Skifte etter Audun Joensen, bosatt på Kunna

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Henrik M Ormbostad
Sted: Harstad

Skifte etter Audun Joensen, bosatt på Kunna

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 10. november 2024 kl. 15.44

Anders Joensen nevnes under Ekstraskatten 1762  som bosatt på Hanøen (Kunna) sammen med kona Anne Benjaminsdtr. I merknadsfeltet står det at han døde 26. januar og det må vel være 1763. Jeg finne barna Sigri og Jon døpt i 1758 og 1761, men jeg tror kanskje det er flere barn i denne ungeflokken. Jeg finner ikke Anne Benjaminsdtr. og Audun Joensen gift i Edøykirka fra 1751 og utover til 1758, jeg tror gjerne at de er gift før 1751, men de kunne også ha vært gift i et av de nærliggende prestegjeldene. De dukker i alle fall opp på Kunna etter 1755 og i bygdeboka blir Audun omtalt som Audun Jonson Ormbostad uten at jeg kan se at det er noen Audun som kommer derfra. 

I barnedåpen til Sigri så opptrer to faddere ved navn Jon. Det er Jon på Henrikøya og Jon på Nautan ( Nordheim). Skifte etter Jon på Henrikøya i 1763 nevner sønnene Jon og Even, men ingen Audun. Jon på Nautan har heller ingen sønn ved navn Audun. I dåpen til Jon så opptrer Mali Jonsdtr. Vinsternæs. Det kan være henne som er gift med Hans Halvardson Vinsternes. Ho kom fra Kletten og jeg ser ikke noe umiddelbar lenke til folket på Kunna. Det finnes også en  Audun på Vinsternes, men denne Audun Nilsen døde i 1768 i følge Gardtales og det kan derfor ikke være han som har havnet på Kunna.

Siden skiftet tilsynelatende ikke finnes så lurer jeg på om det kan stå noe i skiftedesignasjonene for 1763/1764. 

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Skifte etter Audun Joensen, bosatt på Kunna

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. november 2024 kl. 10.25

Nei, dessverre. Ikke i 1762, 1763 eller 1764.

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 11. november 2024 kl. 10.31

11270 skrev: 11. november 2024 kl. 10.25 Nei, dessverre. Ikke i 1762, 1763 eller 1764.

Takk for tilbakemelding. Bygdebokskriveren skriver at Audun kom fra Ormbostad, men finner ikke noe som bekrefter dette. Jeg leser tingbøkene for perioden fra 1755 og utover for eventuelt å finne en bygselkontrakt, men har ikke funnet noe ennå. Jeg har også sett gjennom de militære protokollene jeg tror kan være aktuelle uten å finne noe. Kanskje det finnes alternative kilder som jeg ikke har tenkt på. Jeg er takknemlig for all hjelp.

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 11. november 2024 kl. 20.52

Det er nok  sønnen Jon Audunsen som dør i 1797, 39 år gammel på Ormbostad. Intet skifte er å finne, etter hva jeg kan finne.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. november 2024 kl. 23.16

Kan de ha kommet flyttende?
Benjamin var ikke et så vanlig navn på Nordmøre på den tida. 

Det som er litt rart er at det var et husmannspar på Kvanne i Stangvik på samme tid som het Haldo Jonsen og Ingebor Benjaminsdatter. Ekstraskatten Nordmøre, 1762-1763, Stangvik sogn, s. 143: https://www.digitalarkivet.no/rk10051111250148  Rett foran det store 9-tallet i nest ytterste kolonne til høyre. 

Brukeravatar
Henrik M Ormbostad

Legg inn av Henrik M Ormbostad » 12. november 2024 kl. 11.55

11270 skrev: 11. november 2024 kl. 23.16 Kan de ha kommet flyttende?
Benjamin var ikke et så vanlig navn på Nordmøre på den tida. 

Det som er litt rart er at det var et husmannspar på Kvanne i Stangvik på samme tid som het Haldo Jonsen og Ingebor Benjaminsdatter. Ekstraskatten Nordmøre, 1762-1763, Stangvik sogn, s. 143: https://www.digitalarkivet.no/rk10051111250148  Rett foran det store 9-tallet i nest ytterste kolonne til høyre. 

Jeg må sjekke dette ved anledning. Jeg har holdt på med denne familien en stund og har noen hypoteser som jeg jobber etter, men som har noen svakheter her og der.
I 1762 så bor Annichen Oudensdtr. i Ørbogen i Imarsundet. Hun er antakelig bortsatt og jeg tror hun kom fra Kunna. Hun komfirmeres i 1767 og omtales som gammel og "stupid" og har vært avvist ved konfirmasjonen. Anatkelig er hun født rundt 1750, og enten er hun utenbygds fra eller så er hun født før kirkeboka starter på Edøya i 1751. Det er ikke mange Audun i området på denne tida. Det er en Audun på Vinsternes, men han hadde bare en datter Maria. I  Fuglvågen var det to Audunsdøtre. Faren til de var Audun Andersen fra Bjøringen i Aure. I Ytter Fuglvågen havnet Synnøve Audunsdtr. og i Gar’n havnet Marit Audunsdtr. De hadde ingen søsken ved navn Annichen.
Den siste farskandidaten er Audun Jonson på Kunna. Han var gift med Anne Benjaminsdtr. og hadde barna Sigri og Jon, døpt i 1758 og 1761. Faddere til Sigri er Jon Nautan, Jon Arentsen Henriksøyen, Marite Iversdtr. Ormbostad. Lisbet Pedersdtr. Klaven og Marit Jørgensdtr. Ormbostad. I og med at barnet ble døpt Sigri så kan det være slekt på Nistua på Ormbostad, men det var også ei Sigri på Henrikøya.Faddere til Jon var Erik Johansen Herringsøen, Olle Håverson Haltvik, Torsten Olsen Vinsternæs, Lucia Eriksdtr. Ormbostad og Mali Jonsdtr. Vinsternes. Mali Jonsdtr. kan være tante til Jon, aldersmessig stemmer det noenlunde. Hun var søster til Rasmus Jonson Kletten og gift med Halvard Hansen Vinsternes. Det som slår beina under denne teorien, er at Rasmus og Mali ikke hadde noen bror ved navn Audun.
Annichen  går til nattverd i 1768 og da har hun flyttet til Taknes. Taknes sognet til Edøykirka på denne tida. Antakelig holdt hun hus hos Dordi Justdtr. Ormbostad som ble gift på Taknes. Annichen er tjenestepike på Strand hos Joen Olsen og Kirsten Larsdtr. i folketellingen 1801 og er 50 år gammel. Hun dør i 1806 på Strand og i skiftet er det søsteren Marit Audunsdatter Strand som arver. Skiftet er holdt i 1807 og 1808 og Annichen blir sagt å være over 60 år gammel og søsteren Marit over 50 år gammel. Det er to skifter og jeg får ikke helt tak på hvorfor det holdes to skifter. Skiftet finnes her. Skiftet nummer to avholdes i Surnadal, men tror ikke det har noe med Kvanne å gjøre,.

Teorien min er at Annichen og Marit er søstre til Sigri og Jon på Kunna. Jeg har ikke funnet skiftet etter Jon Audunsen og faren Audun Jonsen, men har ikke sett så mye etter Marit Audunsdatter og Anna Benjaminsdatter.

Svar

Gå tilbake til «Tustna»