Etterlyser min farfar Axel Holm, oppr.fra Fjellværøya.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn24465
Sted: FIKSDAL

Etterlyser min farfar Axel Holm, oppr.fra Fjellværøya.

Legg inn av dn24465 » 27. november 2009 kl. 17.51

Er det noen der ute som har opplysninger om denne mannen? Jeg har lett land og strand rundt, men har minimale oppl.om han. Han skal være adoptert til en Akseth-familie på Fjellværøya.født på 1920-tallet?

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Re: Etterlyser min farfar AXEL HOLM, oppr.fra Fjellværøya.

Legg inn av dn16031 » 27. november 2009 kl. 21.56

Hvilke opplysninger er du på utkikk etter? Er det aner, eller er det etterkommere? Eller er det info om adoptivfamilien?
mvh Torill Aasegg, Byneset

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 27. november 2009 kl. 22.34

Det er litt uklart for meg om han ble født på Fjellværsøya, men når du skriver oppr. derfra, er det kanskje fordi han ble adoptert dit og så flyttet derfra. For ordens skyld har jeg sjekket kirkebok for Fillan, ( Akset tilhørte Fillan sogn ) årene 1920 - 1928, uten å finne ham døpt der. Derimot burde han være konfirmert der, mest sannsynlig i Fillan kirke, med en liten mulighet for Nordbotn kirke. Dette ligger jo ikke på nettet, så du kan sende en forespørsel om konfirmasjonsinfo pr. epost til Hitra kirkekontor, Fillan: [email protected]
Du må presisere hvorfor du trenger info, altså at det er vedrørende din bestefar.

Antar at Axel flyttet fra Akset i ung alder. Aksetgårdene ligger der ennå, men de gamle er borte, ikke lett å spørre noen lenger. Har sett litt i Norges Bebyggelse, Fillan herred ( data fra ca 1953-55 ) Ingen Axel/Aksel Holm der, hverken på Akset eller ellers. Har også sett på Aksetgrenda i Sandstad herred, ingen der heller, men flere med Holm som etternavn. Derimot i Nord-Frøya herred bor det på Sauholmen en person Aksel Holm, født 1913. Ser ut som han er ugift - er vel feil person, men nevner ham.

Knut

dn24465

Legg inn av dn24465 » 1. desember 2009 kl. 22.50

De opplysningene jeg søker er i hovedsak årstall når han er født, når han kom til Fjellværøya, hvor han var fra opprinnelig og i det hele tatt..for jeg vet egentlig ingenting om min farfar, siden han ikke var med å oppdra min far på den tiden(1940-tallet). Hadde vært fint å fått litt info siden jeg driver å forsker på slekta mi :D

dn24465

Legg inn av dn24465 » 1. desember 2009 kl. 23.01

Saken er den at enkelte tror at Axel Holm opprinnelig var fra nord- trøndelag, men ble adoptert til Fjellværøya, og bodde hos en Akseth-familie på Fjellværøya. Han var sjømann på den tiden han traff min farmor Jenny johanne. men ingen vet særlig mye mer om han etter den tiden-1940 tallet.

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 2. desember 2009 kl. 10.15

Hei

Var Jenny Johanne og Axel gift? Når var Jenny født?
Finner i gravminnene en Aksel Martinius Holm begravet ved Dolm på Hitra.
Han er født i 1897 og døde i 1970 http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1974864

Aksel Holm som Knut Ragnar nevner er begravet på Frøya http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1932999

Marit

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. desember 2009 kl. 19.28

Tror dette er Aksel Holm, født på Dolmøya:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
F.dato stemmer, men 2. fornavn er (antaglig) feilskrevet av presten. Gravsteinen viser at han var gift med Margit. Vielsen finnes her, i 1928: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-81
Tror denne personen vanskelig lar seg innpasse som den Axel det søkes etter.

