Johanna Steffensdatter Ulvan / Daløya på Frøya og Ingdalen.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Johanna Steffensdatter Ulvan / Daløya på Frøya og Ingdalen.

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. februar 2009 kl. 1.38

Morfars tippoldemor het Johanna Bergitha Steffensdatter, født i 1802. I KB for 1818 ser det ut som hun, 16 år gammel, har fått en sønn Anton Olaus med Paul Olsen, som skal ha kommet fra Nystuparten i Ingdal: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
9 dager etter fødselen, St.Hansdagen 1818, blir Paul Olsen viet til Maren Steffensdatter, som er Johannas 7 år eldre søster.
I 1834 blir Anton Olaus konfirmert ( nr. 54 ): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-176
Mors navn er da blitt rettet til Maren, først ble det skrevet Anne.
Aner vi en familiær dekkoperasjon her ? Måtte eldstebarnet Maren tre inn i stedet for en 16 år gammel søster ? Eller er det noe jeg har misforstått i KB.
Mulig at Maren ikke hadde vesentlige innvendinger mot giftemålet. De fikk minst 2 barn, og familien inklusive Anton havnet på Daløya, Sør-Frøya. Anton fikk bl.a. sønnen Paulus, som også fikk mange barn, deriblant stortingsmann Paul Dahlø, som satt på Stortinget i mange perioder fra 1928 til begynnelsen av 1950-tallet. Paul Dahlø hadde forøvrig en søster Inga, som ble gift med August Ulvan, så hun kom til Ulvan der hennes farfar ble født. August og Inga bodde på Storvolden.
Men tilbake til Johanna Bergitha: 15.1.1826 får hun en datter utenfor ekteskap med en annen mann fra Ingdalen ( ! ) Hans navn Ole Andersen, datteren døpes Anna Bergitha, det er hun som blir min morfars oldemor. Ole Andersen har jeg etterlyst før, og han er nok fortsatt uavklart, mulig hans far kom fra Orkdal til Ingdal. Men kan det være noen forbindelse eller slektskap mellom Paul Olsen Nystuparten og Ole Andersen ? ( Håper noen eksperter på Ingdal leser dette. ) Eller er det en ren tilfeldighet at begge disse barnefedrene hennes kom fra Ingdalen ?
Her er lenke til etterlysning under Rissa i januar 2007: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=62301

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Re: Johanna Steffensdatter Ulvan / Daløya på Frøya og Ingdal

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. februar 2009 kl. 12.53

De fikk minst 2 barn:
Tror antallet ble 5: Laurine i 1821, Steen Olaus i 1824, Welledine Marie i 1827, Cornelius Olaus i 1829 og Christian Wilhelm i 1833. Familien kom fra Ulvan til Daløya ca 1833, da Anton Olaus bygslet en gårdpart der, faren Paul en annen. Senere ble de selveiere. Utførlig omtalt i Frøyaboka.
Paul Olsen, som skal ha kommet fra Nystuparten i Ingdal:
Finner en Poul Olsen f. ca 1790 i Øvre Ingdal i 1801, foreldre Ole Poulsen og Else Andersdatter. Nystuplassen og litt av hvert ellers om denne slekta er informasjon mottatt fra Stig Trygstad for noen få år siden - takk igjen Stig.

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. februar 2009 kl. 0.37

Anton Olaus Paulsen Dahlø og kona hans, Petronella Mathiasdatter fra Buen, Frøya, fikk 4 barn:
Ole Martin, f. 1845
Paulus Mathias, 1849,
Anton, 1851,
Augusta Pauline, 1856.
Paulus Mathias er nok etter begge antatte bestefedre, Anton er muligens etter faren - men eldstesønnen Ole Martin, hvorfor Ole ? Kan det ha vært Ole Andersen som var far til Anton Olaus i 1818 ? Likesom han var far til Anne Bergithe i 1826 ? Eller, kan Ole Martin være etter Ole og Maren, dvs. det omvendte av hva jeg har tenkt hittil - altså at den yngre søsteren dekket opp for den eldre ? Dette er nokså spekulativt, men det kan være slik at de 2 ungdommene fra Ingdalen, Paul Olsen og Ole Andersen, kom noenlunde samtidig til Ulvøya ca 1818. For å drive fiske og/eller tjene på gårdene.

