Erik Nilsen Nordbotten

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn17774
Sted: SAUPSTAD
Kontakt:

Erik Nilsen Nordbotten

Legg inn av dn17774 » 12. desember 2007 kl. 0.38

hei!

Jeg lurer på om Erik Nilsen Nordbotten er av Skanche slekt!

Alt jeg vet om min Erik Nilsen er fra Anne Johanna's dåp, lenke her, dåp nr.31.

Har sett litt i Hitraboka og der er det nevnt en Erik Nilsen Skanche (levde på samme tid som min Erik), står også videre at Skanche slekta tok navnet Nordbotten senere.

Om noen kan tyde navnene til fadderne hadde det også vært fint :D

Mvh
Jan Egil Larsen

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Erik Nilsen Nordbotten

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. desember 2007 kl. 15.17

Hei !
P.g.a. litt knapp tid nå kan jeg bare svare deg litt overfladisk, så dette er med forbehold
.
På min oversikt over ULVAN har jeg en Nils Eriksen, gift 16.9.1834 med Anne Dorothea Olsdatter. Hans foreldre var Nils Eriksen, fra Nordgården, Sandstad( Hitra ) og Anne Iversdatter Fjeldvær ( senere Ulvan ) født i Orkdal. For Anne Olsdatters foreldre har jeg bare notert at far hette Ole Christensen. Både Nils og Anne har jeg som født i 1810. De har en stor slekt etter seg !

Som sagt, jeg har ikke fått tid til å sjekke dette ordentlig, det kan være feil ektepar jeg har her, kan sjekke senere.

Imidlertid er 3 av fadderne fra Ulvan, og 3 fra Nordbotn. Tror kanskje de heter:
Anne Iversdatter Ulvan, Golla Jakobsdatter? Nordbotn, Ingeranna Hansdatter Nordbotn,
gm ( gårdmand) Nils Eriksen Ulvan, Hans? Nordbotten, Carl Ulvan. Jeg kjenner ikke så godt til Nordbotn, men Hans-navnet kan tyde på Schankeslekt. 2 av de 3 fra Ulvan er alt nevnt, tredjemann Carl Ulvan kan faktisk være min ane Carl Iversen fra Trondheim, som senere ble boende på plassen Bagenget under Ulvan.

Tror også du finner noe om disse som er nevnt i Hitraboka II, under Ulvan og Fjeldvær.

Venlig hilsen
Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 12. desember 2007 kl. 23.42

hei,
har sjekket litt i andre kilder, og det ser for meg ut som en eventuell tilknytning til Schankeslekt må være på Anne Olsdatters side, ikke Erik Nilsen. Anne Dorothea Olsdatter Kastvik er antaglig født i 1808, ikke 1810. Hennes far: Ole Christensen Kastvik, mor Johanna Hansdatter Bernhoft.
Vil anta at det blant dem som leser dette er noen som har god oversikt over slektene Schanke og Bernhoft ? Og som kan sende deg mer info.

Kastvika er en gård i Nordbotn krets, Fjellværsøya. Erik og Anne flyttet etterhvert fra Nordbotn til Ulvan, og jeg har registrert at de fikk 5 sønner i løpet av årene 1835 - 1852. Jeg har altså ikke fått med meg dattera Anne Johanna. Kjenner du noe til hennes ( eventuelle ) etterslekt ?

Vennlig hilsen
Knut

Brukeravatar
dn17774
Sted: SAUPSTAD
Kontakt:

Legg inn av dn17774 » 13. desember 2007 kl. 0.07

Hei Knut!

Tusen takk for svaret!

Jeg har endel etterslekt på Anne Johanna, hun er min Tippoldemor!

Anne Johanna ble gift med Johannes Isaksen Bekvik og jeg har registrert 7 barn i dette forholdet.

Jeg kan godt lage en etterkommer raport og sende til deg.

Kan du sende det du har av Erik og Annes etterslekt?

Epost: [email protected]

Mvh
Jan Egil Larsen

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. desember 2007 kl. 1.01

Erik Nilsen er konfirmert som nr. 34 i 1828, oppgitt som født i Utset:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-158

Dessverre er det en del feil i Hitraboka II, som utkom i 1962. Ikke lett å lese for eks. kapitlet om Nordbotn for å få oversikt over sine aner derfra ... Eriks mor er kalt Hanne Iversdatter, og faren såvel som Erik selv har fått Schanchenavn etter seg, noe som blir misvisende, selv om de bodde på Nordbotn noen år. Forfatteren skyver vel dette fremfor seg når han henviser til en oversikt over etterkommere etter Bernhoft Schanche i neste bind av bygdeboka - den kom aldri for denne delen av Hitra, men er vel på trappene nå ?

Etter de opplysningene jeg har samlet, het Eriks farfar Erik Jonsen, fra Nordgården,Sandstad, og farmor var Gunhild Nilsdatter Røstvik. Eriks morfar var Iver Nilsen Halsteinli, og mormor Kari Jensdatter Eggen. Disse 2 var fra Orkdal og kom til Fjeldvær.

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. desember 2007 kl. 1.05

P S

Skal sende deg det jeg har på denne slekta !

Knut

Svar

Gå tilbake til «Hitra»