Aksel Holm, født 1913 i Nord-Frøya, ser ikke ut til å ha vært gift, eller kona lever fortsatt. Han kan ha hatt en sønn på 1940-tallet. Men her er han konfirmert i Sletta kirke, Nord-Frøya, i 1928, da boende hjemme på Sauholmen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-130
Dermed blir han også vanskelig å innpasse som adoptert til Akset, Fillan.

Knut

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. desember 2009 kl. 19.54

Jeg har spurt 4 lokalkjente, deriblant 2 som bor på Akset nå; ingen kjente til Axel Holm. Men siden vi må tilbake 60 til 80 år, så behøver ikke det bety noe. Jeg husker selv tilbake til 1940-tallet og mange som bodde på Akset, men jeg var liten da :)

Til Helen Sandaas: Du virker usikker når du skriver om Nord-Trøndelag som Axels opphavsfylke, og Nord-Trøndelag er stort - er det mulig å finne noe mer - for eks. hvor i fylket ? Du virker sikrere når du skriver Akset på Fjellværsøya, skulle gjerne vite hvordan du eller dine kilder er kommet frem til at han ble adoptert der ? Det andre stedet i Trøndelag som heter Akset, ligger også på Hitra, i Sandstad sogn. Der bodde det på 1950-tallet 3-4 familier med etternavn Holm ( men ingen Aksel Holm ). Er det sikkert at Akset i Sandstad sogn kan utelukkes ?

Vennlig hilsen
Knut

dn24465

Legg inn av dn24465 » 3. desember 2009 kl. 19.10

Hmmm...nå skal vi se... Jenny johanne Sandås er født 10.08.1905, og døde i 1973, så jeg fikk aldri oppleve henne uheldigvis. Hun og axel var ikke gift nei. i verste tilfeller kan jo denne axel ha skiftet navn også da, men håper inderlig ikke det. Har forstått det slik at axel endte opp i Bergen. Men alt dette er jo "rykter".

dn24465

Legg inn av dn24465 » 3. desember 2009 kl. 19.23

Det er så fint å se at det er mulig å få hjelp her på dis-sidene, det må jeg få takke så mye for :D Nei, det har seg slik at den infoen jeg har om min farfar er nokså vag. det er spesielt en eldre kar på ansnes som hadde litt info om axel, for han var visstnok "kameratn" hans. Men en kan aldri vite om en skal stole på alle opplysninger, for alt falmes jo litt me tiden... men noe utelukking av info skal jeg ikke gjøre, men jeg gir meg ikke før jeg finner ham :D Jeg har et bilde av Axel, men det er kanskje ikke til stor hjelp, men det betyr iallefall mye. et bilde da han var ung. Jeg skal sette meg ned og gå gjennom den infoen som er gitt meg her og se.

dn24465

Legg inn av dn24465 » 3. desember 2009 kl. 19.25

og forresten: er det ikke en akset-familie på fjellværøya?? Jeg gikk på skole der ute og hadde Louis Akseth til lærer iallefall.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 3. desember 2009 kl. 21.02

takk for mer info, da er det nok Akset på Fjellværsøya det er snakk om.
Ansnes ligger jo rett mot denne Aksetgrenda, på den andre siden av Fillfjorden.
Er din farmor født i 1905, skulle man kanskje dessuten tro at Axel Holm var født tidligere enn
ca 1920-25 ?

Har lett gjennom konfirmerte i Fillan sogn 1908 - 1928, uten å finne Aksel/Axel Holm.
Men årene 1917/18/19 mangler i klokkerboka. De finns antaglig i den andre kirkeboka,
ministerialboka, men den ligger visstnok fortsatt på kirkekontoret. Året 1915 kan du ta
en kikk på, da ble 2 x Aksel konfirmert. Begge ble født i Trondhjem, og bodde ved konfirmasjonen i Fillan sogn, dog ikke på Akset. Og etternavnet var ikke Holm:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
Av disse 2 er Aksel Sandstad begravet i Børsa, mens Aksel Sigurd Roel er begravet i Trondheim.
Har sett etter Axel/Aksel Holm begravet i Bergen, kunne ikke finne noen, det kan skyldes at gravstedet ikke er holdt i hevd.

