Hvem var Holm, gift med Mille Petersdt Langø/Stamnes?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Per Wilhelm Persson
Sted: BEKKESTUA

Hvem var Holm, gift med Mille Petersdt Langø/Stamnes?

Legg inn av Per Wilhelm Persson » 25. november 2012 kl. 12.16

Mille Petersdatter ble født på Langøya i 1886, som yngste barn i søskenflokken til Peter Andreas Marcussen og Martha Christophersdatter.
Flyttet sammen med mor, far og en eldre bror til Stamnes før 1900.
I 1906 dro Mille Petersdt til Amerika, men kom tilbake etter ca 10 år.
Ved folketellingen i Trondheim i 1925 bodde hun i Kirkgaten 16a under navnet Mille Holm.
Et lite halvår senere gifter hun seg med Olaf Rognan fra Hitra. Ved vielsen oppgir hun navnet Mille Holm, født Marcussen, datter av Peder Andres Marcussen, og at dette var hennet andre ekteskap.
Men hvem var denne Holm, hvor/når ble de gift, og hvor lenge. Og hvor ble det av herr Holm?

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Re: Hvem var Holm, gift med Mille Petersdt Langø/Stamnes?

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 25. november 2012 kl. 13.45

Vielsen notert over nr 32 , Borgerlig , den 24. 4. 1926
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet, Ministerialbok nr. 604A26 (1917-1931), Ekteviede 1926, side 167.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-170

Står det "Fr." ,- fraskilt :?:

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 25. november 2012 kl. 23.22

Per skrev:Mille Petersdatter ble født på Langøya i 1886, som yngste barn i søskenflokken til Peter Andreas Marcussen og Martha Christophersdatter.
Flyttet sammen med mor, far og en eldre bror til Stamnes før 1900.
I 1906 dro Mille Petersdt til Amerika, men kom tilbake etter ca 10 år.
Ved folketellingen i Trondheim i 1925 bodde hun i Kirkgaten 16a under navnet Mille Holm.
Et lite halvår senere gifter hun seg med Olaf Rognan fra Hitra. Ved vielsen oppgir hun navnet Mille Holm, født Marcussen, datter av Peder Andres Marcussen, og at dette var hennet andre ekteskap.
Men hvem var denne Holm, hvor/når ble de gift, og hvor lenge. Og hvor ble det av herr Holm?

Hei !

Vet du hvor det ble av Olaf Rognan ?

Var ho gift i Amerika med herr Holm ?

Mvh. Magne.

Per Wilhelm Persson

Legg inn av Per Wilhelm Persson » 27. november 2012 kl. 10.39

Mille ble nok skilt fra Olaf Rognan også. Det sies at han dro til Oslo lenge før skilsmissen var et faktum. Han døde i 1959, og er gravlagt sammen med sine foreldre på Dolmøya.
Vet ikke om herr Holm ble med til Amerika. Det sies her at han antagelig var Frøyværing. Han bodde i hvertfall på Titran endel.

53765
Sted: TILLER

Legg inn av 53765 » 4. desember 2012 kl. 13.16

Hei,
Gunnar Lossius skriver dette om Millei sitt slektshefte "Slekter fra Asmundvåg-Hestnesområdet";

MILLE PEDERSDATTER STAMNES, født 1886, død ca. 1970. Bosatt noen år i Amerika, deretter i Trondheim hvor hun ble gift med Olaf.
(1) Hun giftet seg med Ottar Holm, født i Ålesund.
(2) Hun giftet seg med Olaf Rognan, født 02,07,1900 i Hitra. Olaf: Sønn av Ole J. Rognan og hustru Eline Vågen.

Mener og at jeg har et postkort fra Mille og Ottar i Amerika. Dette må jeg imidlertid sjekke nærmere.

Per Wilhelm Persson

Legg inn av Per Wilhelm Persson » 4. desember 2012 kl. 17.34

Hadde vært supert å fått sett det bildet du nevner.
Dersom dette bildet er tatt i Amerika, så giftet Mille seg kanskje der?
At hun oppga navnet sitt til Mille Peders. når hun dro til Amerika høsten 1906, trenger jo ikke å bety at hun var ugift. Men hvor ble det av denne Ottar Holm?

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 4. desember 2012 kl. 20.12

Per skrev:
Vet ikke om herr Holm ble med til Amerika. Det sies her at han antagelig var Frøyværing. Han bodde i hvertfall på Titran endel.

Harald skrev: ( Sitert etter Gunnar Lossius )
Hun giftet seg med Ottar Holm, født i Ålesund.

Kanskje en frøyværing som flyttet til Ålesund ?
I Ålesund 1910 har vi denne familien: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036746001403
der ektemannen Marius Holm er født på Frøya. Datteren Signe, oppgitt født 17.3.1897 i Vestnes, er antaglig stedatter til Marius, men det har jeg ikke sjekket.

Her er bl.a. brødrene Marius og Ottar Johansen på Holmen, Titran, Frøya, ved tellingen i 1900:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=205#ovre
Ottar er født i 1882, og kan ha besøkt sin bror i Ålesund; også Mille hadde vel en bror i Ålesund (?) Jeg tror frøyværingen Ottar tok etternavnet Holm i likhet med broren Marius.