Knut

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 9. februar 2009 kl. 11.26

Hei Knut Ragnar.

Sør-Trøndelag fylke, Dolm i Hitra, Ministerialbok nr. 634A03 (1818-1826), Fødte og døpte 1826, side 89

Endret kl. 15.03:
Dåp nr. 14 Anna Birgitha

Her står det at det er 1ste gang Leiermaal. Tror derfor at presten/skribenten har skrevet inn feil "søster" som mor til Anton Olaus. Det har jeg sett flere ganger - dessverre.

Da har det også vært rettet opp i Konfirmasjonsprotokoll.[
Sist redigert av dn12117 den 9. februar 2009 kl. 15.06, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. februar 2009 kl. 12.36

Hei Lillian !
Takk for dette innspillet, meget interessant, og da var kanskje Maren Steffensdatter mor til Anton Olaus likevel ? Dette kan jo fortsatt indikere at Antons eldste sønn, som døpes Ole Martin, er oppkalt etter Antons egentlige foreldre; noe som medfører at barnefaren da Anton ble født var en Ole og ikke en Paul. Stefaren (?) Paul er oppkalt nestegang. Antaglig er det ikke mulig å komme til full visshet her. Men det bør kunne være mulig å finne noe om herkomsten til den andre ingdalingen - Ole Andersen - som ble barnefar ved den omtalte barnedåpen i 1826. Har også lagt inn en henvisning til dette emnet under Agdenes, Ingdal er vel nå en del av Agdenes kommune. Har tidligere vært på Riksarkivet og lest i Ingdalsboka, men ikke fått noe svar derfra.

Knut

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 9. februar 2009 kl. 14.44

Hei Knut Ragnar.

Forstår ikke hvorfor du "også" skal bytte "far", men uansett så tok jeg et FS søk og fant dette som jeg ser kan stemme med ditt eget(må selvfølgelig sjekkes mot originale KB - noe du muligens allerede har gjort)

Vielse 24. juni 1818

International Genealogical Index - Norway
26. STEEN OLAUS PAULSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 19 APR 1824 Fillan, Sor Trondelag, Norway

27. CHRISTIAN WILHELM PAULSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 21 JUL 1833 Fillan, Sor Trondelag, Norway

28. CORNELIUS OLAUS PAULSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 08 NOV 1829 Fillan, Sor Trondelag, Norway

29. WELLEDINE MARIE PAULSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 17 JUN 1827 Dolm, Sor Trondelag, Norway

Vital Records Index - Norway
30. Christian Wilhelm POULSEN - Vital Records Index / NO
Gender: M Birth/Christening: 17 Jul 1833 Hitra, Sor-Trondelag, Norway
31. Welledine Marie PAALSDATTER - Vital Records Index / NO
Gender: F Birth/Christening: 14 Feb 1827 Hitra, Sor-Trondelag, Norway
32. Steen Olaus PAULSEN - Vital Records Index / NO
Gender: M Birth/Christening: 08 Mar 1824 Hitra, Sor-Trondelag, Norway
33. Cornelius Olaus PAULSEN - Vital Records Index / NO
Gender: M Birth/Christening: 25 Sep 1829 Hitra, Sor-Trondelag, Norway

Anton Olaus ville jeg nok beholdt som sønn av Paul Olsen og Maren Steffensdatter - hva sier vielsen når Anton Olaus gifter seg da? Mye også fordi det står første leiermaal på første barnet til Johanne Bergitta og Ole Andersen(Anna Bergitha). Dette er selvfølgelig MIN tankegang - du MÅ gjøre som DU ønsker :lol:

Ser ut til at denne dåpen er endret siden jeg la den inn før i dag? Dåp nr. 14
Lillian Kristiansen

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. februar 2009 kl. 0.56

Hei Lillian, setter pris på din hjelp og interesse.

