Gården Biøring og Familien Lars Christensen på Aure

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj04636
Sted: Norsk

Gården Biøring og Familien Lars Christensen på Aure

Legg inn av gj04636 » 3. oktober 2012 kl. 17.04

Hei

Er det noen som kjenner til denne gården på Aure?

Lars f.ca 1756 og Ranni f.ca 1760 fikk 3 barn sammen i følge FT1801.

For å begynne med Lars, så finner jeg ikke noe mere fra folketellingene bakover i tid.
Så her må en vel over til eksperthjelp og diverse bøker for å finne ut meir :D

Er det noen som kan hjelpe meg videre?

Mvh
Steinar

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Gården Biøring og Familien Lars Christensen på Aure

Legg inn av Magne Østhus » 5. oktober 2012 kl. 1.18

Hei !

Bare dette så vi kan se det.
F. T. Oure 1801.
Biøring.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... erk=4#ovre

Mvh. Magne.

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 5. oktober 2012 kl. 1.37

Hei !

Deres første barn ?
Døpte 1792.
Dom : 16 p. Trinit.
( 23 Sept. )
Christen.
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Aure, Ministerialbok nr. 578A01 (1772-1819), Kronologisk liste 1792, side 260-261.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132

Mvh. Magne.

gj04636
Sted: Norsk

Legg inn av gj04636 » 5. oktober 2012 kl. 3.49

Hei Magne

Takk skal du ha for det. Meget vanskelig å tyde hva som står der under 16p og Trinit hva betyr det?

Jeg fant Christen igjen på riksarkivet og gårds matrikkelen fra 1838 og da bodde de forsatt på Bjøring eller Bjøren, no 53.

Her er linken
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/35 ... ull&mode=0

Er det noen bygdebøker fra Aure som kan gi mer detaljerte opplysninger om familie forholdene, før Lars og Rannis tid?
:idea:

Mvh
Steinar

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 6. oktober 2012 kl. 0.11

Hei !

Blant annet, Trinit, Trinitatis, Trin og Tr, det samme som Treenighet.

Noe om det finnes blant annet her.
http://trinitatis.no/

Den Julianske kalender.
http://nn.wikipedia.org/wiki/Den_julianske_kalenderen

Den Gregorianske kalender.
http://nn.wikipedia.org/wiki/Den_gregor ... kalenderen

Mvh. Magne :)

gj05723
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Legg inn av gj05723 » 14. oktober 2012 kl. 13.40

Hei!

Kan bidra med litt jeg vet, og noe som jeg tror.
Gården Bjøring ligger på austsiden av Aursunded. litt syd for halvveis.
Lars og Ane Andersdatter Storvik hadde en datter Maria født utenfor ekteskap, døpt 3. søndag etter påske 1776. Maria ble gift med Peder Andersen Skauset Festo Trin 1801. De er mine tip tip oldeforeldre.
Når det gjelder slekta bakover for Lars beveger jeg meg på tynn is, kirkeboka starter ikke før i 1772. Ser vi på tellingen for 1801 mener jeg at Lars og Stephen er brødre og Christen Pedersen deres halvbror. Foreldra til Lars tror jeg er Christen Stephensen Bjøring og Mali Larsdatter Rottøy, Mali ble gift andre gang ned Peder Christensen Husby. Far til Christen mener jeg er Stephen Pedersen Bjøring- skifte etter han er 19. nov 1749- mor Ingeborg Nilsdatter,skifte 28. aug 1754. Foreldra til Mali,mor til Lars, mener jeg er Lars Olsen Rottøy og Ane Andersdatter. Skifte etter Lars 30. mai 1755. Foreldra til Lars Olsen er Ole Larsen Rottøy og Ane Knutsdatter. Skifte etter Ole 30. nov 1719.
Da stopper jeg her, og håper at noen kan bekrefte eller korrigere det jeg har kommet fram til.

med hilsen
Nils Karlsvik

dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Legg inn av dn23333 » 12. november 2012 kl. 22.24

Eg trur du Nils snakkar om den andre Bjøringgarden.

Iflg Gardtales i Aure fekk Lars Christenson Rodal bygselrett på bruket av presten Sodemann ein gong etter 1792 - da den forrige leilendingen døyr.
Lars Ch. Rodal (Bjøring)og Randi Tørresdtr. Aure, som han gifta seg med i 1790, hadde garden til 1818 då sonen Kristen Larsson tok over. Først i 1846 fekk dennes son igjen, Lars Kristenson, kongebrev og kunne kalle seg sjølveigar.
Utfrå navnet bygdabokforfattaren bruka trur eg trur eg kanskje du må til Rodalen evt Vik i Aure for å finne anene til den Lars du spør etter.
Randi Tørresdtr Aure er jeg usikker på - dei er ikkje mykje bruka namn i Aure verken Tørres eller Aure så vidt eg har sett. Men nokon er det sikkert...

Om du vil ha meir av det som står om gardsnr 27 før Lars Christensson Rodal fekk bygselbrevet så send meg ei e-postadr på PM Steinar.

gj05723
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Legg inn av gj05723 » 18. november 2012 kl. 13.13

Hei !
Eg er klar over at Anders Todal skriv at Lars kjem frå Rodal, men eg har ikkje funne spor etter han der. Derimot trur eg han bygsla Leirdal under prestegarden ei tid før han kom til Bjøring igjen. Det som er heilt klart er at Lars Christenson Bjøring vart konfirmert Dom Jubilate 1775, og at han og Ane Andersdotter har dottera Maria i 1776 utanfor ekteskap.
Diverre har eg ikkje Gardtales-bøkene til Todal - skulle gjerne hatt dei, men eg har lånt dei og lese dei fleire gong.
Når det gjeld Ranni Tørresdotter så finn eg ho konfirmert i Aure 11 p. Trin 1777, men eg finn ikkje foreldre eller søsken, så det er mogleg ho kom utabygds ifrå, og at ho var tjenestetaus på prestegarden. Men når Ranni og Lars døper Isak er det ein fadder som blir kalla Isak Tørrisen fra Halse sogn, det kan vere ein tråd der. I ekstraskatten for 1762 er det Tore Johanson og Beret Olsdotter som sit på Øvre Sæther i Halsa. Tore og Tørris går omkvarandre på den tida. Så er det ein fadder Marit Toresdatter Ødegård, men kvar er Ødegård, er det i Valsøyfjorden?

Med helsing
Nils Karlsvik

dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Legg inn av dn23333 » 18. november 2012 kl. 13.41

Hei
Sikker flere Ødegård, men i farten kommer jeg bare på Øydegard i Tingvoll....

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. november 2012 kl. 14.25

Hei,

Se nederst på side 403 angående Randi Tørrisdatter/Toresdatter. :)

Mvh Aud
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Aure»