Tvillinger født i Fillan i 1753 ?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Tvillinger født i Fillan i 1753 ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. januar 2006 kl. 20.25

Elen Kristensdatter Fillan skal være født i 1753, og døpt 21.10.1753.
Foreldre var Elen Kristoffersdatter Skreddervik og Kristen Nilsen Fillan, så datteren ble oppkalt etter sin mor. Foreldrene giftet seg året før. Men fikk paret tvillinger, og ble den andre jenta kalt opp etter sin far og døpt Kirsten ? Det skal være født en Kirsten Kristensdatter i Fillan i 1753; kan det virkelig ha vært andre som var foreldre til henne ?
Håper at noen har tilgang til info som kan kaste lys over dette - det er av interesse i forbindelse med flere anelister.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 18. januar 2006 kl. 15.04

Jeg bringer nok ikke debatten videre, men jeg lurer på om denne Kirsten Kristensdatter er hun som ble gift med Nils Larsen fra Verdalen og som bodde i Oldervika i Fillan. I så fall er jeg etterkommer av henne gjennom deres sønn Peter Andreas Nilsen som ble gift med Ingeborg Johansdatter Blåbærvik. Disse var oldeforeldre til Kristian Olsen Notvold.

Jeg har ikke rukket å jobbe med denne Kirsten ennå, men jeg skal sjekke kirkeboka ved neste anledning for å se om jeg finner henne. Vet du sikkert at hun var født i Fillan, eller kan hun være en "import"?

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. januar 2006 kl. 22.13

Krister, takk for innspill. Det er diverse spørsmål her.
For det første har vi min aneliste med Elen Kristensdatter Fillan, døpt 21.10.1753. Foreldre Elen Kristoffersen Skreddervik og Kristen Nilsen Fillan. Siden begge foreldrene var fra Fillfjorden, vil jeg tro at hun ble døpt i Fillan.
For det andre har vi en ane av Marit Snilsberg, ved navn Kirsten Kristensdatter, født ca 1753, død før 1800, foreldre ukjent, gift med Nils Larsen Oldervik, husmann under Lervåg, født i Verdal ... Levde 1751 - 1807.
For det tredje har vi din Kirsti Kristensdatter, født ca 1761, død 6.8.1822 i Oldervik, Fillan ... gift med selvsamme Nils Larsen fra Verdal, hos deg oppgitt f. ca 1749, død 1807.
( Kilde: din farmors ættetavle, ref. Notvollboka ).
Det jeg mener, er at Kirsti/Kirsten og Elen må være søstre, enten tvillingsøstre, dersom Marit har riktig fødselsår for Kirsten, eller bare søstre, hvis du har riktig år for Kirsti.
Hvorfor er jeg interessert ?
Jeg kan ikke se av samme kilde at du har foreldrene til Kirsti. Marit mangler foreldrene til Kirsten. Men var de søster/søstre med "min" Elen, da har jeg deres aner adskillig lenger tilbake ... en gren til 1500-tallet.
Jeg har prøvd å se litt i "Hitraboka", der er Elen Kristoffersen Skreddervik og Kristen Nilsen Fillan oppgitt å ha 3 døtre ved navn Elen, Maren og Gjertrud. Dette slår bein under min teori om at Kirsti/Kirsten også skulle høre til der. Men på den annen side har det vært mye feil i Hitraboka, så vi får holde døra åpen.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
dn10392
Sted: HEIMDAL

Legg inn av dn10392 » 19. januar 2006 kl. 9.34

Skal ikke skrive noe mer, for Knut har fått med det meste her. Men denne slektsboka - Notvold - er den ferdig, og går det an å få kjøpe den, f.eks.??
Marit Snilsberg

Odd Roar Aalborg
Sted: LONEVÅG

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 9. mars 2006 kl. 1.00

Skiftet etter Kristen Nilssen Fillan pr. 18. april 1768 opplyser at han og Eli / Ellen Kristoffersd. (viet 1752) kun har tre døtre, nemlig Eli (Ellen), Maren og Gjertrud, f. hhv. i 1753, 1756 og 1761. Enken gifter seg på nytt i 1770 med Ole Arntsen Fillan, f. 1725, antagelig fra Steinkløv. Med han får hun sønnen Kristen, f. 1772, som er gift på Skaget med Jonetta Kristensd., f. 1767.