Du og Family Search har fått med dere det aller meste av Paul og Marens barn,
mangler bare datteren ( Elen ) Laurine, født ca 1822, død etter 1865.
Tar med en liten historie fritt fortalt etter Frøyaboka:
Søskenparet Welledine Marie og Steen Olaus hadde ærend til handelsstedet Hopsjøen på Hitra. De skulle sette ut båt fra Daløya ved Titran, der de bodde. Søsteren Laurine kom ned til dem, hun syntes Welledine var tynnkledd og gikk for å hente et sjal til henne. Hun fant ikke sjalet, og kom med et laken. Båten forulykket, bare lakenet ble funnet flytende.
Steen skal ha vært en god svømmer, men nå satt enka igjen med en nyfødt sønn som ble døpt Steen. Welledines mann lå på sykehus, han var rammet av spedalskhet. Paret hadde 5 døtre i alderen 2 til 12 år, Laurine tok seg av 2 av dem samt Steens sønn, de 3 andre jentene ble spredt rundt til familie/venner. Dette skjedde i 1860.

Hvilken av de 2 ingdalsgutta, Ole eller Paul, som var far til Anton, er vel noe vi ikke får greie på, så da får jeg vel holde meg til KB og registrere Paul Olsen, men med en annen mor enn den som står oppført, registrerer Maren, som det er rettet til ved konfirmasjonen.
Paul Olsen er også oppført som far ved Antons vielse, nr. 16 her i 1843:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-247
Grunnen til at jeg tenkte meg Ole Andersen som far, er mest p.g.a. Antons barn og oppkalling - eldstesønn døpt Ole Martin. Men dette er for svakt til å være avgjørende, så vi får tross alt holde på Paul Olsen.

Jeg fortsetter søket etter Ole Andersen, som er min 2xtipp. Antar han kanskje kan være registrert i KB for Hitra - som ekteviet, far eller død ?

Knut

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 10. februar 2009 kl. 15.39

Hei Knut Ragnar.

Den oppkallingsregelen ville ihvertfall ikke fungert for meg - da hadde jeg ikke hatt slekt :roll: Jeg ser det selvfølgelig noen steder, men veldig lite egentlig.

Denne jeg legger inn nå har du muligens, men for sikkerhets skyld Vielse Domkirken Trondheim 19. november 1835 for Johanna Birgitte Steffensdatter

Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A15 (1831-1839), Ekteviede 1836, side 273.

Vielse nr. 19 hun er i riktig alder og født på Hitteren

Det skal være vielse nr. 52 på linken ovenfor

Dette må jo være Johanna Birgitte som får barn utenfor ekteskap med Ole Andersen?

Har funnet mange Ole Andersen viet mellom 1826 og 1836 i Møre og Romsdal på FS - mulig det er lurt å sjekke alle disse. Finner du frem til det sjøl eller?
Lillian Kristiansen

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. februar 2009 kl. 19.46

Hei igjen,
bruk av oppkalling varierer fra slekt til slekt, og har vel vært mer vanlig før enn nå. Hadde du hett Lillian om du var født i 1820 ? Mulig eventuelle farmødre eller mormødre ville hatt et ord med i laget :) I denne slekta vi har sett på har nok oppkalling spilt en ganske stor rolle, i alle fall for de første 3 - 4 barna; kom det flere så var det ikke så nøye lenger.

Dersom du har tid og mulighet til å lete mer etter Ole Andersen ville det vært kjempefint. Men ikke sikkert han ble gift, han kan jo være død på Hitra, eller tilbake i Ingdalen eller annetsteds i Stadsbygd prestegjeld for eks.

