Hvem var foreldre til Johannes Enochsens f. ca. 1730 fra Ski
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Hvem var foreldre til Johannes Enochsens f. ca. 1730 fra
Min tipp-tipp-tippoldefar Johannes Enochsen stod i 1801 oppført som husbonde på Skiønhalsen på Frøya. Er det noen som vet hvem som var hans foreldre ? Hvordan kan jeg selv finne frem til det ? Hvor skal jeg begynne å lete ?
Takk for all hjelp.
Takk for all hjelp.
Johannes Enochsen er i følge militære kilder født i Sverige i 1734.
Hei og takk for ny og viktig informasjon. Hvilke militære kilder tenker du på, står det i sjølegdsrullene ?
Ja, selvfølgelig
De sjølegdsruller jeg har kopi av går ikke så langt tilbake i tid. Jeg er veldig interessert i å få tak i disse data. Hvor har du dine ruller fra ? Er det mulig å få de tilsendt ?
Sjølegsrullene er godt bevart hos Statsarkivet i arkivlagret på Dora.
Militære kilder ligger godt bevart bak en 2 meter vegg på Dora. Derfra må de bestilles opp til Statsarkivet i Høyskoleveien.
Du må møte opp tidlig på Statsarkivet
for å få dem oppsendt samme dag, til ca kl 13.
En annen løsning er å la er poffesjonell slektforsker ta jobben for deg.
Når det gjelder den personen du etterlyser her, så er det ikke mer å finne i sjølegsrullene enn at han at han er født i Sverige i 1734.
Er man født utenfor trøndelagsfylkne er sjølegsrullene upresis på hvor folk er født.
Grunnen til at svensker eller andre dro langt hjemmenfra og havnet helt ute på kysten skyldes ofte at de rømte fra ett eller annet. Eller ble forvist lant hjemmefra ved en dom.
Militære kilder ligger godt bevart bak en 2 meter vegg på Dora. Derfra må de bestilles opp til Statsarkivet i Høyskoleveien.
Du må møte opp tidlig på Statsarkivet
for å få dem oppsendt samme dag, til ca kl 13.
En annen løsning er å la er poffesjonell slektforsker ta jobben for deg.
Når det gjelder den personen du etterlyser her, så er det ikke mer å finne i sjølegsrullene enn at han at han er født i Sverige i 1734.
Er man født utenfor trøndelagsfylkne er sjølegsrullene upresis på hvor folk er født.
Grunnen til at svensker eller andre dro langt hjemmenfra og havnet helt ute på kysten skyldes ofte at de rømte fra ett eller annet. Eller ble forvist lant hjemmefra ved en dom.
Takk for et godt og utfyllende svar. Det virker på meg som du har god greie på slektsforskning og mye godt kildemateriell hjemme. Om du har kopi av sjølegdsrullene fra Hitra og Frøya som går tilbake til 1730-årene er jeg interessert i kopi av disse. Sender deg gjerne noe av mitt materiale om du ikke allerede har det. Har du en mailadresse ?
Det finnes mange sjølegsruller på 1700 tallet.
Jeg har et sted mellom 1000-1500 sider med avskrift fra sjølegsruller. For de fleste tidsperioder er det Ungdomsrulle. Hovedrulle og Exstrarulle.
Det er håpløst å begynne å kopiere dette. Det er et prosjekt i seg selv å lese i dette materialet.
Grunnen til at jeg startet med dette omfattende arbeidet var at det er feil og mangler i de to først kirkebøkene for Frøya og Hitra.
Når det gjelder den mannlige befolkningen er MR vikige for å kontrollere kirkebøkene.
Når det gjelder familier og slekter er skifter og formynderprotokollen viktige.
Når jeg svarer på etterlysninger i dette forum bruker jeg min hukommelse.
Husk MR er kun en støtte til de opplysninger man finner i kirkeøker og skifter. Ikke noe annet.
Først å finne frem for å finne ut hvor folk er født og eventuelt hvor folk har flyttet videre.
Det som gjør MR vanskelig å bare kopiere noen sider fra. Er at folk blir flyttet fra kilde til kilde etter hvor gammel de blir. Og hvis det er innflyttere trenger de ikke å stå nevnt på det stedet du kjenner dem fra. Hvis denne personen har vært bosatt på et annet sted før på Frøya eller Hitra, er han å finne der.
Jeg har et sted mellom 1000-1500 sider med avskrift fra sjølegsruller. For de fleste tidsperioder er det Ungdomsrulle. Hovedrulle og Exstrarulle.
Det er håpløst å begynne å kopiere dette. Det er et prosjekt i seg selv å lese i dette materialet.
