Johan Johnsen Hvaløen Vatn
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Johan Johnsen Hvaløen Vatn
Hei!
Har et lite problem med opphavet til denne Johan som kom til Vatn i Agdenes med familen sin i 1871.
Han bodde i Bjugn (Nes) i følge folketellinga i 1865, og det var oppgitt at han var født i Stadsbygd. Alder 38 år. På gravsteinen hans på Værnes står det at han var født aug. 1826, d. 1916 (noe utydelige datoer). I kirkeboka for 1826 er den eneste døpte Johan Johnsen døpt 9. sept. (skulle stemme bra) fra Schimmellien. Er jeg på rett veg her? Noen som har aner til Johan?
Mvh
Stig
Har et lite problem med opphavet til denne Johan som kom til Vatn i Agdenes med familen sin i 1871.
Han bodde i Bjugn (Nes) i følge folketellinga i 1865, og det var oppgitt at han var født i Stadsbygd. Alder 38 år. På gravsteinen hans på Værnes står det at han var født aug. 1826, d. 1916 (noe utydelige datoer). I kirkeboka for 1826 er den eneste døpte Johan Johnsen døpt 9. sept. (skulle stemme bra) fra Schimmellien. Er jeg på rett veg her? Noen som har aner til Johan?
Mvh
Stig
Han på Valøen i 1865, Johan P. Johnsen, gm Grete, hvor er han i 1900 ? Jeg har nemlig en Johan Peter Johansen f. 1 Jan 1824 på Berg, Ørlandet i slekta, han ble gift i Nes 17 Sep 1854 med Anne Margrete Simonsdtr Oksvoll, de er der i 1865, oppgitt alder 47 år! Hans eldre bror Tøger (1804-1876) flyttet til Vatn 6/4 i 1838. I matrikkel 1886 står Johan Berg Johansen som eier av Vatn 6/4, bare så vi ikke blander Johnsen/Johansen. Jeg har ikke gransket 'min' Johan etter 1865 så jeg vet ikke om det er samme person.
[email protected]
[email protected]
Hei! Så tilfeldigvis etterlysningen og tenkte at jeg kanskje kunne være til hjelp. Når det gjelder etterkommere av Johan Berg Johansen Vatn (som han gjerne skrev seg), så er jeg ikke en av dem, men kjenner flere (han hadde jo mange barn). Hvis det kan være av interesse er det bare å ta kontakt på [email protected].
Vennlig hilsen Marius Berg
Vennlig hilsen Marius Berg
Hei Marius!
Har en del etterslekt, men mangler selvsagt mye (har ikke jobbet spesielt med dette ennå). Problemet har vært å finne ut hvor Johan kom fra opprinnelig. Det har tidligere blitt antydet at han kom fra Utnes i Lensvika, men det er åpenbart feil, og Schimmellien er plassen som virker mest sannsynlig ut fra de søk jeg har gjort.
Mvh
Stig
Har en del etterslekt, men mangler selvsagt mye (har ikke jobbet spesielt med dette ennå). Problemet har vært å finne ut hvor Johan kom fra opprinnelig. Det har tidligere blitt antydet at han kom fra Utnes i Lensvika, men det er åpenbart feil, og Schimmellien er plassen som virker mest sannsynlig ut fra de søk jeg har gjort.
Mvh
Stig
Hei Leif!
Ja, hvor er Johan i 1900? Et godt spørsmål! En mulighet er at han bor hos sønnen Peter på Tarva (noe jeg ikke har sjekket), eller han kan bo hos noen av de andre barna. Eieren av Vatn 6/4 i 1886 må vel være den eldste sønnen Johan(f. i 1861)?, som også er oppført som eier i 1900.
Ellers var det interessant med Tøger som flyttet til Vatn i 1838, og Berg-navnet som har fulgt Vatnfolket må også komme et steds fra...
Mvh
Stig
Ja, hvor er Johan i 1900? Et godt spørsmål! En mulighet er at han bor hos sønnen Peter på Tarva (noe jeg ikke har sjekket), eller han kan bo hos noen av de andre barna. Eieren av Vatn 6/4 i 1886 må vel være den eldste sønnen Johan(f. i 1861)?, som også er oppført som eier i 1900.
Ellers var det interessant med Tøger som flyttet til Vatn i 1838, og Berg-navnet som har fulgt Vatnfolket må også komme et steds fra...
Mvh
Stig
Skal komme tilbake til emnet etter litt mer research (husker mye, men ikke alt...)
