Ingebrigt Thoresen gift m/ Anne Olufsdatter hans etterslekt

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen
Sted: OSLO

Ingebrigt Thoresen gift m/ Anne Olufsdatter hans etterslekt

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 23. desember 2010 kl. 10.10

I folketellingen for 1910 finnes Ingebrigt Thoresen f. 01.11.1861 i Trondheim og bosatt i tellerkrets Kløven på Nordfrøya sammen med hustru Anne f. Olufsdatter f. 20.04.1867 og i alt 4 barn: Laurits Petersen (?) f. 26.03.1894, Hanna Ingebrigtsdatter f. 10.03.1900, Ingerid Ingebrigtsdatter f. 27.03.1903 og Thora Ingebrigtsdatter f. 03.07.1907.

Ingebrigt er sønn av Hans Thoresen og Johanne f. Gjesmyren. Jeg har kontakt med mange amerikanske slektninger av Johanne som ønsker å få kontakt med sine tilsvarende norske.

Er det noen som har noe etterslekt til Ingebrigt?

Ingebrigt har forøvrig 3 søsken: Josephine, Axel og Sophie antagelig født i Trondheim. Er det noen som kan vite noe om disse?
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Ingebrigt Thoresen gift m/ Anne Olufsdatter hans ettersl

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 23. desember 2010 kl. 11.08

Hei

Ingebrigt og Anna Kristine blir gift 23/5-1899
Dette er hennes 2. ekteskap.

Laurits Marius er Annas sønn fra 1. ekteskap, hans dåp her

Hanna Olaug er 1. barn, dåp her.

Finner henne begravet ved Nordhammervik på Frøya, død 16/10-1978, bilde av gravstedet.

Ingrid er født 27/9-1903. Her har tellingen feil :wink:

Finner også henne begravet ved Lokknes på Frøya, død 9/8-1990, bilde av gravstedet.

Tora Andine er født 10/7-1907
Hun døde 3/2-1988 og er begravet ved Sletta på Frøya, etternavn Bringedal. Ingen bilde derfra.

Kanskje kirkevergen kan hjelpe med navn på festere av disse gravene [email protected]

Mvh
Marit

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 23. desember 2010 kl. 11.22

Hei igjen

Fant et tema her fra 2005 om Hans og Johanne.

Her er opplysninger om flere søsken av Ingebrigt.

Marit

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 23. desember 2010 kl. 11.44

Kan dette være Ingebrigts dødsfall selv om fødselsår her er oppgitt å være 1861?

Finner Anne Kristine Thoresen begravet ved Sletta på Frøya, død 11/12-1952.

Marit

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 23. desember 2010 kl. 14.13

Hei

Tusen takk for respons.

Jeg ser at jeg har pirket i dette tidligere, men det hadde dessverre gått i glemmeboken. 1910 tellingen inspirerte meg til å forsøke å finne ut mer og du har jo gitt meg mange nye opplysninger. Det er kjempefint - jeg skal sjekke ut med hvem som fester graven.
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 5. januar 2011 kl. 14.05

Hei igjen og godt nytt år!

Har sjekket med kirkekontoret og fått hjelp der.

Hanna Stene har jeg fått fester på, Ingrid hadde de ingen fester og Tora's fester hadde utvandret.

I første omgang skal jeg tilskrive pårørende til Hanna Olaug Stene.

Igjen takk for hjelpen!
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 5. januar 2011 kl. 15.29

Bare hyggelig å kunne hjelpe :D
Lykke til med videre leting.

Mvh
Marit

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 3. februar 2011 kl. 14.16

Hei

Mye takket være din hjelp har jeg nå fått kontakt med etterslekt til Ingebrigt Thoresen.

Hans fødselsdato oppgis i folketelling 1910 til 01.11.1861, mens det i oversikt til Hilde Wedde fra 2005 oppgis 10.11.1859 og dåp 26.12.1858(9).

Jeg klarer ikke å få verifisert riktig dåpdato i kirkebøkene i Trondheim på noen av disse datoene. Formålet er å finne ut om det er Johanne Gjesmyren eller Hanna Henrika Grande som er moren til Ingebrigt.

Har du noen tips?
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

gj10822
Sted: KONGSBERG

Legg inn av gj10822 » 3. februar 2011 kl. 16.10

Ved vielsen i 1899 står det at han er konfirmer i Stiklestad 1874.