Grunnen til at jeg startet med dette omfattende arbeidet var at det er feil og mangler i de to først kirkebøkene for Frøya og Hitra.
Når det gjelder den mannlige befolkningen er MR vikige for å kontrollere kirkebøkene.
Når det gjelder familier og slekter er skifter og formynderprotokollen viktige.
Når jeg svarer på etterlysninger i dette forum bruker jeg min hukommelse.
Husk MR er kun en støtte til de opplysninger man finner i kirkeøker og skifter. Ikke noe annet.
Først å finne frem for å finne ut hvor folk er født og eventuelt hvor folk har flyttet videre.
Det som gjør MR vanskelig å bare kopiere noen sider fra. Er at folk blir flyttet fra kilde til kilde etter hvor gammel de blir. Og hvis det er innflyttere trenger de ikke å stå nevnt på det stedet du kjenner dem fra. Hvis denne personen har vært bosatt på et annet sted før på Frøya eller Hitra, er han å finne der.
Takk igjen for utfyllende og godt svar. Arbeider du med slektshistorie som fag eller som hobby ? Er det mulig å si hvor det er mest sansynlig at
Johannes Enochsen kom fra i Sverige som emigrant eller flyktning til Frøya på midt på 1700-tallet ? Vet du om det finnes svenske kilder med data på 1700-tallet som er tilgjengelige på nettet ?
Johannes Enochsen kom fra i Sverige som emigrant eller flyktning til Frøya på midt på 1700-tallet ? Vet du om det finnes svenske kilder med data på 1700-tallet som er tilgjengelige på nettet ?
For å orientere seg frem til kilder og arkiver i Sverige på Internett, gjør du følgende:
Velg lenken i venstre marg på denne siden hvor det står "Kilder 1500-1900"
Når du har trykket på denne lenken, kommer du til en side hvor du øverst til høyre på siden kan søke på resusser.
I det øverste søkefeltet skriver du inn "Sverige" og ved å bruke det søkeordet, får du frem masse lenker direkte til kilder og arkiv i Sverige.
Lykke til!
Velg lenken i venstre marg på denne siden hvor det står "Kilder 1500-1900"
Når du har trykket på denne lenken, kommer du til en side hvor du øverst til høyre på siden kan søke på resusser.
I det øverste søkefeltet skriver du inn "Sverige" og ved å bruke det søkeordet, får du frem masse lenker direkte til kilder og arkiv i Sverige.
Lykke til!
Johannes Enochsen är utan tvivel identisk med den Johan Enoksson som i slutet av 1750-talet/början av 1760-talet var bonde i Odensala, Brunflo socken, Jämtland. Med sin hustru Karin Andersdotter hade han bl.a. sonen "Pehr", född 1758. Om den sistnämnde är antecknat i kyrkboken "i Norje" och han bör alltså vara densamme som "Peder Johansen" i Skiönhalsen, 42 år gammal 1801.
Takk Karl Göran. Dette var helt nye og meget interessante opplysninger som jeg er glad for å få. Det er mange år siden jeg har kommet ett steg bakover i mine aner. Ditt resonement virker meget troverdig. At Johan er blitt til Johannes
og Pehr til Peder er kanskje noe som ikke var så uvanlig og dermed ikke så mye å legge vekt på ? Ellers stemmer jo alt veldig godt.
Takk igjen for et fint og faglig meget dyktig utført arbeide !
og Pehr til Peder er kanskje noe som ikke var så uvanlig og dermed ikke så mye å legge vekt på ? Ellers stemmer jo alt veldig godt.
Takk igjen for et fint og faglig meget dyktig utført arbeide !
Johan Enokssons hustru Karin Andersdotter var född 1733. Kan hon påträffas bland döda/begravda i Fröya bör identifieringen av Johannes Enochsen vara klar. Att "sonen" Peder Johansen har en dotter Karen (uppkallad efter modern ?), kan indikera att vi är på rätt spår.
Övrigt att göra på norsk sida, om det är möjligt, är att se vilka som framträder som dopvittnen till Johannes Enochsens och Peder Johansens i Skönhalsen barn.
Till Hitra flyttade i slutet av 1700-talet en Jöns Andersson (Huss) [Jens Andersen i Dyröen Sör enligt folkräkningen 1801] från Jämtland. Han var från Kläppe i Kyrkås socken, vilket också Johan Enoksson i Odensala uppges vara ifrån. Det är möjligt att de var släkt med varandra.
Uppgifter från norsk sida om ovannämnda personer tar jag tacksamt emot.
