Vi er mange av hennes etterkommere som lurer på dette. Ingeborg Sivertsdatter giftet seg 13. juli 1841 i Rissa med Elias Olsen Vorvig f. 28.07.1812, Denstad i Rissa. Ved vielsen var hun tjenestepike på Årnset i Rissa og hennes far var Sivert Bersvendsen Dale eller Dalen. Ved folketellinga i 1865 var hun enke og gårdbruker og bodde på gården Vårvik som den gang ble skrevet Vorvig. Det står oppført at hun var født i Ørland prestegjeld
Rissa 1. febr. 2005
Vennlig hilsen
Terje Breivold
Foreldre til Ingeborg Sivertsdatter f. ca 1815 Ørland pr.g.
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: MOEN
Re: Foreldre til Ingeborg Sivertsdatter f. ca 1815 Ørland pr
Hei,
på den tiden dekket Ørland prestegjeld kommunene Nes, Bjugn og Stjørna, samt Agdenes. Tror jeg ville begynt det vidre søket bakover med å lete fram aktuelle Sivert'er i de ovenfor nevnte kommuner i 1801-tellinga. Bjugn og Stjørna har ingen bygdabøker som en kan støtte seg til. Hvordan status er med bygdabok for Agdenes-delen av nåværende Agdenes kommune vet jeg ikke. Det kan være at du må gå den lange veien med finlesing av den aktuelle kirkeboka.
på den tiden dekket Ørland prestegjeld kommunene Nes, Bjugn og Stjørna, samt Agdenes. Tror jeg ville begynt det vidre søket bakover med å lete fram aktuelle Sivert'er i de ovenfor nevnte kommuner i 1801-tellinga. Bjugn og Stjørna har ingen bygdabøker som en kan støtte seg til. Hvordan status er med bygdabok for Agdenes-delen av nåværende Agdenes kommune vet jeg ikke. Det kan være at du må gå den lange veien med finlesing av den aktuelle kirkeboka.
Hei Terje..
Jeg har gjort et lite søk på Family Search og der finner jeg at Ingeborg og Elias gifter seg 13.7.1841. Der kommer det også fram ut hun kan være født i 1815. Kan det høres rimelig ut?
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
Har også sett litt på denne Sivert Bersvends. og finner en god kandidat her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
Ser at gården her heter Draxen så det var vel et dårlig forslag?
Men lykke til videre
Med vennlig hilsen fra Anne-Lise
Jeg har gjort et lite søk på Family Search og der finner jeg at Ingeborg og Elias gifter seg 13.7.1841. Der kommer det også fram ut hun kan være født i 1815. Kan det høres rimelig ut?
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
Har også sett litt på denne Sivert Bersvends. og finner en god kandidat her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
Ser at gården her heter Draxen så det var vel et dårlig forslag?
Men lykke til videre

Med vennlig hilsen fra Anne-Lise
Hjertelig takk for innlegg!!
Ja, jeg veit litt om de gamle inndelingene av prestegjeldene på Fosen. Et oppslag i kirkeboka for Ørland og Rissa for 1815 hadde vært greit, men jeg har ikke anledning til å dra til Stadsarkivet for å gjøre det på en god stund. Dersom noen kan hjelpe med det, hadde jeg vært takknemlig. Ellers har jeg en hypotese om at Sivert Bersvendsen kan komme fra gården Kvernhusdalen eller Quærnhusdal som det står i folketellinga for 1801. Denne gården ligger i Stjørnadelen av daværende Ørland prestegjeld og er nå en del av Rissa kommune. Folketellinga viser at det finnes en Sivert Bersvendsen der som var 24 år i 1801. Det er et relativt uvanlig navn i bygdene våre, men det er jo også mulig at denne Dragstenkaren fra vestredelen av Selbusjøen var far. Det skulle være mulig å finne ut av dette vil jeg tro.
Beste hilsen Terje

Beste hilsen Terje
Sivert Bersvendsen Dahlen og Elen Andersdtr. Sødvig ble g. 6 s.e.trin. 1810 dvs 29.7.1810 i Viklem krk., Ørland.
Datteren Ingeborg ble f. 1.4.1815 og dpt.1 pinsedag 1815.
Mvh John Brandvik
Datteren Ingeborg ble f. 1.4.1815 og dpt.1 pinsedag 1815.
Mvh John Brandvik
Hjertelig, hjertelig takk John Brandvik! Dette var jo svært kvikt. Dette har vært ei nøtt for flere enn meg i mange år og etterslekta er nokså stor. Dette må stemme. Kjempeflott!
Beste hilsen Terje
Beste hilsen Terje