Rebecca Pedersdatter Hopen og Syndviis Mognsønn

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj20184
Sted: Østerås

Rebecca Pedersdatter Hopen og Syndviis Mognsønn

Legg inn av gj20184 » 20. november 2013 kl. 0.12

Jeg fant i en gammel tråd fra digitalarkivet dette avsnittet fra Bygdebok 10 for Smøla:

http://forum.arkivverket.no/topic/14928 ... igsdotter/

Fra Smøla bygdebok bind 10, s. 176:

'Rebekka f. ca. 1738, d. 1806 på Skomsøya, gift 1764 med enkjemann Halvor Halvorson Tranøen f. ca. 1736, d. 1799. Dei busette seg på Tranøya, sjå bind 3, s. 338. Saman med Syndvis Mogensson frå Trondheim fekk Rebekka 'horebarnet' Margaretha f. 1757.

For dette brotet på det 6. bodet måtte rebekka stå i gapestokken utanfor Hopakyrkja. I samband med dette skriv sokneprest Aarøe i kyrkjeboka:

'Rebecca Pedersd: Hopen, der udstod Kirchens Diciplin for begangne leiermaal, da hun udlagde Syndvis Mognsøn fra Tronhiem til barnefader, og tillige Lars Olsøn Rostvold, som den der hafde og haft legemlig omgiængelse med hende tillige'. Neste preikesøndag i Hopakyrkja står det dette:

'Syndvis Mognsøn og Lars Olsøn Rostvold hvilke 2de sidste bleve publ: absolv: formedelst deres begagne horerieSynd med Rebecca Pedersd: Hopen.' Syndvis og Lars fekk altså syndsforlating etter offentleg tilståing i kyrkja. Syndvis Mogensson døydde i 1761 på Rosvoll, 23 år gamal.'Rebekka var datter til Peder Jonsen Hopen og kona Maren Tørrisdatter.

Er det noen som vet noe om hvem Syndviis Mognsønn var og hvor han kom fra? Hvem hans foreldre var? Navnet er ganske sjeldent, ser det ut til.

gj20184
Sted: Østerås

Re: Rebecca Pedersdatter Hopen og Syndviis Mognsønn

Legg inn av gj20184 » 20. november 2013 kl. 20.22

Jeg ser de er nevnt i en tråd på Arkivverket, se nederste kommentar:

http://forum.arkivverket.no/topic/13400 ... try1104859

Jeg har heller ikke klart å finne Syndviis i noen kirkebøker i Trondheim enda. Kan han være fra Tolga, kanskje? Ellers er det noen som sier at dette er et mer vanlig navn i Jämtland enn her.

Svar

Gå tilbake til «Smøla»