Johanna Nilsdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Johanna Nilsdatter

Legg inn av gj01097 » 6. januar 2003 kl. 9.45

Hei!
Fredrik Paulsen Leksa ble gift med Johanna Nilsdatter etter at hans første kone Margrethe Christophersdatter døde i 1728. Hvem var Johannas foreldre?
Kan noen fortelle hva som står i et eventuelt skifte etter Margtethe og i skiftet etter Fredrik Paulsen selv, som døde 1737?
Mvh
Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 7. januar 2003 kl. 0.08

Hei!
Det at ikke jeg har skrevet av skifte etter Fredrik eller Margrethe, treng ikke bety at det ikke finns noe, skjønt jeg ville nok tatt det med...

Vel, et annet skifte fra Leksa finns iallefall, og det ser ut til å omhandle Fredriks 2. kone. Her er det:

Leksa 1757 15/7

Kristoffer Andersen
Enke: Johanna Nielsdatter
Barn: 1. Maria Kristoffersd 15 år.

I fortegnelsen er nevnt en sølvskje uten merke, en mrk. FPS KND 1736 en ditto mrk FPD MCD 1706 en ditto OLS BED 1720, et beger mrk FPS IMD 1738, en kanne mrk KOS KID 1671, en bibel Christian IV trykt 1699.

Jordegods 12 mrkl i gården Leksa efter skifteforr av 1740.
Til deling: 154-1-12.

(jeg må visst undersøke om initialene er riktig avskrevet).

Jan

gj01097

Legg inn av gj01097 » 7. januar 2003 kl. 1.34

Takk skal du ha!
Nå gjelder det å prøve å tolke initialene på dette sølvtøyet.
1. FPS KND 1736: FPS må jo være Fredrik Paulsen, mens KND kanskje skal være JND (eller IND) for Johanna Nilsdatter. Men kanskje Johanna hadde et ekstra fornavn som begynte med K?
2. FPS MCD 1706 skulle være greit: Fredrik Paulsen og Margrethe Christophersdatter.
3. OLS BED 1720: Her må jeg melde pass.
4. FPS IMS 1738: Kanskje det skal være FPS INS 1738? Altså: Fredrik Paulsen og Johanna Nilsdatter.
5.KOS KID 1671: Dette var også problematiske initialer, men KID kan kanskje være Kirsten Jørgendatter. Men hva med KOS? Var Fredrik Paulsens mor, Kirsten, gift to ganger kanskje? Er det noen som vet noe nærmere om dette?

Er det andre som sitter med løsningen på hele rebusen?

Ellers må jeg tilføye at jeg mener å ha lest at det skal finnes et skifte etter Fredrik Paulsen.
Om det ble holdt noe skifte etter at Margrethe var død også, er jeg usikker på. Men det skulle være naturlig ettersom hun hadde gjenlevende livsarvinger og en ektemann som kom til å gifte seg på nytt.
Mvh
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 7. januar 2003 kl. 12.31

Rettelse.
Jeg ser at jeg kom i skade for å skrive initialene IMS og INS istedenfor IMD og IND under punkt 4 i mitt forrige innlegg. (S= sønn, D= datter).

Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 7. januar 2003 kl. 20.37

Hei!
Har samme fortolkning som du, derfor kommentaren min til slutt i siste innlegg.

Noen gamle skifteprotokoller er kommet bort. Protokoll nr VII omhandlet årene 1729-1735. (Der fann jeg bl annet skifte etter Gabriel Jacobsen Selnes).

Den kannen fra 1671, om den hører til på Leksa, vil jeg tro KIS står for Kirsten Jørgensdatter, men - i dette skifte er både Kristoffer Andersen og Johanna Nielsdatter nevnt og kan ha kommet fra en av deres foreldre/slekt.

(Det var nevnt en sølvkanne etter Paul i skifte fra 1688, men den hadde ingen initialer).

Hm, må en tur på statsarkivet en av de nærmeste dagene.

Jan

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 8. januar 2003 kl. 1.22

Hei!
Snart gjort, "sånt". Var på "arkivet" for å sjekke ting idag.

Fant at skifteprotokoll for Fosen fra 1717 til 1723 mangler, likedan fra 1735 til 1751.

Det skulle i allefall gi mulighet for å finne skifte etter Margrethe Chritophersd. død 1728.
Etter Fredrik derimot, tror jeg ikke det er bevart noe.

Vel, kunne ikke finne at jeg hadde skrevet av feil på skifte etter Kristoffer Andersen heller.

Det var det jeg hadde.
Jan

Svar

Gå tilbake til «Agdenes»