Karen Johanne Pedersdatter, Ørlandet

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ketil Tokstad

Re: Karen Johanne Pedersdatter, Ørlandet

Legg inn av Ketil Tokstad » 15. april 2002 kl. 12.34

Jeg har kommet så langt at det er bekreftet at min oldefars mor het pige Karen Johanne Pedersdatter da hun kom til Ørlandet fra Trondheim? og døpte sin sønn Jonas Odin i 1832. Faren var Matros Ole Jacobsen. Moren og barnet bodde da på Innstrand.Seinere blir han komfirmert i 1848 med etternavnet Stranden. Antagelig er han allerede da gjeter på gårdsbruket Stranda i Sørfjorden. Jeg har ikke funnet hvem mor og far til Min oldefar var av opprinnelse og hvordan det gikk med dem. Jeg håper at noen med tilgang til kirkebøker Ørland/Bjugn kan gi meg en hjelpende hånd for å finne event. vielse, nye barnedåper eller begravelse der foreldrene til Jonas Odin er nevnt. Også den informasjon at de ikke er nevnt er nyttig. Jeg ville trodd at de på en eller annen måte har hatt tilknytning til Innstrand/Ørlandet ettersom iallefall moren kom dit. Opplysninger taes imot med stor takk.
Mvh Ketil T.

Brukeravatar
14292
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 3. mai 2010 kl. 1.40

Hei. Er det skjedd noe her siden sist? Jeg finner dåpen for Jonas Odin i kirkebok for Ørlandet med det foreldreparet, f.23.09.1832, døpt 14.10.1832. Her har det stått bom fast i mange år.
Randi

dn24162
Sted: STJØRDAL

Legg inn av dn24162 » 21. mai 2010 kl. 0.04

Hei! Det er viktig, tror jeg å se på fadderne til Jonas Odin. Disse er: Tøger Andersen Indstrand, Johan Petter Berg, Niels Simonsen Trøen, Karen Andersdatter Ørsleie. Petronella Pedersdatter Indstran.
Det var svært vanlig at i hvertfall en av besteforeldrene var fadder, også tanter eller onkler.
Det er derfor ikke usannsynlig at fadderen Petronella Pedersdatter Indstrand er Jonas Odins tante på morsia. Vi finner kanskje bestemor eller bestefar bland disse personene også! :) Mvh Turid Fjellvikås (Jonas Odin er min oldefar)

Brukeravatar
14292
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 21. mai 2010 kl. 0.40

Turid Fjellvikås skrev:Hei! Det er viktig, tror jeg å se på fadderne til Jonas Odin. Disse er: Tøger Andersen Indstrand, Johan Petter Berg, Niels Simonsen Trøen, Karen Andersdatter Ørsleie. Petronella Pedersdatter Indstran.
Det var svært vanlig at i hvertfall en av besteforeldrene var fadder, også tanter eller onkler.
Det er derfor ikke usannsynlig at fadderen Petronella Pedersdatter Indstrand er Jonas Odins tante på morsia. Vi finner kanskje bestemor eller bestefar bland disse personene også! :) Mvh Turid Fjellvikås (Jonas Odin er min oldefar)

Interessant...han er også min oldefar..vi får lete litt videre da...
Randi

Svar

Gå tilbake til «Ørland»