Jeg søker informasjon om en Karl Johan Nergård/Nergaard som ble sendt fra Trondheim som ble "satt bort" fra Trondheim til Fjællværøya -Hitra som liten. (iflg slektsopplysninger). Sannsynligvis kom han til Ingeborgnesset.(Ingeborgvika?) Han giftet seg med Lina Danielsdatter Kastvig 19 mai 1891. Han var født i 1867 , Bakklandet i Trondheim og konfirmert der i 1883 iflg giftelista.
Det er stort sett alt som slekta vet om ham. Er det noen som vet noe mer om denne mannen?
Har lett uten å finne ham i ut/inn flyttingslister. Hvis han ble satt bort som bare liten (det skulle være pga et dødsfall i familien) er det trolig at han flyttet tilbake til Trondheim i en periode??
Han funnet en peson med samme navn f 07 05 1867 på Mølleberg med foreldre Karl Johan Nergaard og Eline Elisabeth f. Dahl. Er usikker på om det er akkurat samme person.
Noen som vet noe om noen av disse??
Karl Johan Nergaard - fra Trondheim til Fjellværøya, Hitra
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: Hitra
Re: Karl Johan Nergaard - fra Trondheim til Fjellværøya, Hit
Hei Siri !
kjenner ikke til om Karl Johan Nergaard ble oppfostret på Ingeborgviknesset eller Ingeborgvika, men det hadde det vært interessant å vite noe om ! Jeg hadde slekt i minst en av heimene i Ingeborgvika på den tida.
Derimot har han satt spor etter seg her i området:
han må i voksen alder ha bodd i Nordbotn krets på Fjellværsøya, ettersom barna er født på Nordbotn. Han har vært gift med Lena ( kilde: Norges Bebyggelse fra ca 1955 ) og de barna jeg har registrert ( stort sett fra samme kilde ) er Leopol Nergård, gift på Akset, Fjellværsøya, har en del etterslekt som fortsatt bor her i Fillan sogn. Karl Johan er født 2.2.1902 og ble gift og bosatt på Ulvnesset, Ulvøya, har 3 barn, bl. a. en ny Karl Johan. Marie ble født 20.3.1907, og Lina tror jeg ble født 11.11.1900. Begge jentene gift og bosatt i Nordbotn krets. Etterkommere har de. Eventuelle navn kan jeg sende deg privat om ønsket.
Jeg mener det er sannsynlig at dette er den mannen du har funnet født i Trondheim. Det er mulig jeg har et notat om dette, men det har jeg ikke her hvor jeg oppholder meg for tiden.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
kjenner ikke til om Karl Johan Nergaard ble oppfostret på Ingeborgviknesset eller Ingeborgvika, men det hadde det vært interessant å vite noe om ! Jeg hadde slekt i minst en av heimene i Ingeborgvika på den tida.
Derimot har han satt spor etter seg her i området:
han må i voksen alder ha bodd i Nordbotn krets på Fjellværsøya, ettersom barna er født på Nordbotn. Han har vært gift med Lena ( kilde: Norges Bebyggelse fra ca 1955 ) og de barna jeg har registrert ( stort sett fra samme kilde ) er Leopol Nergård, gift på Akset, Fjellværsøya, har en del etterslekt som fortsatt bor her i Fillan sogn. Karl Johan er født 2.2.1902 og ble gift og bosatt på Ulvnesset, Ulvøya, har 3 barn, bl. a. en ny Karl Johan. Marie ble født 20.3.1907, og Lina tror jeg ble født 11.11.1900. Begge jentene gift og bosatt i Nordbotn krets. Etterkommere har de. Eventuelle navn kan jeg sende deg privat om ønsket.
Jeg mener det er sannsynlig at dette er den mannen du har funnet født i Trondheim. Det er mulig jeg har et notat om dette, men det har jeg ikke her hvor jeg oppholder meg for tiden.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
-
Her har du forøvrig familien i 1900, hvor det også fremgår at Lena var fra Kastvika ( Nordbotn krets ) og at en sønn Hans var født før århundreskiftet :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1120#ovre
De bodde på plassen Lervikhaugen ( under Lervik, også Nordbotn krets )
Og så er Karl Nergaard oppgitt født i Trondheim, det er vel da sikkert at det er den du har funnet, til og med årstallet stemmer sånn noenlunde.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1120#ovre
De bodde på plassen Lervikhaugen ( under Lervik, også Nordbotn krets )
Og så er Karl Nergaard oppgitt født i Trondheim, det er vel da sikkert at det er den du har funnet, til og med årstallet stemmer sånn noenlunde.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar
-
Lena Danielsdatter Kastvik:
Ft. 1900 oppgir at hun er født i 1860, da blir hun svært gammel når barna fødes.
Iflg. ft. 1875 er hun født 10 år senere:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1077#ovre
Og riktig, her er hun som konfirmant nr., 53 i 1885:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-121
Ft. 1900 oppgir at hun er født i 1860, da blir hun svært gammel når barna fødes.
Iflg. ft. 1875 er hun født 10 år senere:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1077#ovre
Og riktig, her er hun som konfirmant nr., 53 i 1885:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-121
Hei Knut Ragnar. Tusen takk for svar.
Jeg fikk mer å henge hatten på når det gjelder barna til Karl Johan. Jeg prøver å få til et lite slektshefte om Breivika om folket der og dermed om datteren Lina og hennes forfedre og hver opplysning er kjærkommen. Om du har mulighet til å sende flere nav kan jeg nå på epost: siresse krøllalfa online.no.
Datteren Lina er bestemor til min samboer så hennes etterkommere vet jeg ,men hennes søsken er mere diffuse enda.
Men jeg gransker videre!!
Hilsen Siri
Jeg fikk mer å henge hatten på når det gjelder barna til Karl Johan. Jeg prøver å få til et lite slektshefte om Breivika om folket der og dermed om datteren Lina og hennes forfedre og hver opplysning er kjærkommen. Om du har mulighet til å sende flere nav kan jeg nå på epost: siresse krøllalfa online.no.
Datteren Lina er bestemor til min samboer så hennes etterkommere vet jeg ,men hennes søsken er mere diffuse enda.
Men jeg gransker videre!!
Hilsen Siri
-
Epost er avsendt.