Marit Larsdatter Fjølås

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Kristian Magnus Skarsvåg

Re: Marit Larsdatter Fjølås

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 27. september 2002 kl. 1.49

Kjenner noen til hvor Marit Larsdatter Fjølås kommer fra ? Marit var født cirka år 1766. Den 12/7-1792 giftet Marit seg med Anders Larsen født Fjølås. Anders Larsen ble forøvrig døpt 20/2-1763.

Merethe Hepsø

Legg inn av Merethe Hepsø » 29. september 2002 kl. 19.11

Jeg har hytte på Fjølåsen!!
Bestemora mi vokste opp dær!!!weeeeey!

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. januar 2007 kl. 20.21

Hei,

Fra Lensvikboka s. 36, Nedre Tøndel:

Lars Larsen Tøndel gift 1746 med Anne Johnsdatter, de flyttet til Fjølåsen hvor de var leilendinger.

I mine notater fra Ingdalsboka finner jeg at Lars Larsen var f. 1721 d. 1776
Anne Johnsdatter var f. 1720 d. 1800

Lars Larsen var bruker på Fjølåsen fra 1747.

Barn:
Anne f. 1750
Anders f. 1763
Marit f. 1765

Her tror jeg du har den Marit som flyttet til Solem.

Mvh Aud.
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 13. januar 2007 kl. 20.46

Her var jeg nok litt for snar, det er Anders Larsen f 1763 som flytter til Solem. Forvirrende i og med at fødselsårene var like på Anders sin kone og hans søster.
Men noen med tilgang til Ingdalsboka skulle kunne se om det er en annen Lars på Fjølåsen i det aktuelle tidsrommet.

Mvh Aud
Aud Kalland Sterten
Lensvik / Trondheim

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 15. januar 2007 kl. 23.33

Hei !

Var på Riksarkivet og benyttet anledningen til å bla gjennom Ingdalsboka. Fant en Anders Larsen Fjølås, f. 1763, foreldre Lars Larsen Fjølåsen og Anne Johnsdtr. Anders var gift med Marit Larsdtr. Fjølås, som etterlyses her. Om henne står det dessverre ingenting så vidt jeg kan se. Fant henne heller ikke på andre Ingdalsplasser, men kan ha oversett noe. Det var deres sønn Lars Andersen Fjølås som kom til Solem i Lensvik i 1819, og fikk hjemmel på en av gårdene året etter. Han tok med seg foreldrene, som fikk kår. Dette iflg. Lensvikboka - men heller ikke her står det noe om hvor Marit Larsdatter kom fra. Kan jo være andre steder i Lensvik, var for mye å bla gjennom der. ( Synd at mange bygdebøker ikke har et alfabetisk personregister, som de nye Rissabøkene er utstyrt med. )

Mvh Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Kristian Magnus Skarsvåg

Legg inn av Kristian Magnus Skarsvåg » 22. januar 2007 kl. 1.46

Noe litt utenom slektsforskning. Jeg har få gamle ting, men en av dem er ei kiste som har gått i arv via Solem. Det ble sagt at kista er fra Fjølås og ganske riktig står det skrevet årstallet 1794 på kista, samme året som Lars Andersen Fjølås/Solem ble døpt. Jeg synes det er litt morsomt da Lars Andersen er min tipptipp oldefar og den originale (rose)malinga fortsatt er der.

Mvh Kristian

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»