Henrik Mortensen, Nordbuan

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn18938
Sted: TRONDHEIM

Henrik Mortensen, Nordbuan

Legg inn av dn18938 » 27. januar 2011 kl. 16.50

Morten Henriksen født 1783

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 700714.jpg
Høyre side, øverst

mener det her står at Henrik Mortensen får døpt sin sønn Morten??

Hvem var Henrik Mortensen og hva het hans kone ?????

Morten Henriksen giftet seg med Kiersten Pedersdatter Utstrand 21.2.1811 og deres sønn Hans Peter Mortensen giftet seg med Jørgina Nilsdatter og flyttet til Nordbuan.

Mvh
Roar Aspen

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Henrik Mortensen, Nordbuan

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. januar 2011 kl. 21.38

Hei,
du leser nok riktig i kirkeboka.

iflg. Frøyaboka var det skifte etter Henrik Mortensen Nordburøen i 1786:
På Nordburø ble det skiftet etter Henrik Mortensen i 1786. Han var enslig mann og Henrik Borthen forestod registreringen og auksjonen etter Mortensen. Løsøret innbragte 74 rdl. Av dette krevde kjøpmann Busch dekning av 15 rdls. gjeld og Borthens fordring på boet var 39 rdl.

Iflg. oversikt over skifter, registrert som kilde under Hitra, står det også Skifte etter Henrik Mortensen Nordburøen i 1787.

Nå er jo skiftene lagt ut på nettet, og her kommer det om lenken virker, 1787 er riktig:
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24685/293
(høyre side)

Nå er jeg absolutt ingen ekspert på denne skrifta. Men det står nok Nordbuen i Froøerne !
Nordburøya og Nordbuen er 2 øyer i Froan, begge var på denne tida plasser under Borthens på Sauøya. Derfor må dette være den Henrik Mortensen Nordbuen du spør etter, mens Nordburøya oppgitt i de andre kildene faktisk er feil.

Dersom Morten Henriksen skal være fra Froan, kan jeg i farten ikke se andre alternativer enn at Henrik Mortensen Nordbuen var hans far.

Da har vi et nytt problem, du leter vel etter etterkommere ? Det virker jo som om Henrik Mortensen var "enslig mann" iflg. Frøyaboka. Men var det lite til utlodning, og bare en arving ( hustruen ) så ble kanskje ikke arvinger nevnt ? Dette har jeg liten greie på, du får søke hjelp her på nettet eller i statsarkivet, kanskje står det også noe her i skiftet som jeg ikke kan lese.

Ellers kan du se om du finner hans død nevnt i Dolms kirkebok, fra sønnen ble født og til skiftet. Der kan det stå noe som viser om han var gift eller ugift.

Mvh Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. januar 2011 kl. 1.45

Har prøvd å lese dette skiftet, og det er vel slik at gjelden overstiger tilgodehavende, og at konklusjonen kommer i linje nr. 9, høyre spalte:
altsaa intet tilovers at arve.

Dermed ingen grunn til å nevne eventuelle arvinger, heller ingen grunn til å anta at avdøde Henrik Mortensen var ugift og barnløs.

Er det ikke Morten Henriksen vi har her i 1801, i tjeneste på gården Hovde, Ørlandet ?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1422#ovre
Ved siden av er nevnt 1 g. enke Anne Carlsdatter 40 år, også i tjeneste. Det er mulig at hun er mor til gutten. Let litt etter trolovede og kopulerede i Sletta kirke rundt 1782-1783.

Knut

dn18938

Legg inn av dn18938 » 29. januar 2011 kl. 19.46

Takk for innspill og hjelp.
Det er nok riktig at Morten Henriksen bodde på Hovde i Ørland. Kirkeboka viser hans ekteskap med Kiestin Pedersdatter Utstrand i 1811 og her er hans navn Morten Henriksen Haavde.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630207.jpg
Se under 1811, midt på siden.

Hans mor kan være Anne Karlsdatter og enke ved FT 1801.
Knut, du ber meg lete i Sletta kirkes bøker 1782-1783, men her har jeg muligens mangelfull kunnskap da jeg på nettet ikke finner bøker på Sletta kirke i dette tidrommet ???