Nord-Trøndelag: En Aksel Holm og en Johan Aksel Holm er begge født ca 1872 og bor i Sparbu i 1900. I teorien kan en av dem ha en sønn eller sønnesønn ved navn Aksel født etter 1900: Det kan være muligheter i Sparbu dersom Nord-Trøndelag er riktig.

dn24465

Legg inn av dn24465 » 6. desember 2009 kl. 19.31

Supert med all denne infoen Knut...Du legger deg virkelig i selen for å hjelpe og det skal du ha stor takk for :D Prøvde å ringe louis, men han hadde ikke særlig mye info å komme med mente han, men en annen ting: den eldre karen på ansnes som visstnok var kamerat med Axel, jeg tror nemlig at han sitter inne med endel mer info, men det virket som om jeg ikke var rett person han ville dele den infoen med da jeg ringte han. Han sa han hadde glemt mye om Axel, men jeg vet ikke helt for det virket som han visste mer enn han sa, men jeg vil jo nødig mase på han heller da. Kanskje du kunne tenkt deg å prate med han for meg?? føler at jeg står litt fast med den infoen som jeg har fått, siden alt ikke passer helt sammen på en måte. Har også tatt kontakt med Tore Strømøy nå, så jeg gir meg ikke uten kamp her altså :D

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 6. desember 2009 kl. 20.08

Forsøker nå bare å hjelpe til litt jeg, interessant dette, spesielt fordi det
er så nært som Akset, som jeg ser direkte herfra. Ettersom nålevende personer
ikke skal navngis her på forumet, kan du sende meg en privatmelding, eller en
epost: knutans krøllalfa bluezone.no Eller telefon.

Har forsøkt litt mer på Sparbu, og i Mære kirkebøker er det flere Holm. I Sparbu i
folketellingen 1900 fant jeg 1 Aksel Holm og 1 Johan Aksel Holm, det viser seg at
dette er samme person, tellet to ganger fordi han ikke var hjemme på tellingsdagen.
En Hans Gustav Holm har flere barn reg. som døpte 1900 - 1908. Ved en anledning
er nevnte Aksel Holm og hustru faddere. Dessverre ligger ikke kb etter 1908 for Mære
på nettet.

dn24465

Legg inn av dn24465 » 8. desember 2009 kl. 21.00

beklager dette med navn jeg la ut her, er nokså fersk i gemet her, men nå skal ikke det gjenta seg :D jeg lånte boka"Norges bebyggelse" men jeg tror jammen meg det var feil bok jeg lånte på biblioteket, for i denne er det gammel historie om Trøndelag, Nord-trønd.og Norland, mens jeg ville ha beskrivelser av familien, huset,navn,føds.dat o.l.rundt omkring i fylket. Den er skrevet i 1954 denne boka jeg låner, men er ikke den jeg ønsker å låne skrevet i 1959? Vet noen om denne er å få kjøpt???Er ikke den svart/mørk innbundet?? den jeg låner er rødlig..

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. desember 2009 kl. 23.33

Hei,
du har nok dessverre fått tak i feil bind. Det er en serie bøker som beskriver fylkene, og en annen serie som beskriver kommunene på mikronivå, bl.a. med bilder av alle bolighus i kommunene, og dataene er fra ca 1953 - 1955. Beklager at jeg i mitt første innlegg her ikke ga deg et mer fullstendig navn på det aktuelle bindet, det skal være: Norges Bebyggelse, Sør-Trøndelag fylke, Nordre del.
Jeg har den her, og kan forsikre at Axel Holm ikke er nevnt som boende i Aksetgrenda i Fillan. Han hadde nok flyttet herfra noen år tidligere.
Jeg vil ellers vise til min privatmelding ikveld, samt nevner igjen muligheten til å sende en epost til kirkekontoret i Fillan, og spørre om de har Axel Holm oppført som konfirmert. I så fall vil hans foreldre også være oppført, og hvor han er født/døpt og når. Men belag deg på at det tar litt tid å få svar derfra.