Mille var 4 år yngre enn denne Ottar, men hun mer enn kompenserte for det i neste ekteskap. Olaf Edvard Rognan var f. 1.7.1900 i Utsetgrenda, Fillan sogn, Hitra.
Som jeg har nevnt under et annet tema her, så kjøpte Olafs foreldre Oppistua Langøya av Elisabeth Andersdatter Langø, som ble kårkvinne, ca 1905. Faren Ole Johannes Rognan, f. i Aure 13.8.1869, døde 12.10.1922 på Langøya, og etterlot seg enke Eline Kristine Andreasdatter fra Vågen på Utset ( 19.5.1862 - 16.1.1961 ) samt 10 barn: 7 døtre og 3 sønner. I artikkelen "Jul i råtorvåret" av Einar Brendboe, gjengitt i avisa Hitra-Frøya 29.12.2010, berettes en del om denne familien med utgangspunkt i jula 1922. Einar er sønn av Olafs søster Ester. Et stort
avisbilde av mor Eline og de 10 barna fulgte med. Jeg har klippet det ut, har tidligere prøvd å scanne det med dårlig resultat. Kan ev. kopiere og sende pr. post om det er interesse for det.

Ole Johannes Rognans foreldre var Johannes Olsen Ness, f. 2.10.1848, Ness, Hemne, og Margrethe Rognan, f. ca 1834 Rognan, Aure. De ble viet 13.7.1869 i Aure kirke. Hennes far het Hans Pedersen Rognan, foreldrene til Johannes het Ole Andersen og Erikka Toresdatter.

Vennlig hilsen
Knut

Per Wilhelm Persson

Legg inn av Per Wilhelm Persson » 8. desember 2012 kl. 15.02

Jeg oppsummerer.
Ottar Holm ble født på Titteren den 12. april 1882 av foreldre Johan Johannesen og hustru Jensine Martinusdt, og døpt Otto. Navnet Otto ble, så vidt jeg har funnet ut, brukt i alle offentlige sammenheng med unntak av folketellingen i 1900, hvor navnet Ottar ble brukt.
Otto tok turen over Atlanteren fler ganger. Første gang, under navnet Otto Johansen Holmen, til Ottawa, Canada 19. april 1905.
Her kan skytes inn at Mille, under navnet Mille Pedersdt, dro til Boston 24. oktober i 1906.
Andre gang Otto tok turen over Atlanteren var 29. Og den gangen under navnet Otto Holm, sammen med sin kone Mille Holm. De oppga begge amerikansk statsborgerskap, at reisemålet var Dulluth i Minnesota, og at de hadde vårt på besøk på Titran siden september 191?. Navnet Holm hadde bruker også hans bror Marius, ved folketellingen i 1910.
Tredje gangen Otto reiste over dammen var 7. november 1923, og den gangen uten Mille.
Mille, på sin side, bor ved folketellingen i 1935 i Kirkegaten 16b i Trondheim, noe hun også gjør året etter da hun giftet seg for annen gang. Og da med Olaf Rognan.
MEN NÅR OG HVOR GIFTET MILLE SEG MED OTTO HOLM, OG NÅR BLE HUN SKILT FRA HAM?

53765
Sted: TILLER

Legg inn av 53765 » 9. desember 2012 kl. 0.06

Hei igjen!
Fant postkortet! Mille sendte dette til Martin ( min oldefar) fra Duluth. Dessverre er det ikke mulig å lese noe dato på poststempelet. Jeg vet heller dessverre ikke noe om giftermålet deres.
/h
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Per Wilhelm Persson

Legg inn av Per Wilhelm Persson » 9. desember 2012 kl. 13.08

Supert postkort. Bare så synd at datostemplingen er så utydelig.
La meg så få korrigere meg selv litt.
Det var ved folketellingen i 1925 at Mille, og for så vidt også Olaf Rognan, bodde i Kirkegaten 16a. Og det var der de bodde når de giftet seg 24. april 1926.

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 10. desember 2012 kl. 20.48

Traff idag tilfeldig en kvinne på 90 år, Olaf Rognan var hennes onkel. Hun var litt svevende vedrørende Milles første ekteskap.

Farmer Otto Holm og fru Mille Holm reiste til Duluth 29.4.1915 etter et besøk i Norge. Det er mulig de hadde giftet seg under oppholdet her i landet, da helst i Trondheim.
Eller de kan være viet tidligere i Minnesota. Etterlysning av vielse, status ved folketelling U.S.A 1910 m.v. kan gjøres her på Slektsforum, under Emigrasjon, U.S.A og Canada:
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2281

Etter at Mille og Olaf ble skilt, ble hun boende i Trondheim, mens Olaf reiste til Oslo og ifølge min kilde giftet seg der igjen. Han ble boende i Oslo, men da han døde i 1959 ble urnen sendt til Hitra og satt ned på gamle Dolm kirkegård.

Knut

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 10. desember 2012 kl. 22.01

Kan det være disse to ?
1910 census:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/M2PG-H7Q

Otto Holm 28 y og Milla Holm 22 y , married , Duluth ward 8, St. Luis , Minnesota
birthplace Norway
immigration year 1905

Per Wilhelm Persson

Legg inn av Per Wilhelm Persson » 21. desember 2012 kl. 10.22

Jada, det er disse to.

Svar

Gå tilbake til «Hitra»