Övrigt att göra på norsk sida, om det är möjligt, är att se vilka som framträder som dopvittnen till Johannes Enochsens och Peder Johansens i Skönhalsen barn.
Till Hitra flyttade i slutet av 1700-talet en Jöns Andersson (Huss) [Jens Andersen i Dyröen Sör enligt folkräkningen 1801] från Jämtland. Han var från Kläppe i Kyrkås socken, vilket också Johan Enoksson i Odensala uppges vara ifrån. Det är möjligt att de var släkt med varandra.
Uppgifter från norsk sida om ovannämnda personer tar jag tacksamt emot.
Takk for godt innspill. Skal ta meg en tur på statsbiblioteket og kikke i kirkebøkene etter Karin Andersdotters død. Johannes var gift hele tre ganger, så det kan tenkes at Karin døde tidlig. Skal også se etter dåpvitner/faddere til
Johannes og Peders barn.
For å legge en brikke til å puslespillet kan jeg opplyse at Frøyaboka, bind II side 219 oppgir at "Jens Andersson Huuss var av svensk ætt"...
I 1801 oppgis Jens å være 39 år og Johannes oppgis å være 71. En av sønnene til Jens ble døpt Enok. Kanskje etter oldefaren, faren til Johan/Johannes ?? Dette blir spekulasjoner, men alikevel.
Er denne teorien riktig blr vel Johan onkel til Jens. Er det mulig å sjekke dette i svenske kilder ?
Johannes og Peders barn.
For å legge en brikke til å puslespillet kan jeg opplyse at Frøyaboka, bind II side 219 oppgir at "Jens Andersson Huuss var av svensk ætt"...
I 1801 oppgis Jens å være 39 år og Johannes oppgis å være 71. En av sønnene til Jens ble døpt Enok. Kanskje etter oldefaren, faren til Johan/Johannes ?? Dette blir spekulasjoner, men alikevel.
Er denne teorien riktig blr vel Johan onkel til Jens. Er det mulig å sjekke dette i svenske kilder ?
Upplyser Fröyaboka II när Jens Anderson Huss dog ?
Hans bror Enok Huss var präst och bägge var dottersöner till Enok Olofsson (1709-1754) i Kläppe, som enligt sin nekrolog blev gift till gården 1735. Hemmanet delades sedan mellan de två äldsta döttrarna, Cecilia (f omkr 1736) och Agnes (f omkr 1738 ) Enoksdöttrar med deras män. Jag kan inte se att det finns utrymme för en son Johan (född 1730-1734?) inom Enok O:s äktenskap med Brita Jönsdotter. Dock, emedan det inte finns någan annan Enok i Kyrkås socken på 1730-talet, kan man ju spekulera om inte Johan Enoksson kan ha varit en utomäktenskaplig son. Eller också var han en släkting, eventuellt från Medelpad, där Enok O. var född.
Mitt sista spår efter Johan E. i Jämtland är sonen Andreas, född 1761 i Odensala. Även om honom står i Brunflo kyrkbok: "i norje". Denna upplysning är emellertid oriktig, eftersom sonen avled hösten 1764 i Kläppe.
Hans bror Enok Huss var präst och bägge var dottersöner till Enok Olofsson (1709-1754) i Kläppe, som enligt sin nekrolog blev gift till gården 1735. Hemmanet delades sedan mellan de två äldsta döttrarna, Cecilia (f omkr 1736) och Agnes (f omkr 1738 ) Enoksdöttrar med deras män. Jag kan inte se att det finns utrymme för en son Johan (född 1730-1734?) inom Enok O:s äktenskap med Brita Jönsdotter. Dock, emedan det inte finns någan annan Enok i Kyrkås socken på 1730-talet, kan man ju spekulera om inte Johan Enoksson kan ha varit en utomäktenskaplig son. Eller också var han en släkting, eventuellt från Medelpad, där Enok O. var född.
Mitt sista spår efter Johan E. i Jämtland är sonen Andreas, född 1761 i Odensala. Även om honom står i Brunflo kyrkbok: "i norje". Denna upplysning är emellertid oriktig, eftersom sonen avled hösten 1764 i Kläppe.
Kan ikke se at Frøyabøkene oppgir når Jens Anderson Huss døde. Har vært på Statsarkivet i Oslo i dag og lett i kirkeboka fra slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet. Innførslene er sumariske og med lite vakker håndskrift som det tar tid å tyde. Etter to timer ga jeg opp uten å finne noen aktuelle navn, men tror det kan være mulig.
Takk igjen for stort og godt arbeid.
Takk igjen for stort og godt arbeid.