fra Ann-Carin