Takk for innsatsen med vielsen til Johanna Birgitte i 1835, da var hun 33 år, og hadde vel ikke vært gift før, siden det står pike. Da har vi de relevanta data vedrørende denne vielsen samlet her, og det er en fordel. Men nytt var det ikke, se den siste lenka i mitt første innlegg her. Et annet prosjekt er å finne ut om Ingebrigt og Johanna fikk etterkommere.

Igjen, takk for all hjelp !

Knut

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 10. februar 2009 kl. 20.51

Hei igjen Knut Ragnar.

Tenkte ikke så mye på mitt navn, men en god del år lengre bakover :oops: :oops:

Ett sett av mine 2xtippoldeforeldre har ihvertfall ikke brukt noe som kalles navneoppkalling - de var begge født før 1800. Jeg har imidlertid sett at de har brukt første bokstav på min mor sitt dobbeltnavn fra forfedre og far har sitt andre fornavn fra sin farfar...........osv., men ikke direkte samme navn. Jeg er oppkaldt selv jeg, men det er etter "klengenavnet" til ett av min fars søskenbarn som brente seg til døde som småjente(hun ble kaldt Lillan[uten i], men var døbt Bjørg Ingrid) :lol:

Jeg skal "plukke frem" de vielsene i FS for Møre og Romsdal som jeg fant og se på Originale kirkebøker - så kommer jeg tilbake til deg, med negativt eller positivt resultat. Synes det ville vært utrolig moro å løse den "nøtten".

Beklager at jeg ikke hadde lest dine innlegg godt nok, men ble litt overrasket over å finne den vielsen i Tr.heim :oops:

La også merke til at det i Anna Birgitta sin dåp står Ole Andersen Inddahlen i Lensvigen - er det det samme som du skriver i siste innlegg(er ikke sååååå godt kjent der oppe)?
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
Lars Lund
Sted: SKI

Legg inn av Lars Lund » 10. februar 2009 kl. 22.28

Hei Knut Ragnar

Petronella Mathiasdtr. Buen - Anton Olaus Paulsen Dahløs kone - er søster til min tippoldemor - Gunhild Maria Mathiasdtr. f.1816.
Jeg ser at du har registrert 4 barn av Anton og Petronella. Jeg har enda et barn -
Elen Margrete Antonsdtr. f. 11 des 1853 - vet ikke når hun døde eller hennes skjebne.

Det kunne være interessant å utveksle etterkommere fra dine tipper og min tippoldemor om du har interesse av det ?? Ta da kontakt off line lar-lun2(att)online.no så får du de jeg har registrert etter Gunhild Maria mot at jeg får tilsvarende fra deg.
Vennlig hilsen Lars

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. februar 2009 kl. 0.31

Hei

Lillian: Det hadde vært kjempe å løse gåta vedrørende Ole Andersen ja, det er sikkert.
Krister Olsen lanserte jo en teori for 2 år siden, jeg har bare ikke klart å bekrefte den heller. Den gang var det heller ingen som kom med innvendinger mot at Indahlen i Lensvik var Ingdal. Så det tror jeg nok er korrekt. Ingdal er et ganske lite sted, men har egen kirke og altså egen bygdebok. Ligger vis a vis Stadsbygda, og hørte til Stadsbygd kommune før 1964, da det ble slått sammen med det meste av Agdenes samt Lensvik til Agdenes kommune.

Lars,
har notert dette, og takk for komplettering av barneliste. Har igrunnen ikke sett så mye på etterkommere, så de jeg har er lett tilgjengelig fra Frøyaboka og folketellinger. Men skal sende deg det jeg har samlet opp etterhvert.