Siden jeg ætter fra Ellen Kristoffersd. i hennes andre ekteskap, er jeg interessert i om anene atskillig lenger tilbake, som nevnes ovenfor, kun gjelder Kristen Nilssen, eller om de også omfatter Ellen. Jeg har visse teorier om hennes opphav, men vet ikke om de stemmer.

Ellens foreldre bor hos datteren på sine eldre dager. Moren Gjertrud Andersd. oppgis ved sin død i 1768 å være "70 år", og faren Kristoffer tilsv. i 1769 å være "60 år". Her kan det godt være unøyaktigheter. Min gjetning er at Kristoffer kan være identisk med Kristoffer Jakobsen Eidsøy, f. 1693, siden han ikke finnes der. Gjertrud Andersd. kan muligens være den samme som Gjertrud Andersd. Hammerstad, helst født på 1690-tallet. (Hitra II s. 237.) Det ville vært greit å få avklart om dette er rett eller galt.

(Mine data er hentet fra arkivutskrifter utført av Kåre Hasselberg i Trondheim.)

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. mars 2006 kl. 20.48

Hei Odd Roar. Vi er vel kommet til det at det ikke var tvillinger nei, og takk for din bekreftelse i så måte. Kristen Nilssen Fillan døde etter hva jeg har notert 8.11.1767. Det er hans slekt jeg har tilbake til Sten Sandstad, 1560 - 1631, og hustru Lisbeth Sandstad,som døde etter 1643. Når det gjelder vår felles stammor Elen kristoffersdatter Skreddervik, har mine kilder bare dette: Hennes foreldre: Kristoffer Skreddervik,f. ca 1703, gravlagt 23.7.1763. Gjertrud Andersdatter Skreddervik, f. ca 1698, død ca. 1768.
Mer var det ikke der - skulle du komme over deres aner, er jeg naturligvis interessert. Godt mulig at Gjertrud er fra Hammerstad. Ellers tilhørte Hammerstad et annet sogn ( Dolm ) og jeg har lagt merke til at det er mye mer samkvem mellom grendene i Fillan sogn ( Sandstad, Fillfjorden rundt ) enn mellom disse områdene og Dolm sogn. Den lange konfirmasjonsforberedelsen frem til 16-17 års alder spilte antaglig en sosialiserende rolle ...
Takk for flere interessante innlegg idag !
Vennlig hilsen
Knut Ansnes, fjern slektning.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 9. mars 2006 kl. 22.42

Jeg synes dette er svært interessant, og vil derfor redegjøre litt mer om mine teorier:

Ang. forbindelse mellom Barmfjorden og Fillfjorden, så er min oldefar i Fillfjorden gift i Barmfjorden, og hans slekt på Skaget i Fillan stammer derfra. (På Skreddervik har den mye opphav i Snillfjord.)

Hitra II nevner så vidt jeg har observert kun to Gjertrud Andersd. på aktuell tid, Gjertrud Andersd. Hammerstad (datter av Anders Madssen) og Gjertrud Andersd. Meland (datter av Anders Torgersen), men det kan jo muligens finnes flere i kirkebøkene.

Jeg ser for meg at naboene Gjertrud Hammerstad og Kristoffer Eidsøy meget vel kan være gift, men flytte til nabofjorden hvis de ikke har tilgang til et ledig bruk eller en plass der de kommer fra.