Hadde man funnet Anne Karlsdatters ekteskap ville dette være løst, ber fortsatt om hjelp til dette.
Mvh
Roar A.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 29. januar 2011 kl. 21.27

Hei,
En vielse hadde vært bra å finne ja. Tror jeg ga deg et litt dårlig råd da jeg ba deg se på viede i Sletta kirke. Det er Dolm hovedkirkes kirkebøker som er inngangen her, boka for 1775-1817. Stort sett står dåp, introduksjoner, vielser og jordsettelser under ett, så det blir mye å bla gjennom. Men for hver søndag er det avmerket Dolm kirke, Fillan kirke, Sletta kirke, Kvenvær kirke. Jeg mente det var naturlig bare å søke ved gudstjenester i Sletta. Men det viser seg jo at Mortens dåp ble holdt i Dolm kirke ... Helt fra Froan og til Dolm reiste de. Det kan tyde på at en av foreldrene kom fra Ut-Hitra. En av fadderne ved dåpen synes å være fra Burøya ( i Bispøyane ).
Jeg har lett litt i bøkene jeg også, uten å finne vielsen. Anne Karlsdatter på Hovde er født ca 1761, så de giftet seg vel i alle fall etter 1778, og helst et år eller to før Morten ble født -forutsatt at det ikke var flere barn.
Har også sett etter Anne og Henrik i konfirmasjonslistene for Hitra, uten å finne dem, så jeg antar at de var innflyttere. Men har heller ikke funnet dem i de snille og søkbare kirkebøkene for Ørlandet - hittil. Finner ikke engang denne Anne Karlsdatter som begravet i Ørland ( kun en annen Anne Karlsdatter, som var gift i 1796 og døde i 1821 på Innstrand. )

Mvh Knut

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 30. januar 2011 kl. 16.09

Hei

På side 24 (1780) står vielsen mellom Henrik Mortensen og Anne Clausdatter. Vielsen skjer i Sletta kirke, og det ser ut til at det står Burøen bak Henrik Mortensens navn.

dn18938

Legg inn av dn18938 » 1. februar 2011 kl. 0.44

Disse opplysningene var meget interessante. FT 1801 viser Morten Henriksen på Hovde gård i Ørland 15 år gammel. Her er også nevnt Anne Karlsdatter 40 år og enke.
For å ha mine kilder i orden ville jeg finne frem til Sletta kirke 1780 for å finne vielsen, men finner ikke dette på nettet.
Vennligst fortell meg hvor du fant denne kirkeboka ????
Takk for hjelpa så langt.
Mvh
Roar A.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. februar 2011 kl. 11.10

Hei Roar !

Leter du under Frøya, finner du ikke Sletta kirke før 1846. Det burde stått en henvisning til Dolm der, men det gjør det altså ikke.
Som nevnt ovenfor må du gå inn via hovedkirken på Dolm, og den står under Hitra.
Men her er en lenke; til vielsen på side 24 i 1780 som Krister fant, ca midt på høyre side.
De forskjellige kirkene står oppført i margen, vielsen står under Sletten.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Trolovelsen står også her, øverst på venstre side, visstnok under Fillan kirke, og slik jeg leser det:
Hendrich Mortensen Burø med Ana Clarsd. Forlovere: Anders Ingbs. Bremvaag og Ingebret Halleren. ( Dessverre var de ikke så nøye med hvordan navn ble skrevet i de dager ... )

Mvh Knut

dn18938

Legg inn av dn18938 » 1. februar 2011 kl. 13.59

Takk for info.
FT 1801 viser altså Morten Hendriksen 15 år, sammen med Anne Karlsdatter, enke.
Det er vel å tro at denne Anne er samme person som Anne Clausdatter (Clarsd.)
og at Morten Hendriksen er sønn av Hendrik Mortensen Burø og Anne ??
Er dere enige ??
Mvh
Roar A.

Svar

Gå tilbake til «Frøya»