Konfirmasjon 1874 nr 13
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-237

Dåpen 1859
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... 10932#ovre

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 3. februar 2011 kl. 19.11

Så flott at du har funnet og kommet i kontakt med etterslekt av Ingebrigt :D
Og her fikk du både dåp og konfirmasjon på ham av Anne, og der ser du at det er Hanna Henrike som er hans mor.

Mvh
Marit

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 4. februar 2011 kl. 9.40

Hei tusen takk til gode hjelpere Anne og Hilde!

Her har mange i persongalleriet vært gift flere ganger og barn i flere "porsjoner".

Jeg har vært forvirret. Særlig forvirrende synes det å være når Ingebrigt Thoresen i folketellingen for 1910 oppgis som født 01.11.1861.

"Nedturen" for meg er jo imidlertid vært at jeg trodd jeg hadde funnet nye etterkommere etter Johanne Gjesmyren, men hun kommer jo først inn i bildet senere og er dermed ikke mor til Ingebrigt. Oppturen er at vi i fellesskap har funnet nye forgreninger som jeg skal videreformidle.

"Ingebrigt har forøvrig 3 (halv)søsken: Josephine, Axel og Sophie antagelig født i Trondheim. Er det noen som kan vite noe om disse?"

Josephine tror jeg at jeg finner i 1910 for Hitra som hustru til Mikkel Teodor Johansen med 2 barn:

Jenny Konstanse f. 1901 og Dagny Therese f. 1903.

Jeg har ikke helt gitt opp søk etter etterkommere til Johanne Gjesmyren - kommentar?
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

gj16888
Sted: Trondheim

Legg inn av gj16888 » 4. september 2012 kl. 13.46

Hei! Da jeg nærmest tilfeldig leste dette, ble jeg svært interessert og måtte fortelle om min forbindelse til Johanne.

Min oldemor Ingeborg fra Byneset utenfor Trondheim var født utenfor ekteskap. Hun vokste opp med sin mor og sin stefar, og reste senere til Hessdalen i Holtålen kommune og giftet seg med min oldefar Lars Vårhus. Ingen i familien har vist noe om faren bortsett fra hans fornavn som var Kristian. Dermed begynte jeg å forske på dette.

Jeg mener jeg med stor sannsynlighet har funnet den riktige Kristian i kirkeboka (ministerialbok) for Byneset, konfirmert i 1875. Her står hans foreldre oppført: Far: Johan Arntsen, Børsa og mor: Johanne Hansdtr. Gjesmyren af Solør. Også Kristian er født utenfor ekteskap, og hans far fikk flere barn med konen hun giftet seg med etter å ha fått barn med Johanne. Jeg har forsøkt i folketellinger å finne ut hvem denne Johanne er, og det eneste jeg kan spore det opp til er denne Johanne som du her nevner.

Jeg fant også ut i kirkebok at Kristian reiste til Amerika, og at han befant seg der da hans datter Ingeborg ble døpt i i begynnelsen av 1884 (i flg kirkebok). Hun ble født i desember 1883. Etter videre leting nå i dag har jeg funnet mer om Kristian. Han må ha skiftet navn til Eilert Christian Berg. (Hans opprinnelige etternavn er oppført som Skogstad og Bergplads) Han ble også gift i 1884, så det stemmer bra med at han reiste i 1883 el begynnelsen av 1884. Jeg ser at du og en annen person har lagt inn opplysninger om Eilert som Johannes sønn på siden Geni.com, slik at du nok har greie på dette. Det du da kanskje ikke vet er at Kristian igjen fikk denne datteren før han reiste til Amerika, og at det da finnes en del etterkommere etter hans datter (min oldemor). Jeg kan gi deg oversikt over disse etterkommerne om du vil. Jeg er også interessert i å vite mer om bakgrunnen til Johanne, om du vet noe om det.

Mvh Linda Trøen

Brukeravatar
Bjørn Aarøe Halvorsen

Legg inn av Bjørn Aarøe Halvorsen » 5. september 2012 kl. 8.30

Hei

Dette er jo særdeles spennende nyheter! Hvis du oppgir din mailadresse skal jeg sende familiebilde av Eilert Christian Berg fra Eau Claire, Wisconsin samt oversikt over slektninger / etterslekt av mannen i en BK rapport.

Mine data er som følger:

Bjørn Aarøe Halvorsen

mail: [email protected] eller [email protected]

Spent på svar!

mvh

Bjørn H
mvh

Bjørn Aarøe Halvorsen

Svar

Gå tilbake til «Frøya»