Knut

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 11. februar 2009 kl. 13.39

Hei

Jeg støtter det som er sagt her om at det må være Maren som fikk barn med Paul Olsen i 1818. Ellers hadde det nok vært skrevet annerledes i kirkeboka. Det står jo dessuten at han var gårdmann i Ulvan ved dåpen, og vi vet at han ble gift med Maren. Det ville nok ha stått uekte hvis mora ikke var ektefellen. Og det var vel like vanskelig å skjule en stor mage den gang, som det er det i dag. Presten og folk i bygda hadde nok gjennomskuet et søsterbytte.

Det trenger jo heller ikke være feilskrevet at det står Johanna. Maren hadde jo Johanna som mellomnavn, og det kan jo til og med hende at hun brukte dette som "navnet sitt" en periode. Det har jeg sett mange ganger før i gamle kirkebokoppføringer. Jeg heter for øvrig Sven Krister, men bruker kun mellomnavnet.

Det er interessant å sjekke om Paul Olsen og Ole Andersen hadde noe med hverandre å gjøre. Det er jo god grunn til å tro det, ettersom begge hadde hatt tilhold i Ingdalen og kobles til samme familie i Ulvan. Men det trenger jo selvsagt ikke være slektskap mellom dem.

Knut, har du sjekket militære ruller her? Begge disse karene må jo ha vært innrullert et eller annet sted. Og hvis de flyttet på seg, er det ikke utenkelig at det er oppført både hvor de var født, og hvor de hadde oppholdt seg. Fødselsdatoer kan jo også være skrevet inn, og da blir det enda enklere å finne matchende alternativer.

Krister

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. februar 2009 kl. 22.46

Hei,
tilbakemeldingene synes absolutt å gå dit hen at det var Paul Olsen og Maren Steffensdatter som ble foreldre til Anthon Olaus i mai 1826, så det vil jeg ta hensyn til
i oversikten over min slekt her.
Mer direkte er det jo Johanna Steffensdatter og Ole Andersen som er mine aner. Ole Andersen er nok en vanskelig nøtt. Er også interessert i eventuelle andre barn som enten Johanna eller Ole fikk.
Når det gjelder militære ruller, så var det jo veldig fint at du spurte om det, Krister. Jeg har bare 1804 for Hitra her. Jeg har tatt vinteropphold i Akershus, akkurat nå er det minus 16 utafor her. Er det noen som kan lete etter Ole Andersen i samme rull i Stadsbygd ? Eller kanskje se i senere ruller, både Stadsbygd, Hitra og andre steder? Det hadde vært kjempefint å finne herkomsten til denne mannen - og et mysterium mindre kan bevirke at også andre brikker faller på plass.

Knut

gj05619
Sted: GJØLME

Legg inn av gj05619 » 12. februar 2009 kl. 0.22

Hei!

Ingdalen er egentlig bare ei grend, klemt mellom Geitastrand og Lensvik. Ingdalen tilhørte Stadsbygda til 1964, da bygda ble slått sammen med Lensvik og Agdenes til Agdenes kommune. Før 1863 måtte ingdalingene og lensvikbyggene ro over fjorden til kirkene i Rissa og Stadsbygda. Kirkelige handlinger finner vi derfor under Stadsbygd prestegjeld for aktuell periode. De skanna kirkebøkene inneholder greie lister over ut- og innflytta folk, men gir lite hjelp for flytting innen prestegjeldet.

Paul Olsens foreldre , Ole Paulsen og Eli Andersdatter overtok "Nystuplassen" i 1790 etter mine aner Jon Persen og Karen Larsdatter Ingdal. Jeg har også aner på plassen Ingdalselven, og har slik sett at det var stor kontakt over fjorden i disse tider. Min 4-tippoldefar Ole Anfindsen fra Gafset på Stadsbygda kom til Indalselven ca. 1785. Jeg er forøvrig sjøl vokst opp ved denne elva som faktisk skifter navn 4 ganger på turen ned fra Fjellkjøsvatnet....