MB
MB
Hei! Jeg er også interessert i opphavet til denne Johan (Johan Peter) som kom til Vatn i Agdenes, da han er en av min manns "tipper". Jeg har mye av etterslekta til datteren Ingeborg Marie. Så ei opplysningen til Marius: Jeg forstår det slik at du mener at Johan Peter Johnsen Vahl/Hvaløen Vatn skrev seg som Johan Berg Johansen, eller tar jeg feil? - Det er sønnen til førstnevnte Johan som heter Johan Berg J. Beklager hvis jeg har misforstått deg.
Mvh Karen
Mvh Karen
Av Tøger Johansen Berg's barn så bor et par av de på Vatn 6/4 en stund, Hans Jørgen flytter derfra sent på 1860 tallet, til Ørlandet. Elen Oline gm Elias Kristoffersen havner på 6/6. Tøger kan jo ha solgt til Johan P. fra Stadsbygden, og han kan ha tatt Berg som en gest elller lign. En lynsjekk viser ingen Johan P. og Grete gift i Bjugn prgj hvor hun var fra, men de kan jo ha giftet seg etter 1857, der er det hull i kirkeboka, eller tidligere enn jeg sjekket. Jeg tar for gitt at du har sjekket om de giftet seg i Stadsbygden ?
På Valøen i 1865 er det en Kristoffer Johnsen som losjerer, er det han som finnes på Myhren (Tarven), Nes i 1900, og er det muligens en bror ? Da har du jo en mulighet til for å sjekke foreldre.
Leif
På Valøen i 1865 er det en Kristoffer Johnsen som losjerer, er det han som finnes på Myhren (Tarven), Nes i 1900, og er det muligens en bror ? Da har du jo en mulighet til for å sjekke foreldre.
Leif
Hei Leif!
Johan og Grete giftet seg 3. okt. 1858 i følge de opplysninger jeg har.
ST
Johan og Grete giftet seg 3. okt. 1858 i følge de opplysninger jeg har.
ST
Hvis de giftet seg i Bjugn prgj så hjelper det jo lite, men giftet de seg i Stadsbygden/Rissa så står vel hans far der ? Uansett, står det på hans gravsten at han var født august 1826 så må man ta det for god fisk. Notatet på Vital records på John Skimmeli er dog noget merkelig, hvor er moren og hvor er mellomnavnet ? En personlig sjekk er nok det beste for både bryllup og dåp. Om ikke annet for å luke ut eventuelle feil folk. Var han uekte så kan man jo også være født et sted og døpt et helt annet.
Leif
Leif
Leser en del gamle innlegg her nå, så ting har kanskje allerede falt på plass men har noen puslebrikker:
I 1879 konfirmeres Martha Elisabeth Johansdtr. f. 14.10.1863 i Val, Bjugn. Foreldre var husmand Johan Peter JOhnsen Val og hustru Grete Marie Petersdtr. Bosted i 1879 var Vatn.
Eneste problemet mitt er at hun ikke bor med det aktuelle paret på Hvaløen i 1865...
André
I 1879 konfirmeres Martha Elisabeth Johansdtr. f. 14.10.1863 i Val, Bjugn. Foreldre var husmand Johan Peter JOhnsen Val og hustru Grete Marie Petersdtr. Bosted i 1879 var Vatn.
Eneste problemet mitt er at hun ikke bor med det aktuelle paret på Hvaløen i 1865...
André
Tenkte jeg måtte være med litt jeg også...
Protokoll henv.: 4 Side..: 294 Nr : 1
År.............: 1880 Kirke.: Ørland
Flyttedato.....: . .1871
Fornavn .......: Johan Peter
Farsnavn.......: Johnsen
Slektsnavn.....:
Bosted.........: Vatn
Yrke...........: Grdmd. Siv.st:
Kjønn..........: M
Familiestillig.:
Alder..........: Født.dato : . .1831
Fødested :
Frafl.sted : Bjugn
Tilfl.sted :
Hensikt :
Attester : f. Stadsbygd, konf. Stadsbygd, ægtev. 3/10-58. Att. 30/1-80 Rønning
.
Protokoll henv.: 4 Side..: 294 Nr : 2
Fornavn .......: Grethe Marie
Farsnavn.......: Petersdatter
Slektsnavn.....: Val
Yrke...........: Siv.st: Kone
Kjønn..........: K
Familiestillig.:
Alder..........: Født.dato : . .1830
Fødested :
Tilfl.sted :
Hensikt :
Attester : f. Bjugn, døbt 4/11-30, konf. 46. Foranstaaendes Hustru.
Merknader:
Protokoll henv.: 4 Side..: 294 Nr : 3
Fornavn .......: Ingeborg Marie
Farsnavn.......: Johansdatter
Slektsnavn.....:
Yrke...........: Siv.st: Pige
Familiestillig.:
Alder..........: Født.dato : 05.07.1857
Fødested :
Tilfl.sted :
Hensikt :
Attester : døbt 26/12-57, konfir. 28/9-73. Forannevntes Barn.
