John Andersen Ørsleiet, Ørland

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jann Innstrand
Sted: UTHAUG

Re: John Andersen Ørsleiet, Ørland

Legg inn av Jann Innstrand » 21. april 2007 kl. 16.58

Hei !

Følgende står skrevet om John Andersen Ørsleiet i Ørlandsboka bind 3 side 264:

«Ørsleiet 76/25, Innstrand, Ørland
Jon Andersen bygslet denne parten i 1778, men var ifølge Austråts jordebok tilstede før 1776. Han er født 1752 som sønn av Anders Fredriksen på den andre parten i Ørsleiet (b.nr. 26). Gift med Ane Pedersdatter født 1750 som datter av Per Persen på Opphaug. Ett barn kjent:

1.Margrete f. 1783, døde 1783. Jon Andersen døde i 1785.»

Opplysningen som står i Ørlandsboka om at John Andersen Ørsleiet døde i 1785 må være feil, for jeg finner ingen John'er i kirkebokavskrifta som døde i 1785 som passer. Det jeg finner er at John Ørsleie og kona fikk en sønn Anders i 1780 og tvillingene Ane og Margrethe i 1783. Margrethe døde 14 uker gammel.
Videre nevnes en John Andersen Berg i perioden 1786-1788. Han døper da to sønner; Christian f. 1786 (død 5 uker gammel), og Christian f. 1787. I 1788 begraves John Andersen Bergs datter Marit 11 år.
Marit (oppkalt etter Johns mor Marit Johnsdatter Indstrand?) kan være John og Anes første barn ,f. ca. 1778 på Ørsleiet.
Giftermålet til John og Ane skjedde nok i perioden da kirkeboka mangler (feb 1776 – mai 1779).
I 1801-telling for Øreland finnes en innerstfamilie på gården Oxvold som jeg mener kan være John Andersen Ørsleiet og kone med sine to sønner Anders og Christian. Her bor også Ane sin søster Ragnild Pedersdatter Ophaug. Hun er gift med husmann Hans Eriksen.
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f11621&gardpostnr=122&merk=122#ovre>Lenke</a>

Ifølge «Gårdshistorie for Nes» ble Hans Eriksen Gjersvik gift for andre gang i 1787 med piken Ragnil Pedersdtr. Ophaug f. 1768. Videre opplyses det i «Gårdshistorie for Nes» under Gjersvik (Aune):
«I 1780 finner vi han på gården Gjersvik. I folketellingen fra 1801 er han oppført som husmann på gården.»
Jeg finner ikke gården Gjersvik i folketellingen for 1801. Finner kun en Hans Eriksen som passer og det er han på gården Oxvold. Lå gården Gjersvik på Oksvoll ?

Til slutt: Er det noen som kan bekrefte min teori om at det var John Andersen Ørsleiet som havnet på Berg, Opphaug og senere på Oksvoll. Eller er det her snakk om forskjellige familier ??

Mvh Jann

Svar

Gå tilbake til «Ørland»