Slektsforbindelse Brå/Vatn, Agdenes

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Anders Lauglo Gjervan
Sted: VIKHAMMER

Re: Slektsforbindelse Brå/Vatn, Agdenes

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 16. mai 2004 kl. 21.15

Hei slektsgranskere med Agdenes-interesser !
Etter det jeg har fått opplyst skal det være slektsforbindelse mellom
de familiene jeg finner på hhv Dalan og Braa i folketellingene for Agdenes for 1900.
På Dalan finner jeg bl.a. Husfader Ole Nilsen, føderådsmand, født 1831 i Lensviken gift med Regina Olsen, føderådskone født i 1843 i Agdenes.
På Braa finner jeg bl.a. Anders Braa, husfader, gardbruger, født i Agdenes i 1863 gift med Nekoline Iversen, gardmandskone, født 1867 i
Lensviken.
For at det skal være en slik slektforbindelse som nevnt over må det foreligge en slektsforbindelse mellom disse to parene. Spørsmålet mitt til dere er hvilken slektforbindelse.
Mvh Anders

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 18. mai 2004 kl. 1.37

Hei Anders!
har sjekket litt i basen min, og det ser ut til at slektskapsforbindelsen går til plassen Størdalsøren i Lensvik (men det kan selvsagt være andre forbindelser:Regina Olsdtr. Selven f.14.04.1844 g.m. Ole Nilsen Størdalsøren f. 1831
Foreldre til Regina: Ole pedersen Meistad (Skaun)og marit Iversdtr. (Størdalsøren?)
Anders Braa f. 1863 g.m. Nikoline Marie Iversdtr. Størdalsøren f. 1867 (far Iver Nilsen Størdalsøren)

Mvh
Stig

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 18. mai 2004 kl. 22.13

Hei igjen!
Ole Nilsen Størdalsøren var én av et tvillingpar som flyttet fra Størdalen til Vassbygda (bror:Johan). Dette var onkler til Nikoline Marie på Brå. Nikoline hadde to søsken som også ble gift med medlemmer av familien Brå. Disse bosatte seg på Årstein (Lensvikstranda). To andre søsken av Nikoline bosatte seg i Selva (Brevik og Selvnes, så her kan en si at denne familien satte et sterkt preg på dette området.
Se forøvrig Lensvikboka s. 278.
Mvh
Stig

Anders Lauglo Gjervan
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 22. mai 2004 kl. 17.22

Hei Stig !
Dine opplysninger har gjort at jeg har klart å finne ut av slektsskapsforbindelsen - stor takk til deg fordi at du tok deg tid til å besvare innlegget mitt.
Mvh Anders

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»