Oddgeir Bang - Vegoppsynsmann på Hitra
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Oddgeir Bang - Vegoppsynsmann på Hitra
Prøver å finne den biologiske slekten til Oddgeir!
Oddgeir Henry Bang, født 5.juni 1920, bodde på Oldervika, Akset.
Gift med Elise Dagfrid Jakobsen, født 1922 - Død 7. august 2010.
Oddgeir ble visst satt bort som barn. Og ifølge denne artikkelen, var han fra Trondheim:
Åsmoa Gnr.
Fødselsdato er ifra gravsteinen, og om datoen er eksakt vites ikke.
Elise sine aner og etterkommere har jeg.
Så er det noen på Hitra som kanskje kjente Oddgeir?
Her er en artikkel fra Hitra-Frøya, med ett bilde fra ca.1960
Avisartikkel i Hitra-Frøya
Oddgeir Henry Bang, født 5.juni 1920, bodde på Oldervika, Akset.
Gift med Elise Dagfrid Jakobsen, født 1922 - Død 7. august 2010.
Oddgeir ble visst satt bort som barn. Og ifølge denne artikkelen, var han fra Trondheim:
Åsmoa Gnr.
Fødselsdato er ifra gravsteinen, og om datoen er eksakt vites ikke.
Elise sine aner og etterkommere har jeg.
Så er det noen på Hitra som kanskje kjente Oddgeir?
Her er en artikkel fra Hitra-Frøya, med ett bilde fra ca.1960
Avisartikkel i Hitra-Frøya
Sist redigert av gj11590 den 26. februar 2011 kl. 22.36, redigert 2 ganger totalt.
-
- Sted: Hitra
Re: Oddgeir Bang - Vegoppsynsmann på Hitra
Hei !
Flott bilde fra Forsnes fergeleie, som nå dessverre er nedlagt.
Ifølge Norges Bebyggelse, S.Trøndelag Nordre del, Sandstad herred, var Oddgeirs foreldre
Helga og Ole Martin Bang. Noe mer om dem vet jeg ikke, og det er ikke sikkert de var gift, så en av dem kan egentlig ha hatt et annet etternavn enn Bang. Har du prøvd å etterlyse dem under Trondheim ?
Oddgeir døde jo så sent som 14.1.1997, så det lever nok fortsatt mange på Innhitra som husker ham ! Men leser de dette ?
"Norges Bebyggelse" oppgir 3 barn av Elise og Oddgeir, født 1946-1952. Navn kan ikke oppgis her (personvernhensyn), men du kjenner vel til dem.
Vennlig hilsen
Knut
Flott bilde fra Forsnes fergeleie, som nå dessverre er nedlagt.
Ifølge Norges Bebyggelse, S.Trøndelag Nordre del, Sandstad herred, var Oddgeirs foreldre
Helga og Ole Martin Bang. Noe mer om dem vet jeg ikke, og det er ikke sikkert de var gift, så en av dem kan egentlig ha hatt et annet etternavn enn Bang. Har du prøvd å etterlyse dem under Trondheim ?
Oddgeir døde jo så sent som 14.1.1997, så det lever nok fortsatt mange på Innhitra som husker ham ! Men leser de dette ?
"Norges Bebyggelse" oppgir 3 barn av Elise og Oddgeir, født 1946-1952. Navn kan ikke oppgis her (personvernhensyn), men du kjenner vel til dem.
Vennlig hilsen
Knut
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 26. februar 2011 kl. 23.09, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: HEGGEDAL
Kirkeboka Lademoen Tronheim 1916-1920 Klokkerbok side 150.
Døpt 4.Juli Oddgjer Henry. Foreldre ugift motorbåtmatros Ole Martin Bang og
ugift sildearbeiderske Helga Kristine Vik.
Blandt fadderne bryggeriarbeider Ludvik Sandstad, om det betyr noe.
Lykke til videre !
Døpt 4.Juli Oddgjer Henry. Foreldre ugift motorbåtmatros Ole Martin Bang og
ugift sildearbeiderske Helga Kristine Vik.
Blandt fadderne bryggeriarbeider Ludvik Sandstad, om det betyr noe.
Lykke til videre !
Hei Knut og Per Harald, og takk for svar og hjelp.
Nei, har ikke etterlyst under Trondheim ennå. Tenkte å høre under Hitra først.
De fikk 4 barn, så de har jeg med ektefeller, barnebarn med ektefeller og oldebarn.
