Olle Ellefsen Hernes, far til Serina Olsdatter?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn21538
Sted: HELL

Olle Ellefsen Hernes, far til Serina Olsdatter?

Legg inn av dn21538 » 1. mai 2013 kl. 21.30

Jeg leter fremdeles etter Serina Olsdatters foreldre. Se slektsforumet for tidligere tråd: www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=70592

I ekstraskatten 1762- finner jeg en Ole Ellefsen Hernes:
www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10041111290092.jpg

Kjenner noen til Ole Ellefsen Hernes og er det eventuelt mulig at han er Serinas far?

Takknemlig for alle innspill.

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Olle Ellefsen Hernes, far til Serina Olsdatter?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. mai 2013 kl. 10.57

Hei Line !

Får ikke åpnet vedlegget til den tidligere tråden, men det er vel den fra 2008 under Hitra om Serina Olsdatter Wærnes/Hernes gift med Rolv Rasmussen Sommervold fra Orkdal. ( Har du forresten lett etter Serina Olsdatter i de søkbare kirkeboklistene for Orkdal ? Wernes/Hernes kan for eks. bare være en gård hun oppholdt seg på en tid før hun giftet seg.)

I min Hernes-oversikt har jeg foreløbig bare dette relatert til Ole Ellevsen: Født ca 1711, gift med Alet Larsdatter, barn Ellev, født ca 1742, Lars, Anne og Beret. alle født før 1751 ifølge Ekstraskatten 1762. Han kan jo teoretisk være far til Serina ca 1789, med en annen kvinne enn Alet. Kanskje mer sannsynlig i så fall at han hadde en sønn Ole som fikk en datter Serina.

Men vi har ingen Serina Olsdatter på Hitra i passende alder i 1801. Fornavnet kan kanskje være skrevet annerledes, for eks. Siri ? Men heller ingen Siri Olsdatter i dette prestegjeldet.
Mulig at hun er født på Hitra, men at familien ikke oppholdt seg der i 1801. Jeg har tidligere registrert døpte fra og med 1786 til juni 1789, og på den lista finner jeg henne ikke, så du må i tilfelle lete videre i kirkeboka i 1789 og et par år til for å se om hun kan være der.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Hitra»