Merknader:
Protokoll henv.: 3 Side .: 40 Nr : 8
År ............: 1876 Kirke : Vernæs
Krets ....:
Konf.dato.: 15.10.1876
Fornavn ..: Johan Berg Farsnavn:
Sl.navn ..:
Bosted ...:
Kjønn ...: M Alder : Født : 10.06.1861 Døpt : . .
Fødested .: Bjugn
Far.Forna.: Johan Peter Farsn. : Johnsen
Sl.na.: Bosted :
Yrke .: Sivilst.:
Mor.Forna.: Grethe Marie Farsn. : Petersdatt.
Karakterer : God Kristend. Kundskab. flittig og sædelig.
Koppestatus : Vaksinasjonsdato : 21.08.1864
Merknader : N. Evensen

Protokoll henv.: 4 Side..: 294 Nr : 1
Fornavn .......: Johan Peter
Farsnavn.......: Johnsen
Slektsnavn.....:
Yrke...........: Grdmd. Siv.st:
Kjønn..........: M
Familiestillig.:
Alder..........: Født.dato : . .1831
Fødested :
Tilfl.sted :
Hensikt :
Attester : f. Stadsbygd, konf. Stadsbygd, ægtev. 3/10-58. Att. 30/1-80 Rønning
.
Protokoll henv.: 4 Side..: 294 Nr : 2
Fornavn .......: Grethe Marie
Farsnavn.......: Petersdatter
Slektsnavn.....: Val
Yrke...........: Siv.st: Kone
Familiestillig.:
Alder..........: Født.dato : . .1830
Fødested :
Tilfl.sted :
Hensikt :
Attester : f. Bjugn, døbt 4/11-30, konf. 46. Foranstaaendes Hustru.
Merknader:
Protokoll henv.: 4 Side..: 294 Nr : 3
Fornavn .......: Ingeborg Marie
Farsnavn.......: Johansdatter
Slektsnavn.....:
Yrke...........: Siv.st: Pige
Familiestillig.:
Alder..........: Født.dato : 05.07.1857
Fødested :
Tilfl.sted :
Hensikt :
Attester : døbt 26/12-57, konfir. 28/9-73. Forannevntes Barn.
Merknader:
Protokoll henv.: 3 Side .: 40 Nr : 8
År ............: 1876 Kirke : Vernæs
Krets ....:
Konf.dato.: 15.10.1876
Fornavn ..: Johan Berg Farsnavn:
Sl.navn ..:
Bosted ...:
Kjønn ...: M Alder : Født : 10.06.1861 Døpt : . .
Fødested .: Bjugn
Far.Forna.: Johan Peter Farsn. : Johnsen
Mor.Forna.: Grethe Marie Farsn. : Petersdatt.
Karakterer : God Kristend. Kundskab. flittig og sædelig.
Koppestatus : Vaksinasjonsdato : 21.08.1864
Merknader : N. Evensen
Hei!
Mange ulike fødselsdata på denne Johan Petter Johnsen. For å gjøre forvirringen større, har jeg en ny opplysning: Johan Johnsen Kjerringåsen Vatn f. 15.07.1827 i Stadsbygd, døpt 09.09.1827 i Stadsbygd. I følge oldebarnet Johan Berg Vatn (som dessverre døde i mars i fjor), var foreldrene til Johan: Ingeborg Halvorsdatter f. i Børsa og John Nilsen Kufaas f. 1790 i Skaun, d. 1848 i Rissa
Berg-navnet skulle visstnok komme fra en handtverker (glassmester?)Berg i Trondhjem som var barnløs. Johan hadde jobbet hos ham i sin ungdom, og de ble gode venner. Han hadde lovt glassmesteren at hvis han fikk barn, skulle han kalle opp barna etter ham - et løfte han tydeligvis holdt!
Mvh
Stig
Mange ulike fødselsdata på denne Johan Petter Johnsen. For å gjøre forvirringen større, har jeg en ny opplysning: Johan Johnsen Kjerringåsen Vatn f. 15.07.1827 i Stadsbygd, døpt 09.09.1827 i Stadsbygd. I følge oldebarnet Johan Berg Vatn (som dessverre døde i mars i fjor), var foreldrene til Johan: Ingeborg Halvorsdatter f. i Børsa og John Nilsen Kufaas f. 1790 i Skaun, d. 1848 i Rissa
Berg-navnet skulle visstnok komme fra en handtverker (glassmester?)Berg i Trondhjem som var barnløs. Johan hadde jobbet hos ham i sin ungdom, og de ble gode venner. Han hadde lovt glassmesteren at hvis han fikk barn, skulle han kalle opp barna etter ham - et løfte han tydeligvis holdt!
Mvh
Stig