Elise sin slekt har jeg slektninger helt tilbake til ca 1560, så der har jeg endel.
Nei, har ikke etterlyst under Trondheim ennå. Tenkte å høre under Hitra først.
De fikk 4 barn, så de har jeg med ektefeller, barnebarn med ektefeller og oldebarn.
Elise sin slekt har jeg slektninger helt tilbake til ca 1560, så der har jeg endel.
Hei
kan det være denne Helga Kristine som er mor til Oddgeir ?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 017&lnr=00
Flaten ligger iflg Ørlandsboka på Vik.
Familien er omtalt i bind II, side 255. Faren Hans døde i 1906 og det er ingen flere opplysninger om barna annet enn fødselsdato. Helga Kristine var født 30.01.1900 iflg boka.
mvh Aud Marion Røen
kan det være denne Helga Kristine som er mor til Oddgeir ?
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 017&lnr=00
Flaten ligger iflg Ørlandsboka på Vik.
Familien er omtalt i bind II, side 255. Faren Hans døde i 1906 og det er ingen flere opplysninger om barna annet enn fødselsdato. Helga Kristine var født 30.01.1900 iflg boka.
mvh Aud Marion Røen
Beklager - dette var nok ikke riktig person; fødselsår stemmer ikke med denne Helga Kristine (skulle sjekket det før jeg la inn lenken):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Kanskje foreldrenes fødselsår gjør det lettere å lete.
mvh Aud Marion Røen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Kanskje foreldrenes fødselsår gjør det lettere å lete.
mvh Aud Marion Røen
-
Godt forsøk, Aud Marion, tror Ørlandet er det området i nærheten der det var relativt flest ved navn Helga. Begge foreldrene til Oddgeir var jo dessuten engasjert i kystrelaterte yrker.
Har du ikke noen flere Helga da ? Iflg Oddgeirs dåp skulle Helga Kristine være født ca 1882, og Ole Martin ca 1890. Årstallene er antagelig noenlunde riktige, men vi kan ikke se helt bort fra at det er motsatt rekkefølge. Så finner du ei Helga i Ørlandet, født helst ca 1882 eller kanskje 1890, som er døpt Helga Kristine og attpåtil er fra Vik eller en plass som ender på -vik, tror jeg vi har henne.
Det jeg har notert fra Ørlandet er:
Helga Haugan, f. 25.3.1883
Helga Kristiansdtr., f. 17.7.1883
Helga Aakervik, Uthaug, f. 1882
Men var noen av disse døpt Helga Kristine ?
Ellers er visstnok Helgeland et område med mange Vik ( Brønnøy/Vevelstad ) , på Helgeland er det også en del med etternavnet Bang.
En Helga f. 23.11.1882 er fra Vik, Helgeland ( iflg. ft. 1910 ) men jeg har ikke funnet hennes dåp.
Jeg har idag snakket med 3-4 eldre fra Innhitra, de kunne egentlig ikke hjelpe mye, litt bakgrunnsstoff ble det. Elise var jo fra Åsmoa som du vet, og dette var en plass under de 3 Sandstadgårdene med bruksnr. 1,2 og 3. Det hevdes at Oddgeir ble oppfostret på Stubgården (Skrivergården), det vil si Sandstad bruksnr. 1.
Til Oddgeirs dåp igjen, faddere var, som påpekt av Per Harald, Ludvig Sandstad og hustru Petra. Ludvig Sandstad må være den (Johan) Ludvig Sandstad som er født i 1875 i Oppistua Sandstad, bruksnr. 3. Han var sjømann og gift med Petra Tangstad fra Verran. De bodde i Trondheim. ( Kilde: Sandstadboka, side 271 ).
Her er det en del sammentreff:
Oddgeir ble oppfostret på Sandstad, bnr.1, og to av hans faddere hadde tilknytning til nabogården Oppistua Sandstad, bnr. 3.
Elise vokste opp på Åsmoa, en plass under begge de 2 nevnte gårdene, samt under bnr. 2,
Neristua Sandstad.
Tror ikke dette er tilfeldig, flere forklaringer er mulig: Oddgeir kan ha hatt slekt på Sandstad. Og/eller, så kan Ludvig Sandstad ha vært behjelpelig med å plassere ham til oppfostring hos naboene fra sin egen oppvekst, familien Stub.