Jeg har forsøkt å finne en løsning på denne Ole Andersen. Kildene gir så lang ingen opplysninger om kandidater fra andre bygder, jeg tror vi skal holde oss innen prestegjeldet.
Min kandidat er denne Ole Andersen som blir døpt uekte i 1799 side 205 vPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650587.jpg

Denne er vel denne som vi finner i Ft 1801 på garden Alshoug http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1077#ovre

Kan det være han som konfirmeres her i 1815 som nr. 30 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-101

Jeg tolker det slik at han nå kalles Gafset. Denne gutten synes å ha vokst opp hos andre enn foreldrene. Foreldrenes historie har jeg ikke sett på, vet ikke hvor de havnet. -Det er da litt interessant at faren var fra Trondheim også!

Vi leter altså etter en Ole Andersen muligens født mellom 1796 og 1803 og trolig født innen Stadsbygd prestegjeld. "Vår" Ole kunne ha truffet Johanna på Hitra, Trondheim eller hvor som helst. -Eller Johanna traff Ole uti Ingdalen! - Min kandidat er bare en av flere, men er en jeg ikke kobler til andre løsninger.

Mvh John Tore

gj05619
Sted: GJØLME

Legg inn av gj05619 » 12. februar 2009 kl. 12.23

Jeg har sett litt på foreldrene til Ole Andersen født 1799. Med støtte fra Stadsbygdslekt finner jeg Anders Jonsen født her på Gjølme i Orkdal av foreldre Jon Olsen Guldmundsaunet, død 1784 og hustru Kari Nielsdatter Gjølmesøren, f.1748. De bodde på Gulmundaunet under Askim i Stadsbygd. Berit Eriksdatters foreldre var Erich Hansen Bue, ca.1745-1812 og Kari Pedersdatter født ca 1753.

Det er ikke helt samsvar mellom opplysningene hos Dennis Haarsaker etter det jeg kan se. Etter det som står knyttes Berit til en Nils Hansen Melaune, født 1774, uten at barn nevnes.Hvem denne Nils Hansen er vet jeg ikke. Melaune er helt ukjent navn for meg. -Men det står også hos Dennis at Anders Johnsen og Berit Eriksdatter får en sønn Johan i 1808 som dør i 1837! Denne Johan finner jeg ingen opplysninger om i kirkebøkene. Kanskje han er født utenfor prestegjeldet? http://stadsbygd.pgvhosting.com/descend ... pid=I08128

Etter Stadsbygdslekt ble Anders Jonsen i 1803 gift med Anne Amundsdatter Langmo. Dette tror jeg er feil. Den Anne blir gift med i 1803 heter Anders Jonsen Sæteren, f.1768 og er en eldre navnebror. "Vår" Anders og Anne blir også gift, og får 3 barn etter 1812, Berit, Carl Olaus og Anders.

Berit Eriksdatters livsskjebne er interessant. Er overstående riktig, får hun to barn med Anders Jonsen. Kanskje hun dør eller reiser ut. Dette gjenstår å se.

Mvh John Tore

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. februar 2009 kl. 18.23

Hei !
takk for at du har satt deg så godt inn i dette og med din lokalkunnskap funnet en ypperlig kandidat, John Tore. Far til Ole, altså Anders, skulle jo ha tilknytning til Orkdal, og det stemmer her.
Etter hva jeg kan se bor denne Ole Andersen, 2 år gammel, hos morfar og mormor på husmannsplassen Storaune under Alshaug.
Som vanlig kan jeg ikke la være å tenke på oppkalling, datteren født 1826 fikk navnet Anne Bergithe. Foreldrene til denne Ole het Anders og Birit ( Birgit? ) Det kan jo klaffe !
Men mor til barnet het Johanna Bergithe, så det kan jo være noe der istedet, selv om ikke Anne kan være etter mors foreldre.
Hadde vi nå funnet denne Ole Andersen Storaune eller kanskje Alshaug i militære ruller, med en far kalt Anders Joensen, født i Orkdal ?
Mor til gutten er i KB kalt Birit Eriksdatter Aunet. Aunet er muligens det samme som Storaunet ? GuldmundsAUNET er vel faderens bosted.