Jeg tar med litt om Skaget, da dette bidrar til å belyse dette:

Kristen Iversen Sandåsen (fra Glørstad) er gift med en hittil uidentifisert enke, Berit Pedersd., begge født rundt 1730. Kristen overtar Skaget etter sin onkel, John Olsen Sandåsen. (Det er vel gjerne grunnen til at datteren kalles Jonetta.) Johns bror og Kristens far er Iver Olsen Sandåsen, f. 1698 og g.m. Gjertrud Larsd., helst Vollen. Iver er sønn av Ole Karlsen, f. 1660 sannsynligvis på Honnes, og Anne Jakobsd. Skipnes (Strømsfjorden). Min teori er at hun kan være datter av Jakob Pedersen Valøy, sønn av handelsmann Peder Anderssen der, f. 1643. (Dette er ikke på noen måte bevist, men virker litt sannsynlig, pga. navn og geografi.) Annes mor ser ut til å være fra Asmundvåg.

Naboene Ole Karlsen og Jakob Karlsen på hhv. Sandåsen og Eidsøy, f. hhv. i 1660 og 1666, begge "#8221;ved gemen bondehevd"#8221; i 1701, som vel betyr at de sitter rimelig godt i det i forhold til en del av naboene, ser ut til å kunne være brødre. Ut fra arkivutskrifter finner jeg da god grunn til å anta at de er sønner av Karl Helgesen Honnes, f. 1634, som er gift og får et barn rundt 1660. Også på nabogården Barmen finnes en Ole Karlsen, f. 1672, med far Karl Olsen, f. 1632, som først nevnes en tid på Honnes. Denne Karl er "#8221;fattig"#8221; i 1701.

Karl Helgesen Honnes er sønn av huskappelan Helge Karlsen (sannsynlig ætling av kannik Ole Karlsen, Hitras sokneprest før og etter reformasjonen) og Adelus Sjursd., som er datter av prestesønnen Sjur Torkelsen fra Hemne og Guri Audensd. Aspa (har vi funnet ut på mitt tema om slekten i Brukerforum i Digitalarkivet), som enke bosatt på Vikstrøm og da Fosens største jordeier.

I slike slekter er inngifte vanlig, og det kan da tenkes at Jonetta Skaget og Kristen Fillan d.y. har Karl Helgesen som felles tippoldefar og altså er firmenninger, det betyr i så fall at Kristen I. Skaget er tremenning av Ellen K. Fillan. Jeg undrer meg også litt ang. vestlandsnavnet Herborg. Det heter både Gjertrud Andersd. Hammerstad sin mor og eldste datteren til Ole Honnes, som sannsynligvis er Karl Helgesens svigerfar. Ole forsvinner fra bruket på Honnes når nabogutten Karl overtar rundt 1660. Dør han da, og oppkalles hos dattersønnen Ole Karlsen? Det virker nokså sannsynlig.

Enda flere linjer til Honnes kan tenkes her, men jeg holder meg foreløpig til de nevnte. Og vel å merke: Det finnes ingen beviser for hvem Kristoffer Skreddervik / Fillan egentlig er. Det kan jo finnes andre mulige i strøket for det jeg vet.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 9. mars 2006 kl. 23.18

Hei Odd Roar, har nettopp lest ditt innlegg og du har nok satt deg veldig godt inn i dette, er imponert. En del logiske slutninger må det også være lov å trekke når man skal så langt tilbake.
Ja, det har vært mye forbindelse mellom Fillfjorden og Barmfjorden, helt enig,i luftlinje er heller ikke avstanden lang, min teori er at samkvemmet ville vært hyppigere dersom de hadde tilhørt samme kirkesogn.
Når det gjelder slekten til Kristen Nilssen Fillan, som vi har tlibake til 1500-tallet, er dette noe som jeg har fått gratis, via ivrige slektsforskere og deres skrifter. Men de var nok kanskje ikke så interessert i Elen Kristoffersdatter og hennes slekt; at de ikke har gått lenger tilbake der, tyder jo på det. Antar du har god kjennskap tli Hitra og vet hvor Skreddervika ligger. Det har vært mange eiere der, og siden du finner disse to og sannsynliggjør dette såpass godt, så kan jeg tro at du har rett i at de 2 kom fra indre Barmfjorden og slo seg ned ved indre Fillfjorden hvor de fant en plass som ga utkomme.
Kjenner du godt til Eidsøya ? I så fall, se innlegg fra Krister Olsen om Eide og Eidsøya. Kanskje mulig du kan hjelpe ham.
Et siste spørsmål av mer privat karakter: Kjenner du til familien Gjevik på Glørstad ?
Vennlig hilsen
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 10. mars 2006 kl. 0.47