Mvh Knut
Har du ikke noen flere Helga da ? Iflg Oddgeirs dåp skulle Helga Kristine være født ca 1882, og Ole Martin ca 1890. Årstallene er antagelig noenlunde riktige, men vi kan ikke se helt bort fra at det er motsatt rekkefølge. Så finner du ei Helga i Ørlandet, født helst ca 1882 eller kanskje 1890, som er døpt Helga Kristine og attpåtil er fra Vik eller en plass som ender på -vik, tror jeg vi har henne.
Det jeg har notert fra Ørlandet er:
Helga Haugan, f. 25.3.1883
Helga Kristiansdtr., f. 17.7.1883
Helga Aakervik, Uthaug, f. 1882
Men var noen av disse døpt Helga Kristine ?
Ellers er visstnok Helgeland et område med mange Vik ( Brønnøy/Vevelstad ) , på Helgeland er det også en del med etternavnet Bang.
En Helga f. 23.11.1882 er fra Vik, Helgeland ( iflg. ft. 1910 ) men jeg har ikke funnet hennes dåp.
Jeg har idag snakket med 3-4 eldre fra Innhitra, de kunne egentlig ikke hjelpe mye, litt bakgrunnsstoff ble det. Elise var jo fra Åsmoa som du vet, og dette var en plass under de 3 Sandstadgårdene med bruksnr. 1,2 og 3. Det hevdes at Oddgeir ble oppfostret på Stubgården (Skrivergården), det vil si Sandstad bruksnr. 1.
Til Oddgeirs dåp igjen, faddere var, som påpekt av Per Harald, Ludvig Sandstad og hustru Petra. Ludvig Sandstad må være den (Johan) Ludvig Sandstad som er født i 1875 i Oppistua Sandstad, bruksnr. 3. Han var sjømann og gift med Petra Tangstad fra Verran. De bodde i Trondheim. ( Kilde: Sandstadboka, side 271 ).
Her er det en del sammentreff:
Oddgeir ble oppfostret på Sandstad, bnr.1, og to av hans faddere hadde tilknytning til nabogården Oppistua Sandstad, bnr. 3.
Elise vokste opp på Åsmoa, en plass under begge de 2 nevnte gårdene, samt under bnr. 2,
Neristua Sandstad.
Tror ikke dette er tilfeldig, flere forklaringer er mulig: Oddgeir kan ha hatt slekt på Sandstad. Og/eller, så kan Ludvig Sandstad ha vært behjelpelig med å plassere ham til oppfostring hos naboene fra sin egen oppvekst, familien Stub.
Mvh Knut
-
- Sted: HEGGEDAL
Kanskje henne :
Kirkebok Roan/Bjørnør 1873-1888 side 57.
Helga Kristine f. 8 (9) /3-1881 døpt 30.04.
Foreldre inderst Peder Jørgensen Pedersen og Peternella Pedersdtr. Strøm (?)
1910 Trondheim:
Nedre Bakklandet 52
Peder Jørgensen Viik og Peternella P. Viik
Datter Helga Viik f. 8/3-1881, samt mere avkom.
Fortsatt lykke til.
Kirkebok Roan/Bjørnør 1873-1888 side 57.
Helga Kristine f. 8 (9) /3-1881 døpt 30.04.
Foreldre inderst Peder Jørgensen Pedersen og Peternella Pedersdtr. Strøm (?)
1910 Trondheim:
Nedre Bakklandet 52
Peder Jørgensen Viik og Peternella P. Viik
Datter Helga Viik f. 8/3-1881, samt mere avkom.
Fortsatt lykke til.
Tok en rask titt i adressebøkene for Trondheim og fant en Helga Wik boende på samme adresse som ved Oddgeirs dåp (Nedre Møllenberg 80) både i 1920 og 1925. I 1920 bor også P. og Jørgen Wik på samme adresse; har ikke sjekket flere av adressebøkene.
Aud Marion
Aud Marion
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Noe info om Helga under Bergen
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud
Leder Slekt og Data Buskerud
-
Det som Aud Marion og Hilde har funnet idag, bekrefter vel det Per Harald fant fra Bjørnør igår ?
Jeg fikk kontakt med den familien der Oddgeir ble oppfostret igår ikveld, og det ble da hevdet at Helga var fra Bergen. At hun besøkte sin sønn på Hitra noen ganger. Og at etternavnet muligens var Bang eller Sivertsen. Jeg la derfor inn en etterlysning under Bergen for å sjekke om det var noe å hente der - før jeg kom med denne nye informasjonen fra fosterfamilien.