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 14. februar 2009 kl. 0.44

Jeg takker igjen, John Tore, og registrerer ditt innspill vedrørende Ole Andersens herkomst som et "forslag" i min familieoversikt. Synes det er mye som stemmer her ! Er fortsatt på leting etter Oles videre skjebne, hadde vært flott å finne noe mer om ham.

Knut

Steffen Johansen

Legg inn av Steffen Johansen » 7. mai 2015 kl. 1.34

Mulig dere allerede har denne:

Ingebrigt Ingebrigtsen og Johanna Birgitte Steffensdatter Ulvan får en sønn 28. januar 1836:

nr 72: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020288.jpg

Samme mann (oppgitt f. 1839), her har han navnet Raatvold:
FT1875, Kristiania:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 2055000543

Med ledetråden "Raatvold" finner vi Iver (f. 1836/37) også her:

FT1865, Trondheim:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8310018523

FT1885, Kristiania:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 3257068911

FT1900, Trondheim:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 7426012941

Johanna og Ingebrigt får datteren Emilie Ovidie i 1843:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0003109410 , hun konfirmeres i 1859:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000799124

Johanna Birgitte dør i 1864:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000672044
Nr. 85: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620663.jpg

Enkemann Ingebrigt Rotvold FT1865:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8310004831

Her får Emelie Ovidie/Ovisia en datter, faren Ingebrigt og broren Iver Stephanus er faddere:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000306604

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. mai 2015 kl. 20.36

Hei Steffen :)

Det er mange år siden jeg holdt på med vår felles ane Johanna Steffensdatter Ulvan. Hennes liv etter at hun flyttet fra Ulvøya og Hitra har jeg hatt liten kjennskap til. Så nå må du ha takk for å ha gjort en kjempejobb her. Hennes datter, tippoldemor Anne Bergitte, født 1826. har du i tillegg sendt meg bilde av privat - antagelig ble hun avbildet rundt 1890 eller noe senere ?
Ennå er det noen tråder å løse opp. Hva med Emelie Ovedie og hennes datter Lydia, har du funnet dem senere ?
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Steffen Johansen

Legg inn av Steffen Johansen » 18. august 2015 kl. 18.21

Johanna Bergithas datter Emilie Ovidia sendt til tvangsarbeid i 1859, 1860 og 1864, for "ørkesløshet":
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000374749
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000374811
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000375077

Dåpen til Emilies datter Lydia Odine Jensine nederst her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-93
Klarer du å tolke hva som står skrevet om foreldrene?

Emilie Ovidia dør av tæring i 1866, 22 år gammel:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000680992

Datteren Lydia Møllers konfirmasjon i 1877:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000105877

Det er en annen Lydia (Albertine) Møller, senere gift Bjørvig, som ble født samme året som"vår" Lydia i Trondheim, så jeg har ikke klart å skille dem ved FT1875:

Lydia 1 ved FT1875:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 2359012288

Lydia 2 ved FT1875:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 2359021529

Har ikke funnet Lydia etter dette.

Steffen Johansen

Legg inn av Steffen Johansen » 18. august 2015 kl. 21.08

Johanna Bergitha og Ingebrigts sønn Iver Stefanus Rotvold (f. 1837) ble også dømt til tvangsarbeid tre ganger, for "ørkesløshed og drukkenskab":

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000375172
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000375205
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000375226

Kan det være han som er nevnt i FT1910 som "trængende i Gamlehjemmet"?:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6806015068
I såfall med feil fødselsdato. Uansett rart om en på 23 omtales som trengende ved et gamlehjem..

Det gikk tydeligvis ikke så bra videre i livet for Johannas barn i sitt ekteskap med Ingebrigt Rotvold.

Svar

Gå tilbake til «Hitra»