Verdalinger til Hitra

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn19444
Sted: TILLER

Re: Verdalinger til Hitra

Legg inn av dn19444 » 27. februar 2007 kl. 22.57

Er det noen som kjenner til opphavet til noen av disse karene? De havnet på Hitra, men er i militære ruller oppført med Verdal som fødested.

Claus Pedersen, f. ca. 1739. Bodde i Gulbrandsvik på Ørland før han havnet i Langfjæra på Ansnes (i gamle Fillan). Bodde også på Stranda, trolig på Fjellværøya. Var gift med ei Marta eller Marit Nilsdatter.

Nils Larsen, f. ca. 1747. Bodde i Oldervika i Fillan. Var gift med ei Kristine Kristensdatter. Usikker om hun var med fra Verdal eller om hun var fra Hitra...

Baard Hansen, f. ca. 1757. Bodde i Melkvika i Knarrlagsundet (Ulvøya). Var gift med ei Marit Andersdatter.

Håper på hjelp!

Mvh.
Krister Olsen

Brukeravatar
dn10392
Sted: HEIMDAL

Legg inn av dn10392 » 1. mars 2007 kl. 11.32

Krister,
Se tema 1762 i dette forumet og 37372 i webdebatt. Ellers har Knut Ansnes og jeg mailet en del om Nils Larsen og Kirsten Kristensdtr, men finner ikke dette i farta. Jeg er også interessert i å finne ut om deres opphav.
Marit Snilsberg

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. mars 2007 kl. 12.27

Heisan,
nevner i samme forbindelse at de 2 andre verdalingene også er etterlyst her tidligere, Baard Hansen i emne 1943, Claus Pedersen i emne 2252.

Jeg har sett på denne nye etterlysningen fra Krister som et fornyet forsøk med ny vri - blant annet for å nå nye lesergrupper her i Trønderslekt.

Dessverre har ikke jeg noe å tillegge vedrørende noen av disse folkene. Men du fikk jo en del innspill vedrørende Baard Hansen, Krister ? Bl.a. fra S.B.S Tror han skrev at Baard var fra Levanger, ikke Verdal. Det kom forholdsvis mange fra Levanger og Skogn til Ulvøya, også etter Baard.

I likhet med Marit skulle jeg gjerne funnet ut noe mer om Nils Larsen og Kristine ( Kjerstine ) Christensdatter, så takknemmelig for alle som kan bidra med et eller annet.

Vennlig hilsen
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Hitra»