Det er ikke kommet noe ennå fra Bergen som tyder på at hun opprinnelig var derfra. Derimot altså flere indikasjoner på at hun bodde i Trondheim til 1925. Det er jo mulig at hun flyttet til Bergen i 1925 ( var ikke i Trondheim ved kommunetellingen ) og kom fra Bergen de gangene hun besøkte sin sønn.
Oddgeirs far var ukjent for fosterfamilien.
Mvh Knut
Jeg fikk kontakt med den familien der Oddgeir ble oppfostret igår ikveld, og det ble da hevdet at Helga var fra Bergen. At hun besøkte sin sønn på Hitra noen ganger. Og at etternavnet muligens var Bang eller Sivertsen. Jeg la derfor inn en etterlysning under Bergen for å sjekke om det var noe å hente der - før jeg kom med denne nye informasjonen fra fosterfamilien.
Det er ikke kommet noe ennå fra Bergen som tyder på at hun opprinnelig var derfra. Derimot altså flere indikasjoner på at hun bodde i Trondheim til 1925. Det er jo mulig at hun flyttet til Bergen i 1925 ( var ikke i Trondheim ved kommunetellingen ) og kom fra Bergen de gangene hun besøkte sin sønn.
Oddgeirs far var ukjent for fosterfamilien.
Mvh Knut
Ja, det kan godt være Per Harald har funnet riktig familie. I 1920 bor P. Wik (Peder Jørgensen ?) og Jørgen (oppkalt etter farfar ?) på samme adresse som Helga. Dessverre har jeg ikke Bjørnørbøkene, men skal på biblioteket i morgen om det ikke dukker opp flere opplysninger før..
Aud Marion
Aud Marion
Her er denne familien ved ft 1900 på Mostervik i Roan:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 007&lnr=00
- og lenke til de opplysningene Per Harald la inn:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 027&lnr=02
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 007&lnr=00
- og lenke til de opplysningene Per Harald la inn:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 027&lnr=02
Dette fant jeg på DIS gravminner:
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2498535
Peders fødselsdato stemmer med opplysningene over og denne Helga heter Sivertsen (men med feil fødselsopplysninger).
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2498535
Peders fødselsdato stemmer med opplysningene over og denne Helga heter Sivertsen (men med feil fødselsopplysninger).
Helga Kristines konfirmasjon:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77
Sør-Trøndelag fylke, Roan i Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A09 (1894-1904), Konfirmerte 1897, side 85.
- og nå stemmer fødselsdato.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77
Sør-Trøndelag fylke, Roan i Bjørnør, Ministerialbok nr. 657A09 (1894-1904), Konfirmerte 1897, side 85.
- og nå stemmer fødselsdato.
De stemmer også med opplysninger ved dåpen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
-
Når du setter igang, blir det resultater, Aud Marion - Helga Kristine Sivertsen, født 1882 i (Moster)vik - alt ser ut til å stemme her.
Vedkommende i fosterfamilien ( 78 år gml. ) som mente at etternavnet var Sivertsen, tok altså ikke feil. Da tok han neppe feil når han sa at hun kom fra Bergen heller. Hun må ha bodd der en periode. Kanskje gift Sivertsen i Bergen.
Så er kanskje også fødselsår for Ole Martin Bang - 1890 - korrekt. Motorbåtmatros peker mot et kystmiljø.
Mvh
Knut
Vedkommende i fosterfamilien ( 78 år gml. ) som mente at etternavnet var Sivertsen, tok altså ikke feil. Da tok han neppe feil når han sa at hun kom fra Bergen heller. Hun må ha bodd der en periode. Kanskje gift Sivertsen i Bergen.
Så er kanskje også fødselsår for Ole Martin Bang - 1890 - korrekt. Motorbåtmatros peker mot et kystmiljø.
Mvh
Knut
Hei
Sist uke ble jeg oppringt av en hyggelig mann (slektning av Oddgeir) som bekreftet at opplysningene om Helga er riktige. Helga ble gift og bodde i Bergen. Hun ble enke da hennes mann ble torpedert under krigen. Hennes urne ble nedsatt på Melhus.
Dersom det er interesse for flere opplysninger kan jeg formidle kontakt.
mvh Aud M
Sist uke ble jeg oppringt av en hyggelig mann (slektning av Oddgeir) som bekreftet at opplysningene om Helga er riktige. Helga ble gift og bodde i Bergen. Hun ble enke da hennes mann ble torpedert under krigen. Hennes urne ble nedsatt på Melhus.
Dersom det er interesse for flere opplysninger kan jeg formidle kontakt.
mvh Aud M