Aner fra Ørlandet
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Aner fra Ørlandet
I ft. 1801 bor gårdmann/fisker Erik Pedersen og kone Martha Nilsdatter på gården Kirkaunet. De har tre små sønner: Nils (4), Peder (3) og Jacob (1). Senere, 3. nov. 1802 får de sønnen Erik, som senere omkommer i jektefart på fjorden, er det meg fortalt. Han kaller seg da Erik Eriksen Rønne, og var gift i Trondheim med Karen Knudsdatter fra Inderøy/Stjørdal (min kones slekt.) Noen som vet noe mer om disse?
Re: Aner fra Ørlandet
Ørlandsboka II, s. 344, har følgende opplysninger om familien:
"Erik Pedersen var leilending på Aune fra 1794 til 1810. Han er født 1771 som sønn av Peder Kristensen på Uthaug, gift 20.7.1794 med Marta Nilsdatter født ca. 1777. De fikk åtte barn:
1. Karen f.12.6.1795, døde 18 uker gammel.
2. Nils f.30.10.1796.
3. Peder f.11.9.1798.
4. Jakob f.13.6.1800.
5. Erik f.3.11.1802.
6. Kristian f.3.8.1805.
7. Randi f.10.7.1807, døde 16 uker gammel.
8. Ane Marta f.26.1.1809."
"Erik Pedersen var leilending på Aune fra 1794 til 1810. Han er født 1771 som sønn av Peder Kristensen på Uthaug, gift 20.7.1794 med Marta Nilsdatter født ca. 1777. De fikk åtte barn:
1. Karen f.12.6.1795, døde 18 uker gammel.
2. Nils f.30.10.1796.
3. Peder f.11.9.1798.
4. Jakob f.13.6.1800.
5. Erik f.3.11.1802.
6. Kristian f.3.8.1805.
7. Randi f.10.7.1807, døde 16 uker gammel.
8. Ane Marta f.26.1.1809."
Takk for hjelpen!
- Greta Voigt Nesbø
- Sted: BJØRNDALSTRÆ
Hei!
Eric Erikson Rønne og Karen Knudsdatter er mine tipp,tipp-oldeforeldre.
Jeg vil gjerne utveksle opplysninger om dem. Hva ønsker du å vite?
Selv har jeg lett for å finne ut hvor Eric Erikson er begravet.
Mvh Greta Voigt Nesbø
Eric Erikson Rønne og Karen Knudsdatter er mine tipp,tipp-oldeforeldre.
Jeg vil gjerne utveksle opplysninger om dem. Hva ønsker du å vite?
Selv har jeg lett for å finne ut hvor Eric Erikson er begravet.
Mvh Greta Voigt Nesbø
Hei!
Takk for at du tok kontakt. Går ut fra at du har aner til Karen Rønne og hennes første sønn i Vardø. Det er flere spørsmål jeg skulle hatt svar på. Men kan begynne med: Hvor ble det av Karen? Hun forlot tydeligvis Vardø på eldre dager og dro til Valdersund på Fosen? Hvordan fortsetter slektslinja til deg?
Søsteren Ingeborg Martha er oldemor til min kone Eva.
mvh
Breida
Takk for at du tok kontakt. Går ut fra at du har aner til Karen Rønne og hennes første sønn i Vardø. Det er flere spørsmål jeg skulle hatt svar på. Men kan begynne med: Hvor ble det av Karen? Hun forlot tydeligvis Vardø på eldre dager og dro til Valdersund på Fosen? Hvordan fortsetter slektslinja til deg?
Søsteren Ingeborg Martha er oldemor til min kone Eva.
mvh
Breida
- Greta Voigt Nesbø
- Sted: BJØRNDALSTRÆ
Karen Rønnes eldste sønn, Karl Martin Voigt, er min oldefar. Hans tredje sønn, Leif Tøsse Voigt, var min bestefar. Min far var Olav Voigt.
Jeg har ingen spor etter Karen Rønne etter foketellingen 1900. Da bodde hun hos sin sønn Karl Martin. Hvordan vet du at hun dro til Valdersund?
Sender deg en pm.
Jeg har ingen spor etter Karen Rønne etter foketellingen 1900. Da bodde hun hos sin sønn Karl Martin. Hvordan vet du at hun dro til Valdersund?
Sender deg en pm.
Hei
Se nærmere på ft. 1900, her nevnes at hun har losji hos Karl Martin, men at hun oppholder seg i Valdersund. Jeg har lett en del etter henne på Fosen (kirkebøker Rissa, Stadsbygda) uten resultat.
Yngste sønn av Karen M. Voigt, Fridtjof, bor ved ft. 1800 i Dverberg, Nordland på gården Gjeitberget. Han er kasserer i havnevesenet, gift og har en sønn.
Jeg skriver også en pm til deg
Jan B
Se nærmere på ft. 1900, her nevnes at hun har losji hos Karl Martin, men at hun oppholder seg i Valdersund. Jeg har lett en del etter henne på Fosen (kirkebøker Rissa, Stadsbygda) uten resultat.
Yngste sønn av Karen M. Voigt, Fridtjof, bor ved ft. 1800 i Dverberg, Nordland på gården Gjeitberget. Han er kasserer i havnevesenet, gift og har en sønn.
Jeg skriver også en pm til deg

Jan B
Re: Aner fra Ørlandet. Karen Margrethe født Rønne, gift Voig
Hei. I folketellinga for 1910 finner vi Karen Margrethe (født Rønne i Trondheim i følge folketellinga i Vardø) i Vaagan (dvs. Kabelvåg). Hun bor da hos sin sønn Fridtjof Voigt og forsørges av han. Grunnen til at jeg har fulgt dette sporet er at Karen Rønne som ugift kvinne ble den første eller en av de første eierne av matrikkel 211 i Vardø (ref folketellinga i 1865). Dette er nå omtalt som Husegården her i Vardø og er et praktbygg som består av 3 deler; hovedbygg, anneks/russehotellet og en sjå. Husegården har stort sett vært eid av kvinner, og sånn også i dag da jeg eier 50 % av denne bygården.