Det er jo helt sikkert mer å finne i kirkebøker, skifteprotokoller osv., selv om jeg har litt utskrifter derfra. Fadderlister kan ofte fortelle en del, men i dette miljøet ser det ut til å være vel så mye tilfeldige naboer blant slike, som det er slektninger, så de klargjør ikke alltid så mye. Jeg leser ikke selv eldre dokumenter, da en har det travelt nok uten denslags, og skal en leie arkivhjelp, går timene fort, så det blir dyrt selv om timeprisen er moderat. Dessuten krever det en god del forarbeid. Det er grunnen til at jeg ikke kan konkretisere mer her.

Mitt opphav på Skreddervik er gift i Snillfjord før de flytter til Fillan i 1794.

Kjennskap til Hitra har jeg via lesing av en god del slektsdata, men øya har jeg kun sett fra båt på Sandstadsiden. Sør-Norges største øy gir plass for en kvartdel av min slektstavle, mens den neststørste (Osterøy) rommer halvparten!

Eidsøya kan være interessant også når det gjelder Ellen Kristoffersd. sin andre mann, som antagelig er født på Steinkløv. Jeg har sett på innlegget om Eidsøya, men ikke tatt meg tid til å skrive noe ennå. Nevnte folk på Glørstad vet jeg ikke noe om, men min oldemor kommer derfra. Også Sandåsen, nevnt ovenfor, hører inn under Glørstad, men er et selvstendig strandsete. (På Hitra bør visstnok strandsittere likestilles med leilendingsbønder, som forholder seg direkte til en større jordeier, mens husmannen er underlagt gårdbrukeren. For øvrig virker det ikke som om jordbruket er det viktigste i dette miljøet -- fisket går nok foran, så forskjellen i sosial status er ikke nødvendigvis særlig stor mellom bønder og en del plassfolk.

Mvh Odd Roar

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. mars 2006 kl. 23.15

Hei igjen,
du får da finne en anledning tl å besøke Hitra, og oppsøke de plasser hvor en fjerdedel av dine aner har strevet for livets utkomme. De plassene du har nevnt er idylliske tildels vanskelig tilgjengelige. Jeg forstår at dine aner antaglig bodde i Steinkløv på 17-hundretallet. Hovdgården i Steinkløv tilhører p.t. min fars dødsbo, og den har vært i familien siden ca 1810. Så jeg er meget godt kjent der. Hitra er varierende og skiftende, men de fleste steder, som du nevner, betydde nok fiske vel så mye som husdyrhold og jordbruk.
I grenda Glørstad med Kjølsøya og Sandåsen har jeg vært i hvert hus - i alle fall de som eksisterte på 1950-tallet.
Kan fortelle deg mer detaljert dersom du er interessert.
Ta i så fall kontakt på e-post [email protected]

m v h Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Odd Roar Aalborg

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 11. mars 2006 kl. 1.14

Takk for det siste av tre interessante svar på mine innlegg. Har sett enkelte bilder fra strøket, og det ser jo ganske naturskjønt ut, med enkelte "oaser", og ikke bare så "værbitt av havet" som en lett regner med. At stedene jeg nevner er idylliske og litt vanskelig tilgjengelige samsvarer godt med min bopel på Osterøy, som til tross for dette er et utmerket oppholdssted.

Ang. historien så er Steinkløv tidlig på 1700-tallet et visst problem, da arkivutskriftene her gir litt motstridende data, som muligens bør ses i sammenheng med Eidsøya i nabofjorden.

Min nære slekt har for øvrig besøkt Hitra ved flere anledninger, men selv har jeg kun skuet strendene langs leia fra Hurtigruten.

Sender en mail i løpet av helgen.

Svar

Gå tilbake til «Hitra»