Min tippoldemor, Lavine Martine Magnusdatter Vasdal fra Hitra, født 1848 fikk i 1872 en datter, Marie Magdalena Olufsdatter med en Oluf Kristian Johansen, født ca. 1850 i Trondheim.
En slektsgransker mente at dette var Oluf Christian Johansen som var sønn av Anne Birgitte Olsd. Strøm og garvermester Johan A. Amundsen i Trondheim.
I ettertid viser det seg at dette neppe er riktig. En annen mulig kandidat kan være løssjauer Oluf Johansen som i 1875 losjerte på Kirkesletten nær Singsaker og var da ugift "dagarbeider ved forefaldende simpelt arbeid". Han oppgis å være født i 1850 i Trondheim, og losjerte hos båtfører Johannes Johansen, født 1844 samme sted. Kanskje en bror??
Her står jeg fast. Jeg skulle gjerne ha visst hvem som var far til min oldemor, Marie Magdalena. Noen som vet noe eller kan gi meg et tips?
Hvem var far til Marie Magdalena Olufsd Vasdal?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Hvem var far til Marie Magdalena Olufsd Vasdal?
Marit Snilsberg
Hei, Marit
Vet du når og hvor Marie Magdalena ble døpt?
Vet du når og hvor hun ble konfirmert?
Vet du når og hvor hun ble gift?
Har du sjekket alle disse mulighetene? Kanskje gir noen av dem detaljer om faren som hjelper oss videre...
Krister
Vet du når og hvor Marie Magdalena ble døpt?
Vet du når og hvor hun ble konfirmert?
Vet du når og hvor hun ble gift?
Har du sjekket alle disse mulighetene? Kanskje gir noen av dem detaljer om faren som hjelper oss videre...
Krister
Hun ble født i Trondheim, men om hun ble døpt der eller på Hitra vet jeg ikke.
Jeg antar at hun ble konfirmert på Hitra. Hadde tilknytning til Vasdal og bodde en tid på plassen Dønnesvika.
Hun var ikke gift.
På sine eldre dager bodde hun i Trondheim og hun døde der på 50-tallet en gang. Husker henne så vidt. Da bodde hun i Innherredsveien.
Det er mulig jeg kan finne ut noe mer i papirerhaugen jeg har hjemme, men må begynne å systematisere disse papirene. Takk for at du engasjerer deg i alle fall.
Jeg antar at hun ble konfirmert på Hitra. Hadde tilknytning til Vasdal og bodde en tid på plassen Dønnesvika.
Hun var ikke gift.
På sine eldre dager bodde hun i Trondheim og hun døde der på 50-tallet en gang. Husker henne så vidt. Da bodde hun i Innherredsveien.
Det er mulig jeg kan finne ut noe mer i papirerhaugen jeg har hjemme, men må begynne å systematisere disse papirene. Takk for at du engasjerer deg i alle fall.
Marit Snilsberg
En liten tilleggsopplysning: Marie Magdalena er født 30.04.1872.
Om Oluf: "Kirkesletten, brfr 1721, rode 21 - logerende, ugift, dagarbeider ved forefaldende impuls" - ved f.t. 1875. Oluf er ikke funnet viet i 1872-1877. Han skal ha oppholdt seg i Finnmarken i 1874, men iflg. en bidragssak som ble sendt til Hammerfest og Finnmarkens amt, ble denne returnert med beskjed om at Oluf ikke har vært å finne.
Om Oluf: "Kirkesletten, brfr 1721, rode 21 - logerende, ugift, dagarbeider ved forefaldende impuls" - ved f.t. 1875. Oluf er ikke funnet viet i 1872-1877. Han skal ha oppholdt seg i Finnmarken i 1874, men iflg. en bidragssak som ble sendt til Hammerfest og Finnmarkens amt, ble denne returnert med beskjed om at Oluf ikke har vært å finne.
Marit Snilsberg
Marie Magdalene Johanssen ble døpt i domkirka i Trondheim 30. juni 1872. Som foreldre er oppgitt "pige Lavine Mortine Magnusdt. af Hitteren (f. 1848 ) og ungk. løssjauer Oluf Johanssen (f. 1849)".
Jeg er litt usikker på om hans fødselsår kan være 1848. Det er litt vanskelig å lese.
Som faddere er oppgitt glassmester J. Opager og madama Johanna Opager, K. Lundemoe, madame Elen Laulo og pige Ingeborg Nilsdatter.
Det hadde vært interessant å finne konfirmasjonen til Marie. Kanskje kan det gi oss mer info!
Krister
Jeg er litt usikker på om hans fødselsår kan være 1848. Det er litt vanskelig å lese.
Som faddere er oppgitt glassmester J. Opager og madama Johanna Opager, K. Lundemoe, madame Elen Laulo og pige Ingeborg Nilsdatter.
Det hadde vært interessant å finne konfirmasjonen til Marie. Kanskje kan det gi oss mer info!
Krister
Tusen takk for opplysninger, Krister. Jeg har også sendt etterlysning i debattforum, tema 40700 og fått noen tips om hvilken Oluf dette kan være, se lenke, <a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=40700&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=7#anker>Lenke</a>
Marit Snilsberg
Marie Magdalena ble konfirmert 11.09.1887 på Hitra. Kalles da Kvalvik (antagelig fordi hun bodde der på den tid?). Jeg har ikke sett kirkeboka, men tror neppe det står noe der om farsslekta???
At det skal være så vanskelig å finne denne karen.
At det skal være så vanskelig å finne denne karen.
Marit Snilsberg
Jeg har ikke gitt opp å finne ut hvem denne Oluf Johansen var og hvor han stammet fra, men hvor skal jeg lete?
Kan fadderne gi en pekepinn vedrørende hans opprinnelse? Det er vel vanlig at fadderne er i slekt med dåpsbarnet, men kanskje det stiller seg litt annerledes i dettte tilfellet?? Jeg kan ikke se at noen av morslekta er blant fadderne. Og hvem var pige Ingeborg Nilsdatter?
Håper på tilbakemelding fra noen som har mer peiling på slektsgranskning enn meg selv.
Kan fadderne gi en pekepinn vedrørende hans opprinnelse? Det er vel vanlig at fadderne er i slekt med dåpsbarnet, men kanskje det stiller seg litt annerledes i dettte tilfellet?? Jeg kan ikke se at noen av morslekta er blant fadderne. Og hvem var pige Ingeborg Nilsdatter?
Håper på tilbakemelding fra noen som har mer peiling på slektsgranskning enn meg selv.
Marit Snilsberg