dn24465

Legg inn av dn24465 » 9. desember 2009 kl. 19.29

Takker for oppklarende info om den boka: Norges bebyggelse. Jeg har skrevet mail til kirkekontoret og venter fortsatt på svar :D viser forøvrig til min privatmelding :D

dn24465

Legg inn av dn24465 » 13. november 2010 kl. 17.04

Hei igjen Knut :)
jeg har ikke kommet særlig lengre i min leting etter farfar, men jeg har i ettertid fått høre at han bodde hos Jens og Julie Akset, på deres gård på fjellværøya. Jeg har en kopi av en av de bøkene jeg lånte på biblioteket, under Fillan på side 45 står Aksetgnr 18,bnr 4.Får du til å finne ut mer om disse to menneskene, kanskje finnes det etterkommere etter dem??? Jeg har ingen bøker å hjelpe meg med her jeg sitter akkurat nå, så hvis du har tid og lyst kanskje du har noen interessante bøker?
Håper ellers alt er fint :) Vennlig hilsen Helen.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. november 2010 kl. 20.23

Hei igjen Helen,
det lønner seg aldri å gi opp, og nå er du kommet nærmere din farfar forstår jeg. Etter et par telefoner kom jeg frem til en dame som er i slekta til avdøde Julie og Jens Akset, og som nå har flyttet fra Oslo og til den aktuelle gården på Akset. Hun hadde hørt en del om Axel Holm, og mente hun hadde bilder av ham. Kunne i farten ikke huske hvor han kom fra eller hvor det ble av ham, men skulle sjekke bilder og andre muligheter, og så skulle vi snakkes om en ukes tid.
Knut

Ole Johan Bergsrønning
Sted: RENNEBU

Legg inn av Ole Johan Bergsrønning » 16. november 2010 kl. 23.20

Hei!

Oppdaget at det var noe fra Akset, så jeg måtte sjekke om jeg hadde noen opplysninger.
Hvis det er Jens (Jacobsen) og Julie (Nilsdatter) Akset han bodde hos, har jeg noen opplysninger om dem.
Jens og Julie er foreldre til Jenny Johanna Akset født 28.01.1906:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010021.jpg

Hun ble senere gift med min morfar, men døde bare 23år gammel. De har etterkommere blandt annet på Ansnes.
Kanskje dette kan hjelpe dere videre....

Ole Johan Bergsrønning

dn24465

Legg inn av dn24465 » 31. mars 2011 kl. 19.26

Har nå funnet ut at hans egentlige navn er Aksel Kristian Holm :D og at han skal være fra Bindal i Nordland, men finner ikke ut mer.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 3. april 2011 kl. 15.30

Hei Helen,

tenkte da jeg så dette at jeg ville lagt inn en etterlysning under Bindal :)
Men slik har du tenkt også: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=94144
Dessverre uten å få respons.

Det ligger flere gårder på Holm ytterst i Bindal, nær fylkesgrensa, Solstad kirke ligger også på Holm. Ved folketellingen i 1910 bor det 49 personer på disse gårdene, her har vi en av gårdene ved tellingen :
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036897000617/
Harald eller Astrid Holm kan senere ha fått en sønn og kalt ham Aksel etter Anton - dersom initialoppkalling er i bruk i området.

Men det er sikkert flere muligheter. Kanskje du skulle kontakte Bindal kommune, spørre etter kirkekontoret og be dem gå gjennom døpte i Solstad kirke fra 1917 til for eks. 1927 ?
Forklarer du situasjonen vil de kanskje gjøre det for deg. Står Aksel Kristian der, vil du ha fødselsdatoen - en stor hjelp videre !

Hva som skjedde med ham senere har jeg ikke fått greie på, men har hørt noe som kanskje bare er rykter. Sender deg en privatmelding.

Mvh Knut

Svar

Gå tilbake til «Hitra»